به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در دهههای گذشته، ازدحام ترافیک در شهرهای بزرگ بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است و این موضوع تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی شهری از نظر محیطی و سلامت روانی شهروندان داشته است. در حال حاضر بسیاری از شهرها در تلاش هستند تا با راهکارهای مختلف مردم را از استفاده از خودروهای شخصی منصرف کنند و آنها را به استفاده از سامانههای حملونقل جایگزین تشویق کنند.
حملونقل هوایی شهری (UAM) یک گزینه مقرونبهصرفه، سریع و پایدار برای آینده حملونقل شهری در نظر گرفته میشود که ازدحام ترافیک و مسائل زیستمحیطی شهرهای مدرن را حل میکند. هرچند حملونقل هوایی شهری هنوز در مرحله توسعه است، اما پیشرفتهای نوین فناوری موجب شده است که بیش از ۱۲۰ استارتآپ و شرکت هواپیمایی به توسعه وسایل نقلیه حملونقل هوایی شهری با نام وسیله نقلیه الکتریکی با قابلیت برخاست و فرود عمودی (eVTOL) بپردازند که همه پتانسیل حملونقل هوایی شهری را در تردد شهری آینده مجسم میکنند.
این هواپیماها از سیستمهای پیشرفته پیشرانه الکتریکی استفاده میکنند که میتوانند مزایای متعددی را از کاهش انتشار کربن مرتبط با سفر و کاهش آلودگی گرفته تا کاهش زمان صرفشده برای تردد و حذف یا کاهش زیرساختهای جادهای در مراکز شهرها بهویژه شهرهای شلوغ ارائه دهند. حملونقل هوایی همچنین میتواند با کاهش سر و صدا و افزایش مساحت مورد استفاده برای فضاهای سبز، کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد. شرکتهای پیشرو در زمینه وسایل نقلیه عمودپرواز بیش از ۱۰ سال پیش تأسیس شدهاند و از سال ۲۰۲۴ فعالیت خود را آغاز کردهاند.
شرکت هوانوردی جابی در حال حاضر در پیشرفت پروژه پیشتاز است و توسط سایر شرکتها در زمینه برد پروازی، ظرفیت مسافربری و قابلیت پرواز بدون سرنشین دنبال میشود. با این حال، محدودیتهای قابلتوجهی برای پیادهسازی حملونقل هوایی شهری در شهرهای بزرگ وجود دارد. یکی از محدودیتها از نظر فنی است؛ فناوری باتری بهطور قابلتوجهی قابلیتهای عملیاتی هواپیماها (زمان و برد پرواز) را محدود میکند و زیرساختهای گستردهای برای شارژ باتری مورد نیاز است. به همین ترتیب، هواپیماها به پدهای فرود خاص نیاز دارند که فضای زیادی را اشغال میکنند و برای همه مناطق شهری ایدهآل نیستند. این پدها را میتوان روی بام ساختمانها یا زیرساختهای موجود شهری (پارکینگ، سوپرمارکتها، ساختمانهای تجاری و اداری) نصب کرد و چالش پیادهسازی آنها در مراکز شهر را کاهش داد.
مقررات هواپیمایی و پذیرش عمومی دو چالش اصلی عملیاتی هستند. مقررات و گواهینامهها توسط مقامات هواپیمایی برای اطمینان از ایمنی هواپیماها ارائه میشود، اما پذیرش عمومی چالشی است که میتواند مشکلساز باشد. با وجود اهداف قوی و چشمانداز روشن برای توسعه هواپیماهای خودران، یک نظرسنجی انجام شده در نوامبر ۲۰۲۰ نشان داد که تنها ۲۱ درصد از پاسخدهندگان گفتند که از سفر با یک هواپیمای عمودپرواز خودران احساس امنیت میکنند.
پیشبینی میشود که حملونقل هوایی شهری بهطور گسترده در دهه آینده آغاز شود و بر حملونقل کالا، خدمات اضطراری (آمبولانس، آتشنشان) و شاتلهای مسافری (با مسیرهای از پیش تعیینشده که فرودگاهها را به مراکز شهر متصل میکنند) متمرکز شود. پیشبینیها حاکی از آن است که خدمات خصوصی نقطهبهنقطه (تاکسی هوایی) در سالهای ۲۰۴۰ یا ۲۰۵۰ آغاز خواهد شد، مشروط بر اینکه بر موانع فعلی غلبه شود.
