به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، بهعنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در عرصه علم و فناوری، با هدفی بلند و آرمانی پا به عرصه وجود گذاشته است، این سازمان که ریشه در تفکر بسیجی و انقلابی دارد، تلاش میکند تا با گردآوری نیروهای علمی، نخبگان و جوانان مستعد، گامهای مؤثری در مسیر پیشرفت علمی کشور بردارد، بسیج علمی نهتنها به دنبال تولید دانش و فناوری است، بلکه میکوشد تا روحیه پژوهش و نوآوری را در میان اقشار مختلف جامعه، بهویژه جوانان، زنده نگه دارد.
این سازمان با تکیه بر ارزشهای انقلابی و اسلامی، بهعنوان پلی میان علم و عمل رفتار میکند. بسیج علمی با ایجاد شبکهای گسترده از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان، تلاش میکند تا مسائل و چالشهای علمی کشور را شناسایی کرده و با ارائه راهحلهای نوآورانه، به رفع آنها کمک کند. از حوزههای پزشکی و کشاورزی گرفته تا فناوریهای پیشرفته و علوم انسانی، بسیج علمی در تلاش است تا با انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی، گامی بلند برای خودکفایی و استقلال علمی کشور بردارد.
یکی از ویژگیهای بارز بسیج علمی، توجه ویژه به نیروهای جوان و مستعد است، این سازمان با برگزاری دورههای آموزشی، کارگاهها و همایشهای تخصصی، به پرورش استعدادهای جوان میپردازد و آنها را برای ورود به عرصههای علمی و فناوری آماده میکند، این رویکرد نهتنها به رشد فردی این نیروها کمک میکند، بلکه به تقویت بنیه علمی کشور نیز منجر میشود.
در دنیای امروز که علم و فناوری با سرعتی شگفتانگیز در حال پیشرفت است، بسیج علمی بهعنوان یک نهاد پیشرو، تلاش میکند تا ایران را در جایگاهی شایسته در عرصههای علمی بینالمللی قرار دهد. این سازمان با تکیه بر توانمندیهای داخلی و استفاده از ظرفیتهای موجود، بهدنبال ایجاد تحولات بزرگ در حوزههای مختلف علمی است.
بسیج علمی نهتنها بهعنوان یک نهاد پژوهشی، بلکه بهعنوان یک نهاد فرهنگساز، در تلاش است تا ارزشهای علمی و دینی را در جامعه نهادینه کند. این سازمان با رویکردی جامع و همهجانبه، بهعنوان یکی از ارکان مهم در پیشرفت علمی کشور، نقش بیبدیلی در تحقق اهداف علمی و فناورانه ایران ایفا میکند. بسیج علمی با بسیج نیروهای علمی و نخبگان، بهدنبال ایجاد تحولات بزرگ در عرصههای مختلف علمی و فناوری است و در این مسیر، به تولید دانش و فناوریهای نوین برای دستیابی به خودکفایی و استقلال علمی کشور کمک میکند.
مسعود نیلی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: در ابتدا لازم میدانم بهعنوان مقدمه به بعضی از کلید واژههای عنوان شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بهویژه در دهه اخیر که ایشان بهطور مستمر در دیدار با گروههای مختلف در حوزه علم، دانش، پژوهش و فناوری تأکید فرمودهاند، اشاره کنم، سپس توضیح خواهم داد که ما اکنون در چه مرحلهای قرار داریم، رویکردهای فعلی ما چیست و اولویتهایمان کدام است:
- تمدن اسلامی: ایشان فرمودهاند که پایههای هر تمدنی بر علم استوار است و برای تحقق تمدن اسلامی، باید در حوزه علم کار کنیم. تمدنسازی نیازمند تلاشهای علمی است.
- مرجعیت علمی: ما باید به جایگاهی برسیم که مرجع علمی دانشمندان و طالبان علم در جهان باشیم، یعنی هر کسی که بخواهد دانشی کسب کند، مجبور باشد به سراغ ما بیاید و حتی زبان ما را یاد بگیرد.
- جهاد علمی: ایشان بارها تأکید کردهاند که عرصه علم، عرصه جهاد است، در مقابل ما دشمنانی وجود دارند که نمیخواهند ما پیشرفت کنیم، بنابراین هر تلاشی در این مسیر، نوعی جهاد است. جهاد علمی، جهادی مقدس و ارزشمند است.
