ایمنی بناهای تجاری تهران؛ گام‌های برداشته شده و مسیرهای ناپیموده

تهران با وجود داشتن چندین مرکز تجاری پرمشتری همچنان با چالش‌های ایمنی در بعضی از این ساختمان‌ها روبه‌رو است، اقداماتی که باید با هدف بهبود ایمنی انجام شود و نیاز به توجه و تلاش‌های مداوم برای تضمین ایمنی و سلامت شهروندان وجود دارد؛ پاساژ علاالدین یکی از این بناهای پرحاشیه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، ایمنی بناهای شهری و تأمین سلامت شهروندان یکی از شاخص‌های مهم توسعه است، ریزش بناهای شهری قدیمی در شهرهای مختلف زنگ خطری برای مدیریت شهری است تا نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کند.

تراکم جمعیت و عناصر شهری در پایتخت ایران اهمیت توجه به مسائل ایمنی را دوچندان می‌کند؛ بنا بر گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در حال حاضر ۳۶ هزار ساختمان قدیمی در تهران وجود دارد که باید مراحل ایمن‌سازی را طی کند؛ علاالدین یکی از این بناها است که طی چند ماه اخیر زیر ذره بین مدیریت شهری و رسانه‌ها بوده است.

۷۰ هزار ساختمان در تهران تا پایان آذر در طرح نظام بازرسی مورد ارزیابی قرار گرفت و ۱۲۰۰ ساختمان از شرایط پرخطر به سطح ایمن‌تر انتقال پیدا کرد، اما ساختمان علاالدین با تردد ۳۰ هزار نفری همچنان به دلیل بی‌توجهی مالک با خطر بالا و ارتقای جزئی ایمنی فعالیت می‌کند.

علاالدین دارای ۲۰ طبقه و سازه‌ای از نوع بتن مسلح است و از نظر مقاومت سازه‌ای به گروه C تعلق دارد که نیازمند مقاوم‌سازی است، در حال حاضر این بنا به‌عنوان یک ساختمان ناایمن شناخته شده و بعضی از مشکلات اصلی ایمنی این ساختمان نمای نامناسب، نبود پله‌برقی مناسب و نبود سامانه اعلام حریق کارآمد عنوان شده است.

مالک ساختمان تاکنون و برای افزایش ایمنی اقداماتی انجام داده است که شامل تعویض پله‌های برقی فرسوده، تعمیر و بهبود سامانه‌های اعلام حریق، تعویض نمای کامپوزیت فرسوده و بهبود راه‌های خروج اضطراری می‌شود.

ایمنی بناهای تجاری تهران؛ گام‌های برداشته شده و مسیرهای ناپیموده

تعویض پله‌های برقی موجب کاهش خطر آتش‌سوزی شده و پله‌های جدید با کارایی بالاتر نصب شده است؛ سامانه‌های اعلام حریق به‌روزرسانی و تعمیر شده است تا اطلاع‌رسانی در صورت وقوع حادثه سریع‌تر و بهتر باشد.

نمای کامپوزیت فرسوده تعویض شده و نمای جدیدی با استحکام بیشتر نصب شده است، راه‌های خروج اضطراری نیز به‌روزرسانی شده و بهبود پیدا کرده است تا در صورت حادثه، ساکنان سریع‌تر از ساختمان خارج شوند، اما همه این اقدامات تنها بخشی از مشکلات ایمنی ساختمان را رفع می‌کند.

یکی از مشکلات اصلی ساختمان علاالدین، تأمین نشدن پارکینگ توسط مالک ساختمان است؛ از سال ۱۳۹۱ مالک متعهد شده بود که ۱۳۸۸ واحد پارکینگ تأمین کند، اما تاکنون هیچ پارکینگی احداث نشده است.

این مسئله به افزایش خطرهای ایمنی و مشکلات تردد خودروها در منطقه کمک کرده و نبود پارکینگ موجب ترافیک و شلوغی خیابان‌ها شده است که احتمال وقوع حوادث را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر شلوغی خیابان در منطقه علاالدین به افزایش خطرهای ایمنی ساختمان کمک کرده است و به دلیل تردد بالای خودروها و محدودیت‌های اضطراری، احتمال وقوع حوادث و آتش‌سوزی بیشتر می‌شود.

تردد زیاد خودروها و افراد، وضعیت ایمنی ساختمان را تحت تأثیر قرار داده و لازم است بهبودهای لازم در مدیریت ترافیک و پارکینگ انجام شود.

