به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، متروی مشهد یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی این کلانشهر است که بهعنوان نخستین متروی فعال در خارج از پایتخت، نقش اساسی در بهبود وضعیت ترافیک، کاهش آلودگی هوا و تسهیل حملونقل عمومی ایفا میکند، با توجه به اینکه مشهد سالانه میزبان میلیونها زائر از سراسر ایران و کشورهای همسایه است، وجود یک سیستم حملونقل کارآمد و سریع مانند مترو، اهمیت ویژهای دارد.
ترافیک سنگین در مناطق مرکزی مشهد بهویژه در محدوده حرم مطهر رضوی، یکی از چالشهای همیشگی این شهر بوده است، متروی مشهد با ایجاد خطوط گسترده و اتصال نقاط مهم شهری، تأثیر قابلتوجهی در کاهش بار ترافیکی داشته است.
این سیستم حملونقل عمومی نهتنها موجب کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و تاکسیها شده، بلکه دسترسی سریعتر و ارزانتری را برای شهروندان و زائران فراهم کرده است، با توجه به اینکه مشهد یک شهر زیارتی است، دسترسی راحت به حرم مطهر رضوی یکی از دغدغههای اصلی مسافران و زائران محسوب میشود.
متروی مشهد با ایجاد ایستگاههای نزدیک به مراکز زیارتی، هتلها و پایانههای مسافربری، امکان تردد سریع و بدون دغدغه را برای زائران فراهم کرده است. این امر موجب شده است تا افراد بیشتری بتوانند با هزینه کم و در کمترین زمان ممکن به اماکن موردنظر خود دسترسی داشته باشند.
تاریخچه طراحی و شروع به کار متروی مشهد
مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر مشهد در ارتباط با تاریخچه طراحی مترو مشهد به خبرنگار ایمنا میگوید: مطالعات جامع حملونقل و ترافیک مشهد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۳ ادامه پیدا کرد، این مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد و در مرحله نخست ۷۰ مسیر پیشنهادی ارائه شد که در نهایت به ۲۴ مسیر و چهار خط اصلی کاهش پیدا کرد، این مطالعات بر اساس آمارهای دقیق، مصاحبههای میدانی با شهروندان، نظرسنجیها و بررسیهای میدانی انجام شده است، در واقع، طراحی مسیرهای قطار شهری مشهد، بر اساس نیازهای واقعی و تقاضای سفرهای شهروندان صورت گرفته است.
وی با اشاره به فرایند تحقیقاتی این مطالعات میافزاید: برای اینکه مسیرهای مترو بهدرستی طراحی شوند، تیمهای تحقیقاتی ابتدا نظرسنجیهایی از مردم انجام دادند و سپس مسیرهایی که بیشترین جابهجایی مسافر را داشتند، مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مبادی ورودی شهر همچون فرودگاه، راهآهن و پایانههای مسافربری نیز بهعنوان نقاط کلیدی در طراحی خطوط مترو در نظر گرفته شدند، بهویژه که حرم مطهر امام رضا (ع) بهعنوان یک مقصد زیارتی مهم در طراحی خطوط لحاظ شد تا دسترسی آسان به این مکان مقدس فراهم شود.
نژادحسین ادامه میدهد: برای طراحی مترو مشهد، نسبت به دیگر کلانشهرها، توجه ویژهای به روند جابهجایی مسافر و نیازهای مردم مشهد بهویژه در ایام پیک سفر زائران به حرم مطهر امام رضا (ع) شده است، به همین دلیل، خط یک از انتهای بلوار وکیلآباد شروع میشود و به فرودگاه بینالمللی مشهد متصل میشود، در آینده، با تکمیل خطوط دیگر، دسترسی به حرم مطهر از طریق مترو برای زائران فراهم خواهد شد.
متروی مشهد، یک سیستم حملونقل ریلی پیشرفته در کشور
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در مورد پیشرفت خطوط مختلف مترو مشهد به خبرنگار ایمنا میگوید: در حال حاضر، متروی مشهد بهعنوان یک سیستم حملونقل ریلی پیشرفته در کشور شناخته میشود، خط یک که از بلوار وکیلآباد شروع میشود و به فرودگاه بینالمللی مشهد میرسد، هماکنون با ۲۴ ایستگاه فعال بهطور کامل بهرهبرداری شده است، این خط یکی از پرطرفدارترین و پربازدیدترین خطوط مترو در مشهد است که روزانه هزاران مسافر را جابهجا میکند.
وی در ادامه درباره خط دو مترو توضیح میدهد: خط دوی مترو مشهد شامل ۱۳ ایستگاه است که از بلوار طبرسی شمالی شروع میشود و تا میدان فکوری ادامه پیدا میکند، در حال حاضر ۱۲ ایستگاه از این خط فعال است و ایستگاه سلامت بهزودی و تا پایان سالجاری به بهرهبرداری خواهد رسید، تکمیل این خط نیز موجب خواهد شد که جابهجایی مسافران در مرکز شهر تسهیل شود.