- شبکه مردمی بسیج: بسیج یک سازمان مردمی بزرگ است که ظرفیتهای عظیمی دارد. ایشان در سال ۱۳۹۳ در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «هر جا کار را به مردم سپردیم، پیشرفت کردیم و هر جا کار انحصاری در دست مسئولان ماند، متوقف شد.» این نشاندهنده اهمیت سپردن کارها به مردم و استفاده از ظرفیتهای مردمی است.
- خیزش و نهضت جدید علمی: بهتازگی در دیدار با نخبگان، ایشان بر ضرورت ایجاد یک خیزش و نهضت جدید علمی تأکید کردند. حرکت علمی باید با شیب تندتری انجام شود تا جهش علمی محقق شود. در شرایط کنونی که دنیا با ابزار علم و فناوری به پیش میرود و حتی جنگطلبیها و شرارتها با استفاده از تکنولوژی انجام میشود، ما نیازمند برتری علمی هستیم تا آسیبپذیر نباشیم.
وی افزود: اگر بخواهم بسیج علمی را در یک جمله کوتاه تعریف کنم، باید بگویم که رسالت اصلی بسیج علمی، بسیج کردن همه ظرفیتهای علمی، دانشی و پژوهشی انقلاب اسلامی است، این ظرفیتها بهویژه در دانشگاهها، میان اساتید و دانشجویان به وفور پیدا میشوند، نقش ما در این راستا، بسترسازی، فراهم کردن میدان عمل، پشتیبانیهای مادی و معنوی، روانسازی فرایندها، تسهیلگری و ایجاد همافزایی میان این ظرفیتهاست، ما باید این ظرفیتها را شناسایی، سازماندهی و در خط مقدم جهاد علمی قرار دهیم تا هدف نهایی، یعنی ایجاد تمدن اسلامی و مرجعیت علمی، محقق شود.
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان بیان کرد: در طول سالهای گذشته، بسیج علمی نیز همچون بسیاری از نهادهای دیگر، فرازونشیبهایی داشته و اولویتهایش تغییر کرده است، اما امروز بر اساس خواست مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با توجه به ضرورت ایجاد خیزش و نهضت جدید علمی، بسیج علمی ساختار، سازمان، رویکردها و اولویتهای خود را در این مسیر باز چیدمان کرده است، ما سربازان رهبری هستیم و باید خواستههای ایشان را در عرصه عمل محقق کنیم.
نیلی توضیح داد: ما باید این فرامین و درخواستهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به منصه ظهور برسانیم. این وظیفه ماست که سازوکارهای لازم را فراهم کنیم، تمهیدات لازم را بیندیشیم و مقدمات کار را آماده سازیم، از این رو بیدرنگ پس از این فرمایشات، سازمان بسیج علمی در سراسر کشور آرایش جدیدی به خود گرفت تا این خیزش علمی را رقم بزند، البته باید گفت که ما خودمان رقیب دستگاههای اجرایی نیستیم و این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت.
وی ادامه داد: قرار نیست سازمان بسیج علمی خود متصدی موضوعی شود، بلکه ما با بسیج ظرفیتهای عظیم مردمی بازوی اجرایی دستگاههای کشور هستیم، هدف ما این نیست که چیزی اضافه ایجاد کنیم، بلکه میخواهیم به دستگاههای مختلف اجرایی کشور در انجام مأموریتهایشان کمک کنیم، هر جا نقصانی وجود دارد، هر جا کمبودی احساس میشود، وظیفه ماست بهعنوان بسیج وارد عمل شویم و آن نقصان یا ضعف را پوشش دهیم، ما در کمک به دستگاههای اجرایی و حاکمیتی کشور نقش مکمل را داریم.
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان گفت: بهتازگی سه حوزه اصلی برای فعالیت بسیج علمی با شعار بسیج علمی «بسیج، جهاد علمی، تمدنسازی» انتخاب شده است تا فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بهعنوان یک فرمان و دستور، عینیت پیدا کند و به منصه ظهور برسد، این سه حوزه عبارتند از:
- شبکهسازی، گفتمانسازی، جریانسازی و امیدآفرینی: ایجاد شبکههای علمی و فرهنگی، شکلدهی به گفتمانهای نوین و ایجاد جریانهای امیدبخش در جامعه.