راهاندازی و گسترش سریعتر این سیستم به تکامل فناوری و پیشرفت مقررات بستگی دارد، هرچند بعضی کارشناسان معتقدند که برخاست عمودی میتواند یک پدیده بسیار پرهزینه باشد و به هیچ وجه جایگزین حملونقل سنتی نخواهد شد. با این حال، برای حملونقل کالا با وزن کم به مناطق دسترسیناپذیر و بهعنوان جایگزینی برای ازدحام ترافیک در جادهها برگزیده خواهد بود.
رشد این صنعت نیاز به سرمایهگذاری قابلتوجهی در زمینه عملیات کنترل ترافیک هوایی و همزیستی هواپیماهای بدون سرنشین با هواپیماهای حملونقل تجاری بزرگ برای اشتراک فضای هوایی پرترافیک دارد. ممکن است چند سال طول بکشد تا حملونقل هوایی شهری بتواند موانع کلیدی همچون هزینه را پشت سر بگذارد و به یک گزینه رایج تبدیل شود. روشهای اولیه در حدود چندصد دلار در ساعت هزینه خواهد داشت و به همین دلیل بهعنوان یک وسیله حملونقل انبوه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
هواپیماهای الکتریکی EPS55 یک راه حل پیشرانه الکتریکی مورد تأیید است که با استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی مطابقت دارد و به این ترتیب به تسریع تحول صنعت هواپیمایی با ایجاد هواپیمایی آرام، پاک و مقرونبهصرفه کمک میکند. این راه حل بیش از ۲۵۰ کیلوگرم معادل دیاکسیدکربن در هر ساعت پرواز را کاهش میدهد و هزینههای پرواز شامل سوخت، نگهداری و تعمیرات را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد.
آغاز حملونقل هوایی شهری
تردد هوایی شهری و خدمات مبتنی بر پهپاد در ۶۴ شهر و شهرک در سراسر جهان بهصورت عملیاتی آغاز شده است. ریکیاویک ایسلند با توجه به موفقیت و رشد روزافزون عملیات تحویل تجاری مبتنی بر پهپاد، به پیشروی جهانی در این صنعت تبدیل شده است. این عملیات در ۱۳ مسیر پیرامون ریکیاویک برای جمعآوری و تحویل به مشتریان انجام میشود.
بسیاری از ابتکارات وسایل نقلیه عمودپرواز در کلگری (کانادا)، آکسفورد (انگلستان)، کانبرا (استرالیا) و تاراروا (نیوزیلند) و در حال انجام است و مقامات محلی و شرکتهای بهرهبردار از پهپاد در حال اجرای عملیات تجاری واقعی هستند.
شهرها و جوامع هوشمند در اروپا و ایالات متحده آمریکا بهعنوان بخشی از یک ابتکار گستردهتر برای به دست آوردن دانش عملیاتی کافی، در حال انجام پروژههای آزمایشی یکپارچه هستند تا بتوانند مقررات مناسب برای رشد بیشتر این صنعت را وضع کنند. دبی و سنگاپور نیز در حال پیشرفت هستند تا سیستمهای خودکار شهری را در حمایت از تاکسیهای هوایی و تحویلهای مبتنی بر پهپاد را تا سه سال آینده توسعه دهند.
حملونقل هوایی در آنتورپ
شهر آنتورپ بلژیک در نظر دارد پتانسیل پهپادها را در زمینههای مورد نیاز شهری بررسی کند و بهعنوان نقطه شروع، امکان استفاده از پهپادها برای وظایف نظارتی توسط پلیس محلی را مورد مطالعه قرار داده است. شهرداری آنتورپ و پلیس محلی شهر یک پروژه جدید را آغاز کردهاند که هدف آن توسعه سیستم تصویربرداری هوایی خودران با توانایی پوشش سراسر شهر است. در توسعه این پروژه، شرکای دیگر شامل دانشگاهها، کسب و کارها و شهروندان مشارکت خواهند داشت. از جمله شرکایی که همکاری با آنها تأثیر بسزایی در پیشرفت پروژه خواهد داشت میتوان به آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، آتشنشانی آنتورپ، وزارت حملونقل بلژیک، سازمان هوانوردی شهری بلژیک و پلیس فدرال اشاره کرد.
