به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، در دل کوههای سرسبز این دیار، جادهای وجود دارد که به دلیل حوادث ناگوار و تصادفات مرگبارش، لقب «جاده مرگ» را به خود اختصاص داده است، این جاده که مسیر ارتباطی بین لردگان با استانهای اطراف و شهرستانهای چهارمحالوبختیاری است با آمارهای نگرانکنندهای از فوتیها و تصادفات، به یکی از خطرناکترین محورهای برونشهری استان تبدیل شده است.
بر اساس آمارهای رسمی، تعداد فوتیهای تصادفات برونشهری در لردگان و جاده کوشگی به پل قرح به عدد ۶۴ رسیده است که این رقم از تمام شهرستانهای چهارمحالوبختیاری بیشتر و این آمار نه تنها نشاندهنده خطرات موجود در این جاده است، بلکه زنگ خطری برای مسئولان و مردم محلی به شمار میرود.
یکی از دلایل اصلی وقوع این حوادث، تخلفات سرعت بالای رانندگان در این محور است، بر اساس گزارشها، بیشترین درصد تخلفات سرعت در محور لردگان به بروجن ثبت شده که نشاندهنده رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی رانندگان است، جاده دو طرفه و غیر چهارخطی بودن این مسیر، شرایط را برای وقوع تصادفات مرگبار فراهم کرده است.
این جاده که به عنوان یک محور ترانزیتی شناخته میشود، روزانه پذیرای خودروهای زیادی از استانهای مختلف است، جولان شوتیها و کامیونهای سنگین در این مسیر، علاوه بر افزایش ترافیک، خطرات ناشی از تصادفات را نیز افزایش میدهد، بسیاری از رانندگان به دلیل آگاهی نداشتن از شرایط جاده و سرعت غیرمجاز، خود را در معرض خطر قرار میدهند.
جاده کوشگی به قرح نقصهای زیادی دارد
موسی عبداللهی، یکی از رانندگان محلی جاده کوشگی به خبرنگار ایمنا میگوید: جاده کوشگی به قرح یک قاتل بیرحم است، هر روز با ترس و لرز از این جاده عبور میکنیم، پیچهای تند و شیبهای آن موجب میشود که کنترل ماشین از دست راننده خارج شود، علائم راهنمایی و رانندگی نیز نقص زیادی دارد و این موضوع خطر تصادف را بیشتر میکند.
وی با بیان اینکه مسئولان راه و شهرسازی استان تاکنون در مورد این جاده اقدامات مختلفی انجام دادهاند، اما این اقدامات کافی نبوده است و هنوز این جاده به عنوان یکی از خطرناکترین جادههای استان شناخته میشود، میافزاید: اهالی منطقه و رانندگان خواستار توجه بیشتر مسئولان به این مسئله و بهسازی فوری این جاده هستند تا از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری شود.
احمدرضا رحیمی، یکی دیگر از شهروندان فلاردی به خبرنگار ایمنا میگوید: در روزهای اخیر این جاده با جمعیت بالای خودروها و بهویژه خودروهای شوتی روبهرو شده است، این جاده پهنای باند بسیار کمی دارد که برای حجم بالای ترددِ موجود، ناکافی به شمار میآید.
وی میافزاید: مقامات محلی با تشکیل یک کارزار اعتراضی، از فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی کشور، خواستهاند به وضعیت این جاده رسیدگی کند، آنها تأکید دارند که هر روز شاهد حوادث تلخی در این مسیر هستند، بهطوری که هر روز یک جوان جان خود را در تصادفات از دست میدهد.
این شهروند فلاردی با بیان اینکه هدف این کارزار، دوبانده کردن جاده و تأمین ایمنی بیشتر برای کاربران آن است، ادامه میدهد: تاکنون بیش از هفت هزار امضا جمعآوری شده است و درخواستها برای ایمنسازی ادامه دارد، این کارزار از ادارههای مرتبط درخواست کرده است تا بهطور جدی برای ایمنسازی این جاده اقدام کنند.