- تقویت بنیه و تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی: تربیت نیروهای متعهد و توانمند که بتوانند در راستای اهداف انقلاب اسلامی گام بردارند.
- تولید دانش و فناوریهای نوین تمدنساز و اقتدارآفرین: تمرکز بر تولید دانش و فناوریهایی که بتوانند پایههای تمدن اسلامی را تقویت کنند و اقتدار ملی را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: همانطور که گفتم، سه حوزه اصلی انتخاب شدهاند، یکی از این حوزهها، شبکهسازی، گفتمانسازی، جریانسازی و امیدآفرینی است، سوال این است که با چه ابزار و امکاناتی میتوانیم این هدف را محقق کنیم؟ یکی از این ابزارها، تقویت و توسعه مراکز رشد فنی و مهندسی و علوم انسانی است، مراکز رشد، مکانهایی هستند که هستههای علمی در آنها مستقر میشوند.
مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان ادامه داد: این هستهها برای مدت مشخصی در مرکز رشد فعالیت میکنند و در این مدت، قدرت خلاقیت، ابتکار عمل و ایدهپردازی، توان فنی و توان تشکیلاتیشان رشد میکند، پس از پایان دوره، این هستهها به واحدهای فناور تبدیل میشوند و میتوانند شرکتهای دانشبنیان ثبت کنند، این مراکز رشد نوعی شتابدهنده محسوب میشوند؛ در استان اصفهان، سه مرکز رشد داریم:
- مرکز رشد چهلستون در دانشگاه صنعتی اصفهان که در حوزه فنی و مهندسی فعالیت میکند.
- مرکز رشد شهاب در خیابان مسجد سید که بهتازگی افتتاح شده و در حوزه فنی و مهندسی فعال است.
- مرکز رشد ماهد در دانشگاه اصفهان که نخستین مرکز رشد علوم انسانی بسیج در استان اصفهان است، این مرکز در حوزه علوم انسانی فعالیت میکند و رشتههایی همچون اقتصاد، مدیریت، روانشناسی و سایر رشتههای علوم انسانی را پوشش میدهد.
در این مراکز رشد، افراد با تشکیل تیمهای دو نفره یا بیشتر، حول یک مسئله کار میکنند، با راهنمایی و هدایت راهبران و مشاوران ابعاد فنی و تشکیلاتی آنها تقویت میشود، بسیاری از واحدهای فناور، صنایع خلاق و شرکتهای دانشبنیان از این مراکز رشد خارج میشوند و وارد عرصههای عملیاتی میشوند.
وی بیان کرد: در آسیبشناسی بهعمل آمده یکی از موانع و مشکلاتی که شرکتها را از ادامه فعالیت باز میدارد و فعالیت آنها را با شکست روبهرو میکند، این است که افراد نمیتوانند کار تیمی انجام دهند، نمیتوانند برای مدت طولانی در کنار هم کار کنند، چراکه بسیاری از ایشان با قواعد و مقررات کاری آشنا نیستند، اینها آموزش داده میشوند، آموزشهای لازم، آموزشهای حقوقی، آموزشهای تشکیلاتی، و آموزشهای فنی به آنها داده میشود، این آموزشها منجر میشود که آنها به بلوغ برسند و بتوانند کنار هم برای مدت طولانی کار کنند، سپس میتوانند یک شرکت ثبت کنند، مجوز شرکت دانشبنیان بگیرند و بعد در یک شاخه مشخص و تخصصی کار کنند تا پاسخگوی نیازهای مختلف باشند.
مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان توضیح داد: ما در چند شهرستان مراکز رشد داریم، نجفآباد، مبارکه، خمینیشهر، برخوار، و شاهینشهر، این پنج مرکز رشد در شهرستانها مستقر هستند و هستههای رشد در آنها فعالیت میکنند، یکی از ابزارهای دیگری که ما را به گفتمانسازی، شبکهسازی، و جریانسازی میرساند، مراکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی است.