ساختمان علاالدین چندین بار پلمب شده که آخرین پلمب ۲۳ دی ۱۴۰۳ به دلیل مشکلات ایمنی و نبود پارکینگ انجام شد. شهرداری منطقه ۱۱ تهران اقداماتی برای بهبود ایمنی و جلوگیری از تردد به این پاساژ انجام داده است با این وجود پلمب‌های متعدد نشان‌دهنده جدی بودن مشکلات ایمنی و نیاز به اقدامات فوری برای بهبود وضعیت ساختمان است.

قوه قضائیه تهران اعلام کرده است که در این زمینه ساختمان علاالدین نیاز به مقاوم‌سازی دارد و به دلیل تخلفات ماده ۱۰۰، ناایمن بودن نمای ساختمان و تأمین نشدن پارکینگ پلمب شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران دراین‌باره می‌گوید: این پاساژ تاییدیه ندارد و مالک ساختمان باید پاسخگو باشد.

ساختمان علاالدین در تهران یکی از معروف‌ترین پاساژهای موبایل است و روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به این مجتمع می‌رسند؛ این مجموعه شامل حدود ۱,۱۰۰ مغازه مختلف موبایل، لوازم صوتی-تصویری و کامپیوتر است و تردد بالای افراد به این مجموعه نیاز به مدیریت بهتر و بهبود ایمنی ساختمان را بیشتر می‌کند.

ایمنی بناهای تجاری تهران؛ گام‌های برداشته شده و مسیرهای ناپیموده

کاهش ۴۷ درصدی ساختمان‌های بحرانی

کامران عبدولی، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی ساختمان‌های بحرانی و بسیار پرخطر در تهران، اظهار می‌کند: اقدامات انجام شده در سه سال اخیر شامل پرونده‌های قضائی، بازدیدهای میدانی، پیگیری همکاری مدیریت شهری و شورا و قوه قضائیه برای ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان پرخطر بوده است.

وی ادامه می‌دهد: ۶۸ ساختمان باقی‌مانده با کاربری مسکونی هستند و نیاز به همکاری ساکنان دارند تا از فجایعی همچون پلاسکو جلوگیری شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه در سه سال اخیر تمرکز اصلی روی ساختمان‌های بسیار پرخطر بوده است، عنوان می‌کند: این ساختمان‌ها شرایطی مشابه ساختمان پلاسکو داشتند و جان شهروندان را به‌طور جدی تهدید می‌کردند.

عبدولی با اشاره به همکاری‌های بین‌سازمانی، تصریح می‌کند: با فشار سازمان آتش‌نشانی، همراهی قوه قضائیه و مدیریت شهری، پرونده‌های قضائی برای این ساختمان‌ها تشکیل شد، همچنین کمیته‌های ایمنی به‌صورت هفتگی برگزار و بازدیدهای میدانی توسط مسئولان ارشد انجام شد؛ این تلاش‌ها منجر به کاهش تعداد ساختمان‌های بحرانی از ۱۲۹ به ۶۸ مورد شده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری شهروندان، تاکید می‌کند: ساختمان‌های باقی‌مانده بیشتر مسکونی هستند و در صورت وقوع حریق، جان ساکنان به‌طور جدی در خطر قرار می‌گیرد، اگرچه روند ایمن‌سازی به‌دلیل در حال بهره‌برداری بودن و مشکلات اقتصادی کندتر از برنامه پیش رفته، اما سازمان آتش‌نشانی پیگیر است تا پایان سال خبرهای خوبی در این زمینه ارائه دهد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از بازدید ۷۰ هزار ساختمان در تهران تا پایان آذر در طرح نظام بازرسی خبر می‌دهد و می‌گوید: این ساختمان‌ها در چهار دسته بسیار پرخطر، پرخطر، متوسط و کم‌خطر دسته‌بندی شده‌اند؛ اطلاعات مربوط به این ساختمان‌ها در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است و به‌صورت هفتگی پیگیری می‌شود.

ایمنی بناهای تجاری تهران؛ گام‌های برداشته شده و مسیرهای ناپیموده

سالانه هزار ساختمان ایمن‌تر می‌شوند

عبدولی از انتقال سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساختمان از شرایط پرخطر (دسته دوم) به سطح ایمن‌تر خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: هیچ ساختمانی از دید سازمان آتش‌نشانی دور نمانده است.