وی تصریح میکند: تصادف در این جاده آنقدر شدت بالایی دارد که حتی اگر منجر به مرگ نیز نشود، منجر به مصدومیتهایی با شدت بالا خواهد شد، بسیاری از افراد بر اثر تصادف در این جاده، قطع نخاع شدند و دهها سال است که فقط به سقف خانههایشان نگاه میکنند.
جاده مرگ، نامی برازنده برای جاده کوشگی به پل قرح
روحالله موسوی، نماینده مردم لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا میگوید: جاده مرگ، نامی برازنده برای محور کوشگی به پل قرح است، چرا که در سالهای اخیر، تصادفات متعددی با تعداد زیاد فوتی و جرحی در این محور اتفاق افتاده که نشاندهنده وضعیت خطرناک در این مسیر است.
وی میافزاید: در جلسات متعدد با مسئولان ملی از جمله وزیر راه و شهرسازی، درباره این موضوع بحث شده است، مهمترین مشکل، در حال حاضر تزریق نشدن منابع مالی لازم برای بهبود وضعیت این جاده است.
نماینده مردم لردگان، فلارد و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی ادامه میدهد: منابعی که باید به این پروژهها اختصاص داده شود، متناسب با نیازهای واقعی این محور نیست، امیدواریم با توجه به این مشکلات، اقدامهای لازم انجام شود تا آسیبهای موجود در این مسیر کاهش پیدا کند.
وقتی سرعت دردسرساز میشود
حمیدرضا نظیفی، مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحالوبختیاری با بیان اینکه در ۹ ماهه گذشته مجموع فوتیهای ناشی از تصادفات درون شهری استان ۲۸ مورد بوده است، به خبرنگار ایمنا میگوید: در این مدت اردل یک نفر، بن یک نفر، سامان یک نفر، فارسان یک نفر، لردگان و فلارد در مجموع ۹ نفر، بروجن شش نفر و شهرکرد نیز ۹ نفر فوتی ناشی از تصادفات درونشهری داشتهاند.
مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحالوبختیاری میافزاید: در این مدت، تعداد کل فوتیهای ناشی تصادفات برون شهری ۱۷۷ نفر بوده است.
نظیفی ادامه میدهد: از این تعداد فوتی ناشی از تصادفات برون شهری، شهرستان اردل چهار نفر فوتی، بروجن ۵۴ نفر، بن پنج نفر، لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجموع ۶۴، نفر سامان چهار نفر، شهرکرد ۳۱ نفر، فارسان ۱۳ نفر، فرخشهر دو نفر، کوهرنگ ۱۳ نفر و کیار ۱۲ نفر بوده است.
وی تصریح میکند: این آمار نشاندهنده چالشهای جدی در زمینه ایمنی جادهها و نیاز به اقدامات مؤثر در راستای کاهش تصادفات و حفظ جان شهروندان است.
لاله اشرفی، رئیس مرکز مدیریت حملونقل چهارمحالوبختیاری نیز در این ارتباط به خبرنگار ایمنا میگوید: در ۹ ماه گذشته بیشترین درصد تخلفات سرعت، در محورهای گهرو به شهرکرد و لردگان به بروجن گزارش شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا پایان آذر ۷۶ مورد تصادف در جاده لردگان اتفاق افتاده است، میافزاید: روزانه به طور میانگین ۶۴ هزار و ۳۹۲ خودرو به صورت رفتوبرگشت در محور لردگان تردد میکنند، در ۹ ماهه اخیر، ۱۶ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۶۵۲ خودرو به طور میانگین از این محور تردد کردهاند.