نیلی بیان کرد: هدف از راهاندازی این مراکز فعالسازی و اعتبار بخشی به گروهها و نهادهای مردمی در امر هدایت و حمایت همچون شناسایی نیروی انسانی مستعد و خبره برای کشف و حل مسئله، رصد نیازها، فرصتها و ظرفیتها در یک موضوع تخصصی یا یک مأموریت مشخص است، ما در استان با موافقت ستاد مرکزی، تاکنون ۱۰ مجوز برای راه اندازی مراکز هدایت و حمایت راهبردی گرفتهایم، این مراکز شامل هوش مصنوعی، هوافضا و مواد پیشرفته، شیمی، بازیافت و صنایع تبدیلی، کوانتوم، اقلیم، گردشگری، خودروی برقی، کشاورزی، آب و محیط زیست، نانو فناوری و زیست فناوری هستند.
وی ادامه داد: یکی از ارکان اصلی این مراکز، مسئول مرکز میباشد، فرد عالم، متخصص و مجربی که دارای تفکر بسیجی و روحیه جهادی است، کسی که پیشرفت کشور برایش مهم است و حاضر است با از خودگذشتگی در راستای تحقق اهداف مجموعه با صرف وقت و انرژی با ما همکاری کنند.
مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان بیان کرد: هدف از این همکاریها چند چیز است، نخست عمق بخشیدن به آن حوزه تخصصی و راهبردی، بهعنوان مثال در مرکز هوش مصنوعی مسئول مرکز به کمک همکاران خود میآید و طراحی، مهندسی و برنامهریزی میکند تا هوش مصنوعی در سطوح و لایههای مختلف بسیج استقرار پیدا کند، چراکه بسیج نباید از قافله هوش مصنوعی عقب بماند بلکه باید پیش قراول نیز باشد.
نیلی تاکید کرد: دوم شبکهسازی، ما باید افرادی داشته باشیم که در هر عرصه راهبردی آماده رزم باشند، این بسیار مهم است که در لحظات حساس، این افراد بتوانند نقشآفرینی کنند و هر جا که لازم باشد، ما لشکری از افراد علاقهمند، باانگیزه، و ماهر در آن عرصه راهبردی داشته باشیم، سوم شناسایی و احصاء کشف مسائل، مرکز هدایت و حمایت با بهرهگیری از ظرفیت شبکه کاشف خود مسائل را شناسایی میکند، گروههای تخصصی که در این حوزه کار میکنند، با دقت نظر مسائل را بررسی میکنند و گلوگاهها را شناسایی و بر اساس آیندهپژوهی، نیازهای آینده را مشخص میکنند و راهحلهایی ارائه میدهند.
وی تصریح کرد: ما در کمتر از یک سالونیم موفق شدیم این مراکز را راهاندازی کنیم و مجوزهای لازم را بگیریم، تشکلهای علمی تخصصی که میتوانند مسائل را شناسایی کنند، افراد را شناسایی کنند، و نقشآفرینی داشته باشند و هر جا که لازم باشد و ضرورت احساس شود، وارد عمل شوند.
مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان توضیح داد: بهعنوان نمونه، در حوزه هوش مصنوعی و هوافضا، این مراکز در لایههای مختلف بسیج و سپاه نقشآفرینی میکنند و به ارتقای دانش، مهارت، و تغییر نگرش کمک میکنند، گاهی اوقات ما نیاز داریم که تغییر نگرش در فرماندهان، مدیران و مسئولان ایجاد کنیم.
نیلی گفت: این تغییر نگرش تنها از طریق کار عمیق و تخصصی در آن حوزه امکانپذیر است، ما در این راستا، پایگاههای علمی نیز داریم، در استان اصفهان، ۷۱ پایگاه علمی وجود دارد که در شهرستانها مستقر هستند، این پایگاهها از لحاظ علمی سرآمد هستند و میتوانند به دیگر پایگاهها کمک کنند، این پایگاهها بهصورت بومی و بر اساس ظرفیتهای محلی شکل گرفتهاند، بهعنوان مثال، ممکن است در یک پایگاه محلی، اساتید دانشگاه و دانشجویان رشتههای مختلف حضور داشته باشند و این پایگاه به مرور زمان به یک پایگاه علمی تبدیل شده باشد.
