به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ خودکفایی در صنعت مواد شیمیایی و افزایش ۵۰ درصدی تولید طلای سرخ میرویم، در ادامه نیز برگزیدن ورزشکار ایرانی به عنوان بهترین کشتی گیر فرنگی ۲۰۲۴ مطرح شده است، همچنین نوآوری ایرانی در زیبایی دندان، تولید داروی ایرانی برای افزایش عمر بیماران سرطانی، امکان رقابت محصولات دانشبنیان ایرانی با نمونههای معتبر بینالمللی و لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.
خودکفایی در صنعت مواد شیمیایی به ۷۰ درصد رسید
بهزاد ملکی، رئیس اتحادیه مواد شیمیایی تهران گفت: توانمندی واحدهای تولیدی و صنفی سبب خودکفایی ۷۰ درصدی صنعت مواد شیمیایی و قابلیت رقابت آن در بازارهای جهانی شده است.
وی با بیان اینکه همه صنایع به صنعت مواد شیمیایی وابسته هستند، ادامه داد: صنعت مواد شیمیایی تأثیر بسیار بزرگی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی دارد و تأمینکننده مواد اولیه بسیاری از صنایع پایین دستی است.
رئیس اتحادیه مواد شیمیایی تهران با بیان اینکه در دو سال گذشته واحدهای صنفی در این صنعت رشد ۵۰ درصدی داشته است، افزود: اکنون ۶۰۰ واحد صنفی در صنعت مواد شیمیایی مشغول به فعالیت هستند و توان افزایش این ظرفیت به هزار و ۲۰۰ واحد وجود دارد، همچنین ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند و به طور غیرمستقیم نیز مشاغل زیادی ایجاد شده است.
افزایش ۵۰ درصدی تولید طلای سرخ
علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران گفت: بنا بر آمار سال جاری تولید زعفران با رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن رسیده است.
ساروی بهترین کشتی گیر فرنگی ۲۰۲۴ دنیا شد
اتحادیه جهانی کشتی، محمدهادی ساروی را با کسب ۱۱ پیروزی و بدون باخت در سال ۲۰۲۴ به عنوان مقتدرترین فرنگی کار جهان معرفی کرد.
وی همچنین در جایگاه نخست وزن خود در رنکینگ جهانی قرار گرفت و طی ۱۱ مسابقه خود هیچ باختی نداشت.
نوآوری ایرانی در زیبایی دندان
شرکت نوآور که در پارک سلامت علوم پزشکی دانشگاه اصفهان مستقر است، پس از سالها تحقیق و توسعه، موفق به تولید یک ژل سفیدکننده دندان شده که علاوهبر کیفیت مشابه با برندهای آمریکایی، استانداردهای بینالمللی را نیز کسب کرده است.
ژلهای سفیدکننده دندان، بهعنوان یکی از روشهای پرطرفدار در دندانپزشکی زیبایی شناخته میشوند، استفاده نادرست یا بیش از حد از آنها ممکن است موجب بروز بعضی عوارض و مضراتی همچون حساسیت دندانها و آسیب به مینای دندان میشود.
مهرداد خوش اخلاق، مدیر شرکت نوآور واحد فناور دانشگاه اصفهان اظهار کرد: تاریخ شروع پروژه به سال ۱۳۹۹ بازمیگردد، در آن زمان تیم تحقیقاتی شرکت با هدف توسعه محصولات دندانپزشکی بومی، تحقیقات خود را روی سفیدکنندههای دندان آغاز کرد، این تحقیقات شامل آنالیز و بررسی محصولات داخلی و خارجی بود و پس از ارزیابی دقیق نمونههای موجود در بازار و مقایسه ویژگیهای مثبت و منفی آنها، گروه به این نتیجه رسید که میتواند فرمولی را توسعه دهند که با محصولات آمریکایی مشابه باشد، این تلاشها پس از چند سال تحقیق و توسعه به نتیجه رسید و فرمولاسیون نهایی به دست آمد و پس از انجام تستهای مختلف، کیفیت محصول تأیید شد.
تولید داروی ایرانی که عمر بیماران سرطانی را افزایش میدهد
محققان یک شرکت دانشبنیان ایرانی در حوزه داروسازی توانستند جدیدترین نسل از داروهای ضد سرطان به نام تِدِروکس را که به افزایش عمر بیماران سرطانی منجر میشود، تولید کنند. این دارو برای سرطان سینه و برخی سرطانهای گوارشی کاربرد دارد.
این مجموعه دانشبنیان در سال ۹۰ به عنوان یک شرکت خصوصی توسط گروهی از دانشآموختگان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف توسعه و تولید داروهای پیشرفته بر مبنای فناوریهای پیچیده دارویی در حوزه سامانههای نوین دارورسانی تأسیس شد و در پانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو و میکرو (Iran nano ۲۰۲۴) این محصول جدید خود را رونمایی کرد.
علی آقاجانی، داروساز و مدیر توسعه کسبوکار این شرکت دانشبنیان مأموریت اصلی این مجموعه را ارتقای کیفیت زندگی بیماران با فراهم کردن دسترسی به داروهای نوین عنوان کرد و گفت: محققان ما در سال جاری به جدیدترین نسل از داروهای آنتیبادی متصل دست پیدا کردند که میتواند طول عمر بیماران سرطانی را تا چندین برابر افزایش دهد و به دلیل هدفمند بودن درمان، با مقدار کمتری از کشنده سلول به بدن تزریق و باعث کاهش عوارض شایع داروهای سرطان شود و در نهایت اثربخشی بالاتری را شاهد خواهیم بود.
محصولات دانشبنیان ایرانی قابل رقابت با نمونههای معتبر بینالمللی است
محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به باورمندی و اعتماد بالا به شرکتهای دانشبنیان در کشور گفت: امروز محصولات ساخت دانشبنیان ایران قابل رقابت با نمونههای معتبر بینالمللی است.
لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی؛ صادرات به ۲۰ کشور
با وجود اینکه بازار لوازم خانگی ایران با تأثیرات متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه است که تمام این جنبهها موجب شکلگیری دینامیکهای پیچیدهای در این بازار شده است، صنعت لوازم خانگی ایران با رشد چشمگیری همراه بوده است و امروز به عنوان یکی از پیشرانهای اقتصاد کشور شناخته میشود. با افزایش تولیدات داخلی، بهبود کیفیت محصولات و کاهش وابستگی به واردات، بازار لوازم خانگی ایران نه تنها نیازهای داخلی را به خوبی تأمین کرده، بلکه به کشورهای منطقه صادرات داشته است.