تصادفات در چهارمحالوبختیاری بیش از ۱۰ هزار مجروح برجای گذاشته است
محمود شمسیپور، رئیس مرکز اورژانس چهارمحالوبختیاری به خبرنگار ایمنا میگوید: در ۹ ماهه سالجاری تعداد مصدومان ناشی از تصادف در استان ۱۰ هزار و ۵۴۶ مورد بوده است که ۱۰۶ نفر به دلیل شدت جراحات وارد شده قبل از رسیدن نیروهای اورژانس و ۱۲ نفر دیگر حین انتقال به اورژانس جان خود را از دست دادند.
وی میافزاید: این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۶۴ مورد بوده است که حاکی از کاهش تعداد مصدومان ناشی از تصادف در سالجاری است.
رئیس مرکز اورژانس چهارمحالوبختیاری و بختیاری با بیان اینکه میزان تصادفات در استان دو درصد و مرگومیر ناشی از آنها ۲۰ درصد کاهش داشته است، ادامه میدهد: حدود ۳۵ درصد از بودجه سلامت کشور صرف درمان مجروحان تصادفات میشود، اگرچه میزان تصادفات در سالجاری نسبت به سالگذشته کاهش پیدا کرده است اما همچنان با آمار بالای این حادثه روبهرو هستیم که نیازمند توجه ویژه مسئولان و مردم است.
رفع نقاط پرحادثه در دستور کار راهداری
امین قوامی، معاون راهداری ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری به خبرنگار ایمنا میگوید: تمام فعالیتهای راهداری به عنوان گامی در جهت ارتقای ایمنی جادهها است، این اقدامات شامل راهداری مستمر و پروژههای موردی هستند.
وی با بیان اینکه ترمیم و روکش آسفالت محور شریانی خوزستان به طول ۳۵ کیلومتر، ساخت و بهسازی محورهای روستایی گرگر و سرقلعه به طول ۱۱ کیلومتر از جمله پروژههای شاخص اداره کل راهداری وحملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری است، میافزاید: یکی از مسائل مهم، رفع نقاط پرحادثه است، اصلاح نقاط پرحادثه شامل پیچهای CNG منجرمویی، پیچهای بعد از منجرمویی، پیچ بعد از کهیان، پیچهای قبل و بعد از چلهگاه و پیچ میچ قاوان میشود.
قوامی تصریح میکند: نصب نیوجرسی در اکثر نقاط پرتصادف با اولویت اعلامی از طرف پلیس، نصب دوربین در پیچ پرحادثه کارخانه آسفالت و تعمیر و نگهداری روشنایی تونلها، نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با اولویت محورهای اصلی و مسیرهایی که روکش آنها به تازگی به پایان رسیده، اقدامات بسیاری در حال انجام است، با این حال، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب در ایمنی جادهها وجود دارد، ادامه میدهد: برای برخورد با پدیده تصادفات، عزم ملی ضروری است و نزدیک به ۲۰ دستگاه و نهاد دولتی و حاکمیتی در این امر دخیل هستند، ادارهکل راهداری، دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها را برعهده دارد که در آن همه دستگاههای مربوطه عضویت دارند.
قوامی عنوان میکند: تحلیلهای آماری نشان میدهد که عامل تصادفات ۷۵ درصد خطای انسانی، ۲۰ درصد نواقص خودرو و پنج درصد موارد مربوط به زیرساخت جاده است.
وی خاطرنشان میکند: بسیاری از تصادفات دلخراش، در شب رخ میدهند و این امر نیازمند تدوین و رعایت قوانین خاص رانندگی در ساعات شبانه است، ثبت ۴۰۰ درصد افزایش تخطی از سرعت توسط دوربینهای هوشمند جادهای، نشانه ضرورت توجه بیشتر به قوانین راهنمایی و رانندگی است.
تردد بالای خودروهای شوتی در مسیرهای ترانزیتی نگرانکننده است
غلامعلی نوربخش، رئیس پلیس راه چهارمحالوبختیاری به خبرنگار ایمنا میگوید: پر تصادفترین جادههای استان در ۹ ماه گذشته، جادههای شهرکرد به شلمزار، گوشکلی به پل قرح (لردگان) و شهرکرد به سورشجان، بودهاند، تردد زیاد در این محورها موجب شده است که ۲۵ درصد از کل تصادفات استان مربوط به این سه محور باشد.