کیامرز با اشاره به پیشرفت خط سه میگوید: خط سه که طولانیترین خط مترو مشهد است و ۲۸.۵ کیلومتر طول دارد، هماکنون بیش از ۲۰ کیلومتر از تونلهای آن حفاری شده است، این خط ۲۴ ایستگاه خواهد داشت که سه ایستگاه آن، شامل ایستگاههای بابالجواد، میدان شهدا و پایانه مسافربری امام رضا (ع)، تا پایان اسفند سالجاری به بهرهبرداری میرسد، با تکمیل این خط، دسترسی به مناطق مختلف مشهد بهویژه حرم مطهر، تسهیل خواهد شد.
نقش مترو در صنعت گردشگری مشهد
متروی مشهد علاوه بر تسهیل زیارت، به توسعه گردشگری شهری نیز کمک شایانی کرده است، بسیاری از نقاط گردشگری مشهد، از جمله پارک ملت، کوهسنگی، بازار رضا، مجموعههای تفریحی و تجاری بزرگ، از طریق خطوط مترو قابل دسترسی هستند. این موضوع موجب شده است که مسافران و گردشگران بتوانند با سهولت بیشتری از جاذبههای گردشگری شهر بازدید کنند، بدون آنکه دغدغه ترافیک یا هزینههای بالای حملونقل را داشته باشند.
در میان خطوط مختلف متروی مشهد، مسیر خط ۲ این قطار شهری که از ایستگاه طبرسی شمالی آغاز و به ایستگاه رضای مشهد ختم میشود، به دلیل عبور از مناطق سرسبز و برخورداری از طراحی داخلی چشمنواز، بهعنوان یکی از زیباترین مسیرهای قطار شهری کشور شناخته میشود. این خط که از مناطق مهمی مانند حرم مطهر رضوی، میدان راهآهن و بزرگراههای اصلی عبور میکند، علاوه بر کاربرد حملونقلی، جلوهای خاص از شهر مشهد را به نمایش میگذارد.
نژادحسین درباره تأثیرات متروی مشهد در صنعت گردشگری میگوید: یکی از ویژگیهای مهم طراحی مترو مشهد این است که تمام مبادی ورودی، از جمله فرودگاه، پایانههای مسافربری و راهآهن به شبکه مترو متصل شده است، این ویژگی بهویژه برای زائران حرم مطهر امام رضا (ع) بسیار مفید است، زیرا آنها میتوانند از طریق مترو بهراحتی به مقصد خود برسند، با تکمیل خط سه و چهار، شبکه مترو بهطور کامل برای جابهجایی زائران و گردشگران آماده خواهد شد.
وی میافزاید: خط یک مترو از سمت غدیر ایستگاههای شروع میشود و تا پارک ملت ما در زیرزمین هستیم اما بعد از آن پارک ملت به سمت پارک وکیلآباد عبور میکند، این مسیرهای زیبا و دیدنی میتوانند تجربه متفاوتی برای مسافران فراهم کنند. بهخصوص اینکه در بخشی از مسیر، مترو از روی سطح حرکت میکند و مسافران میتوانند از منظرههای اطراف لذت ببرند.
کیامرز نیز درباره آینده مترو مشهد در صنعت گردشگری میگوید: با تکمیل خطوط سه و چهار، مشهد به یکی از پیشرفتهترین سیستمهای حملونقل شهری در کشور تبدیل خواهد شد، این شبکه مترو نهتنها در تسهیل جابهجایی روزانه مردم مشهد مؤثر است، بلکه بهعنوان یک وسیله حملونقل کارآمد برای گردشگران و زائران نیز در نظر گرفته میشود.
چشمانداز آینده مترو مشهد
کیامرز درباره پروژههای آینده مترو مشهد میگوید: در حال حاضر، حفاری تونل خط چهار از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و بیش از چهار کیلومتر از این تونل حفاری شده است، این خط قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل شود و سپس در مراحل بعدی وارد بهرهبرداری خواهد شد، پروژههای مربوط به توسعه خطوط مترو مشهد همچنان در حال پیشرفت است و بهزودی خطوط جدیدی به شبکه حملونقل ریلی شهری اضافه خواهند شد.
وی در پایان اشاره میکند: مشهد، پس از تهران، بیشترین پیشرفت را در شبکه مترو داشته است، شبکه متروی مشهد، با توجه به جمعیت و وضعیت خاص این شهر، میتواند بهعنوان یک مدل موفق در دیگر شهرهای مذهبی ایران معرفی شود.
به گزارش ایمنا، متروی مشهد، بهعنوان یک پروژه بزرگ شهری، در سالهای اخیر تأثیرات شگرفی در بهبود وضعیت حملونقل شهری، کاهش ترافیک و تسهیل دسترسی به مناطق مختلف این کلانشهر مذهبی داشته است، طراحی علمی و دقیق، بررسی نیازهای واقعی شهروندان و زائران، و توجه به رشد صنعت گردشگری، از جمله ویژگیهای بارز این پروژه است، با تکمیل پروژههای در دست اجرا و افزایش تعداد خطوط و ایستگاهها، مترو مشهد تبدیل به یکی از پیشرفتهترین و کارآمدترین سیستمهای حملونقل در ایران خواهد شد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای شهری، میتواند با تکنولوژیهای جدید در جذب گردشگران و زائران نیز نقشی حیاتی ایفا کند.
گزارش از محمد ظفر خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی
نظر شما