پروژه D-Hive در بندر آنتورپ یکی از پیشرفتهترین پروژههای مبتنی بر پهپاد در اروپا است و شامل یک شبکه از پهپادهای خودکار است که بهطور روزانه در منطقه بندر پرواز میکنند و وظایف مختلفی همچون نظارت بر بنادر، تشخیص نشت روغن و زباله شناور، بازرسی زیرساختها و تأمین امنیت را بر عهده دارند.
پروژه مدرونا که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است، محمولههای پزشکی بین بیمارستانها، آزمایشگاهها و داروخانهها را با استفاده از پهپادها جابهجا میکند. اگرچه این پروژه همچنان در مرحله آزمایش و توسعه است، اما پتانسیل خوبی برای استفاده از پهپادها در زمینههای پزشکی و خدمات امداد اضطراری دارد. پروژه سفیر نیز در بندر آنتورپ یکی دیگر از برنامههای در حال اجرای این شهر است و به توسعه مدیریت ترافیک پهپادها در محیطهای پیچیده میپردازد. این پروژه بهعنوان یک مدل برای ادغام خدمات پهپاد در سراسر اروپا عمل میکند و هدف آن کمک به فرایند مقرراتی اتحادیه اروپا برای پهپادها و و استقرار خدمات پهپاد هماهنگ، همگن و استاندارد در سراسر اروپا است. استفاده از فناوری شبکه ارتباطی برای ارتباط داده با هواپیماهای سرنشیندار و بدون سرنشین نیز در این پروژه ارزیابی میشود.
در سال ۲۰۲۴ دو شرکت سیستم مدیریت ترافیک بدون سرنشین (UTM) را در بندر آنتورپ بهروز رسانی کردند که هدف آن افزایش کارایی و ایمنی عملیات پهپاد در این منطقه بود. سیستم مدیریت ترافیک بدون سرنشین یک چهارچوب فناوری است که برای مدیریت ترافیک پهپادها در محیطهای پیچیده طراحی شده است. این سیستم که شامل بخشهای کلیدی همچون نقشهبرداری هوایی، مدیریت ترافیک و فناوری ارتباطات است، به پهپادها امکان میدهد تا بهطور ایمن و کارآمد در فضاهای پرترافیک پرواز کنند.
این بهروز رسانی بخشی از تلاشها برای تبدیل این بندر به اولین فضای U-space رسمی در اروپا است. منظور از U-space یک فضای هوایی تعریف شده برای عملیات پهپادها است که توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپا معرفی شده است تا ایمنی و کارایی عملیات پهپادها را در محیطهای شهری و صنعتی تضمین کند. این فضا شامل خدماتی همچون شناسایی هویت، مدیریت ترافیک، تهیه دادههای هواشناسی و نقشههای جغرافیایی است.
حملونقل هوایی فنلاند
شرکت وینگ خدمات تحویل کالا با استفاده از پهپاد را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است که بهعنوان اولین پروژه در اروپا، در منطقه هلسینکی راهاندازی شد. این سرویس میتواند غذا، دارو و سایر اقلام را فقط چند دقیقه پس از درخواست تحویل دهد که نه تنها ایمنتر و سریعتر است، بلکه نسبت به تحویل کالای زمینی آثار کمتری بر محیط زیست میگذارد و میتواند بهطور بنیادین کیفیت زندگی ساکنان شهر را بهبود ببخشد. این شرکت معتقد است بهدلیل شرایط آبوهوای زمستانی فنلاند، اگر پهپادها بتوانند در این کشور فعالیتهای تحویل کالا را به درستی انجام دهند، در هر جای دیگر نیز موفق خواهند بود.
یک برنامه آزمایشی تحویل بینالمللی بسته بین هلسینکی و تالین بهعنوان بخشی از ابتکاری گستردهتر آغاز شده است که با مداخله پلیس انجام میشود. برنامههایی نیز برای استفاده از پهپادها در نظارت بر ترافیک دریایی و عملیات جستوجو و نجات در خلیج فنلاند در حال انجام است. همچنین، طرحهایی برای نمایش استفاده از سامانه کنترل ترافیک هوایی برای تاکسیها هوایی از فرودگاه هلسینکی به مرکز شهر در حال برنامهریزی است.