وی میافزاید: تردد بالای خودروهای شوتی در لردگان بهویژه در مسیرهای ترانزیتی بین دو استان جنوبی و مرکز کشور، نگرانیهایی را ایجاد کرده است، این مسیرها که از بوشهر و یاسوج عبور میکنند، بهطور خاص بهعنوان کانونی برای تردد خودروهای حامل کالاهای قاچاق شناخته میشوند.
رئیس پلیس راه چهارمحالوبختیاری ادامه میدهد: جادههای فعلی لردگان به لحاظ طراحی و زیرساخت نیاز به بازنگری دارند، در حال حاضر ترافیک بالای خودروها و وجود نداشتن تفکیککنندهها موجب بروز تصادفات و خطرات جدی میشود.
نوربخش با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی این تصادفات، خستگی رانندگان و احتمال خوابآلودگی آنها در زمان تردد است که میتواند منجر به تصادفات شدید شود، میگوید: مسئولان و متولیان این امر، باید تفکیککنندههایی در این مناطق نصب و شرایط جاده را ایمنسازی کنند تا تداخل بین خودروها به حداقل برسد.
رئیس پلیس راه چهارمحالوبختیاری تصریح میکند: بر اساس گزارشها عامل انسانی بهعنوان ۷۵ درصد از دلیل تصادفات شناخته شده است، رعایت سرعت مطمئنه و قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند به کاهش میزان این حوادث کمک کند.
به گفته این مقام مسئول هشدارهایی نسبت به کاهش تردد در این جاده، وجود دارد، چرا که این جاده، توانایی تحمل ترددها و سرعتهای سرسامآور خودروهای شوتی را ندارد.
چهارخطه شدن جاده کوشگی به پل قرح با موانع جدی روبهرو شده است
خدایار باقری، مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحالوبختیاری به خبرنگار ایمنا میگوید: در حال حاضر با وجود فعالیت پیمانکار پروژه چهارخطه شدن جاده کوشگی به قرحِ شهرستان لردگان با موانع جدی روبهرو است و مسائل مربوط به تملک اراضی و تأمین منابع مالی به چالشهای اصلی تبدیل شدهاند.
وی میافزاید: پیمانکار پروژه بیش از ۷۰ میلیارد تومان طلبکار است و تاکنون پرداختی به او انجام نشده است، از سوی دیگر، ۵۰ میلیارد تومان دیگر از محل فروش اوراق اسلامی توسط بانک ملت خریداری شده که در حال حاضر در سازمان برنامه برای پرداخت در دست اقدام است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحالوبختیاری ادامه میدهد: در حال حاضر از مجموع ۴۰ کیلومتر مسیر مقرر، تنها شش کیلومتر چهارخطه شده است و از این مقدار، عملیات آمادهسازی برای پنج کیلومتر این جاده از لحاظ خطکشی و احداث تابلو ادامه دارد.
باقری تصریح میکند: جهت کامل شدن این پروژه به اعتباری معادل هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر تأمین اعتبار بهموقع انجام شود، حداقل دو تا سه سال طول خواهد کشید تا این مسیر به چهارخطه تبدیل شود، هزینه ساخت هر کیلومتر جاده چهارخطه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
به گزارش ایمنا، جاده کوشگی به قرح تنها یکی از نمونههایی است که نشان دهنده نیاز فوری به اقدامات اصلاحی در استان چهارمحالوبختیار است، با اجرای پیشنهادات فوق، میتوان ایمنی این جادهها را افزایش داد و جان انسانها را حفظ کرد؛ توجه جدی مسئولان محلی و ملی به این موضوع ضروری است تا شاهد کاهش تصادفات و ارتقای کیفیت زندگی مردم منطقه باشیم.
نظر شما