وی توضیح داد: این ۷۱ پایگاه علمی در سراسر استان پراکنده شدهاند و مأموریتهای ویژهای دارند، علاوهبر مأموریتهای فرهنگی و اجتماعی، این پایگاهها بهطور خاص روی گفتمانسازی، شبکهسازی، جریانسازی علمی و امیدآفرینی تمرکز دارند، در شهر اصفهان سیزده پایگاه علمی وجود دارد که بهعنوان مرجع دیگر پایگاههای محلی عمل میکنند، این پایگاهها مأموریتهای تخصصی دارند و در حوزه علم و فناوری فعالیت میکنند.
مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از طرحهایی که در این راستا اجرا میشود، طرح شهید احمدی روشن است، این طرح در راستای تقویت بنیه علمی و تربیت کادر تراز انقلاب طراحی شده است، هدف این طرح، شناسایی استعدادها و نخبهپروری است؛ ما در سطح استان، ۶۰ پایگاه و مرکز را شناسایی کردهایم که تحت پوشش مستقیم تهران فعالیت میکنند.
نیلی افزود: این پایگاهها و مراکز در حوزههای مختلف علمی و تخصصی کار میکنند و مأموریتهای ویژهای دارند، بهعنوان نمونه شناسایی دانشآموزانی که توانایی شرکت در المپیادهای علمی را دارند یا کسانی که در رشتههای خاصی همچون شیمی علاقه و استعداد نشان میدهند، بخشی از مأموریتهای این پایگاهها است.
وی ادامه داد: هدف نهایی این است که این افراد در آینده بتوانند در مسیر رشد کشور و انقلاب نقشآفرینی کنند، آنها از دوران دانشآموزی تحت پوشش این طرح قرار میگیرند و تا زمانی که به دانشگاه میروند و حتی بعد از آن، در شبکههای تخصصی بسیج فعالیت میکنند، این افراد نهتنها از دانش و تخصص خود استفاده میکنند، بلکه به دیگران نیز کمک میکنند و بهنوعی چرخه دانش و فناوری را به حرکت درمیآورند.
مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان توضیح داد: بخش سوم فعالیتهای ما، تولید دانش و فناوریهای نوین تمدنساز و اقتدارآفرین است، این بخش، عموم افراد را شامل نمیشود، بلکه تنها درصدی از شبکه بسیج را در بر میگیرد، کار در حوزه فناوری و نوآوری، نیازمند افراد خلاق، دانشجویان خاص، نخبهها، و سرآمدان است، این حوزه تخصصی است و تنها افرادی که دارای استعدادها و تواناییهای ویژه هستند، میتوانند در آن نقشآفرینی کنند.
وی تصریح کرد: هدف از این بخش از فعالیتها، حمایت از تولید علم از ایده تا بازار در موضوعات بنیادین، بدیع و نوظهور، پیشران، اولویتدار و ثروت آفرین در مقیاس کوچک رصد موضوعی و منطقهای از دستاوردها، ظرفیتها و فرصتها و در آخر رصد بازار فناوری و محصولات دانش بنیان است.
به گزارش ایمنا، سازمان بسیج علمی، با تکیه بر ارزشهای انقلابی و اسلامی و با هدف پیشرفت علمی و فناوری کشور، بهعنوان نهادی تأثیرگذار در عرصههای علمی و پژوهشی فعالیت میکند. این سازمان با گردآوری نیروهای جوان، نخبگان و پژوهشگران، تلاش میکند تا با شناسایی چالشهای علمی و ارائه راهحلهای نوآورانه، گامهای مؤثری برای خودکفایی و استقلال علمی ایران بردارد. بسیج علمی با تأکید بر پرورش استعدادهای جوان و تقویت روحیه پژوهش و نوآوری، نهتنها به رشد فردی نیروهای علمی کمک میکند، بلکه بهعنوان یک نهاد فرهنگساز، ارزشهای علمی و دینی را در جامعه نهادینه میکند. در نهایت، بسیج علمی با ایجاد تحولات بزرگ در عرصههای علمی و فناوری، نقش بیبدیلی در قرار دادن ایران در جایگاهی شایسته در صحنههای بینالمللی ایفا میکند و به سوی دستیابی به اهداف بلند علمی و فناورانه کشور گام برمیدارد.
نظر شما