برنامههای نوآورانه در شهرهای فرانسه
شهرهای فرانسه بهویژه بوردو و تولوز، در چهارچوب مشارکتهای اروپایی برای شهرهای هوشمند حضور دارند و تمرکز آنها بر استفاده از فناوریهای هوایی برای بهبود تحرک شهری و بینشهری است. منطقه نوول آکیتن که بوردو بخشی از آن است، راه حلهای نوآورانه حملونقل شهری را با استفاده از بعد هوایی بررسی میکند. این برنامهها شامل تحویل خودکار محصولات، حملونقل گردشگران از اسکلههای بوردو به مناطق توریستی و انتقال کالا یا افراد با توانایی محدود به مراکز بهداشتی یا اقتصادی است. این برنامه با همکاری نزدیک با مقامات هواپیمایی شهری فرانسه و سایر شرکای صنعتی و تحقیقاتی انجام میشود.
تولوز نیز پیادهسازی خدمات حملونقل هوایی خودران را برای توسعه پایدار شهری در اولویت برنامههای خود قرار داده است. اولویتهای تولوز شامل استفاده از پهپادها برای نظارت بر محیط زیست، خدمات اضطراری و لجستیک شهری است که با همکاری نهادهای دولتی، صنعتی و تحقیقاتی انجام میشود و هدف آن بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه پایدار شهری است.
حملونقل شهری هوایی در آلمان
شهرهای شمالی هسه در آلمان، در اکتبر ۲۰۱۸ به ابتکار حملونقل هوایی شهری در چهارچوب مشارکت نوآوری اروپا برای شهرهای هوشمند پیوستند و پروژههایی را با تمرکز بر لجستیک در زنجیره فرودگاههای کاسل کالدن و فرانکفورت اجرا کردند که نتیجه آن بهبود کارایی و سرعت در حملونقل کالا بود. امکانپذیری اجرای این راهحلها در همکاری نزدیک با شرکای نهادی همچون مرکز هوافضای آلمان، سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا و سازمان ایمنی هوانوردی اروپا در حال بررسی است.
اورژیو یک منطقه مرزی بین آلمان و هلند است که میزبان نخستین پروژه نمایشی حملونقل هوایی شهری با همکاریهای منطقهای و بینالمللی بود. این پروژه شامل برنامههایی در زمینه خدمات اضطراری و ایمنی عمومی و هدف اصلی آن ارائه خدمات اضطراری در زمان سریعتر، هزینه کمتر و اختلال صوتی کمتر بود. موفقیت در این پروژه میتواند به بهبود کارایی خدمات اورژانسی در مناطق مرزی کمک کند و بهعنوان یک الگو برای سایر مناطق اروپا عمل کند.
هامبورگ در همکاری نزدیک با صنعت، دانشگاهها، مسئولان و عموم مردم، مطالعات امکانپذیری برای استقرار سیستماتیک راهحلهای تردد هوایی در مناطق شهری را انجام داده است و تمرکز آن بر حملونقل حساس به زمان کالاهای پزشکی یا بازرسی و نگهداری تأسیسات بزرگ زیرساختی همچون پلهای بندر و توربینهای بادی است. این پروژه کمک بسیاری به بهبود کارایی و ایمنی در این زمینهها کرده است.
اینگولشتات برنامههای آزمایشی تاکسی هوایی و حملونقل اعضای پیوندی را راهاندازی کرده است. این برنامهها با همکاری کمیسیون اروپا، وزارت اقتصاد، مقامات محلی مختلف، مرکز هوافضای آلمان، فرودگاه مونیخ، بیمارستان اینگولشتات و دانشگاه فنی اینگولشتات انجام میشود. هدف اصلی این برنامهها توسعه فناوری و زیرساختهای مورد نیاز برای حملونقل سریع اعضای پیوندی است که میتواند به بهبود کارایی و ایمنی در خدمات اورژانسی کمک کند.
نظر شما