وی با اشاره به اهمیت ایمنی سازه‌ها در برابر حریق، می‌گوید: مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها است، بسیاری از ساختمان‌های موجود از نظر معماری و سازه مشکل دارد و نمی‌توان آن‌ها را مطابق آئین‌نامه‌ها ایمن‌سازی کرد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به انجام اقدامات ضروری برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها، تاکید می‌کند: اصلاح سیم‌کشی‌ها، نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، منطقه‌بندی و حوزه‌بندی فضاها از جمله اقداماتی است که می‌تواند به ایمن‌سازی ساختمان‌ها کمک کند.

عبدولی ادامه می‌دهد: اقدامات برای ساختمان‌های حساس و مهم از جمله مراکز درمانی‌ها به‌صورت فازبندی و مرحله‌ای انجام و در هر مرحله، مجوز موقت ایمنی صادر می‌شود تا با ادامه این روند شاهد افزایش ایمنی ساختمان‌ها و کاهش خطرات جانی برای شهروندان باشیم.

سامانه حریق ساختمان علاالدین نیازمند بررسی مداوم است

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چند وقت پیش سامانه حریق ساختمان علاالدین بهبود پیدا کرده بود، اما هنوز به ۱۰۰ درصد کارایی نرسیده است و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از عملکرد مطلوب خود را دارد.

وی ادامه می‌دهد: این مهم نشان می‌دهد که نیاز به کار بیشتر و بهبودهای اضافی است تا سیستم به طور کامل و بهینه عمل کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطرنشان می‌کند: افزایش کارایی سامانه حریق از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود، چراکه ایمنی پویا است، به عنوان مثال ممکن است در یک زمانی سامانه حریق در یک مکان به دقت رصد شود و سطح ایمنی بهتری داشته باشد اما در زمان دیگری اینگونه نباشد.

ملکی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه به تازگی وضعیت سامانه حریق ساختمان علاالدین چک نشده است نمی‌توانیم نسبت به سطح ایمنی آن ارزیابی دقیقی داشته باشیم.

ایمنی بناهای تجاری تهران؛ گام‌های برداشته شده و مسیرهای ناپیموده

مالک پاساژ علاءالدین تعهد کرده بود پارکینگ‌های لازم را فراهم کند

فرداد عدالت‌خواه، شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران نیز با تأیید اظهارات قبلی خود عنوان می‌کند: ساختمان علاءالدین به دلیل مشکلات ایمنی به چالش کشیده شده است و طبق گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، این ساختمان در کمتر از سه دقیقه ممکن است به خاکستر تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: پله‌برقی‌ها و پله‌های فرار این ساختمان استاندارد نیست و ظرفیت تردد آن از ۱۰۰۰ نفر به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده که این وضعیت ایمنی سازه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران خاطرنشان می‌کند: شهرداری در گذشته جواز احداث طبقه هفتم را صادر کرده بود، اما با توجه به اعتراضات و وضعیت سازه، این جواز باطل شد، مالک پاساژ علاءالدین نیز از شهرداری شکایت کرد و در نهایت شهرداری موفق به ابطال جواز ساخت طبقه هفتم شد.

عدالت‌خواه تاکید می‌کند: مالک پاساژ علاءالدین تعهد کرده بود پارکینگ‌های لازم را فراهم کند، اما این تعهدات عملی نشده‌اند؛ جواز ساخت پارکینگ از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ اعتبار دارد و بعد از آن منقضی شده است، شهرداری از سال ۱۳۹۱ تاکنون منتظر ساخت پارکینگ‌های تعهدی مالک بوده، اما هنوز هیچ پارکینگی ساخته نشده است.

وی تأکید می‌کند: علاوه بر این، مالک پاساژ علاءالدین در ساخت نیم‌طبقه‌های غیرمجاز و رعایت نکردن ایمنی نمای ساختمان نیز تخلفات دیگری دارد؛ شهرداری بارها به مالک اخطار داده است تا مشکلات نمای ساختمان را رفع کند، اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران تصریح می‌کند: ساختمان علاالدین چندین بار پلمب شده و آخرین پلمب در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۳ به دلیل مشکلات ایمنی و نبود پارکینگ انجام شد.

عدالت‌خواه ادامه می‌دهد: شهرداری منطقه ۱۱ اقداماتی برای بهبود ایمنی و جلوگیری از تردد به این پاساژ انجام داده است، همچنین، قوه قضائیه تهران و شورای شهر تهران تأکید کرده‌اند که این ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد و باید اقدامات فوری برای بهبود وضعیت ایمنی آن صورت گیرد.

گزارش از حامد شایگان

کد خبر 833433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.