شادی ملکی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در تهران اظهار کرد: در کل کشور بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی داریم و تعداد تاکسیهای فرسوده نیز بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه است.
وی افزود: در تهران از مجموع ۷۸ هزار دستگاه تاکسی، بیش از ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده است و تعدادی نیز در مرز فرسودگی قرار دارد، بنابراین برنامه نوسازی یکی از اقداماتی است که هم از طریق مدیریت شهری و هم با حمایت دولت باید انجام شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: خودروی فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی هوا که یک دغدغه جدی در کشور است، به لحاظ ایمنی و فنی نیز مشکلساز است، چنین خودروهایی ممکن است در شریانهای اصلی خراب شود و بار ترافیکی و مشکلات جدی ایجاد کند که میتواند منجر به تصادف و خطرات جانی برای راننده شود، بنابراین نوسازی تاکسیها یکی از موضوعات جدی است.
ملکی با بیان اینکه شهرداری تهران برنامه نوسازی را از طریق خودروهای غیربرقی و خودروهای برقی در دستور کار دارد، تصریح کرد: سال جاری یک رشد ۱۸ درصدی در حوزه نوسازی را با خودروهای غیربرقی داشتهایم که تاکنون ۱۴۰۰ دستگاه تحویل و نزدیک به ۳۰۰۰ پرونده تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در حوزه خودروهای برقی ۱۷۲ دستگاه فعال است و نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه نیز خودروهای برقی شهرداری تهران است که پلاک تاکسی دریافت کردهاند و در شرف واگذاری به متقاضیان هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرد: برنامه واگذاری خودروهای برقی به زودی توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد و این خودروها به متقاضیان نوسازی که دارای خودروی فرسوده هستند با شرایط و تسهیلات خوبی واگذار میشود.
ملکی اضافه کرد: تلاش بر این است تا در حوزه تسهیلات مبلغ قابل توجهی از خرید خودرو در قالب تسهیلات با کارمزدهای بسیار پایین به رانندگان تاکسی داده شود تا توان خرید آنها افزایش پیدا کند و برای خودروهای غیربرقی، ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۸ درصد ارائه میشود.
وی گفت: شرکتهای خودروساز موظف هستند در راستای مسئولیت اجتماعی قیمت خودروهای مورد استفاده در حملونقل عمومی را نسبت به خودروهای شخصی افزایش ندهند، همچنین بستههای حمایتی از سمت دولت برای رانندگان دارای خودروی فرسوده ارائه میشود تا شرایط خرید خودرو بهبود پیدا کند و به این ترتیب شاهد وضعیت نوسازی بهتری در کشور خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: ۱۷۲ دستگاه خودروی برقی در تهران فعال است و ۵۱۱ دستگاه نیز توسط شرکت فردا موتور تولید میشود در حالی که خودروهای داخلی باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهند تا بتوانند تقاضای رانندگان را پوشش دهند.
ملکی با بیان اینکه این اقدامات موجب بهبود وضعیت حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا خواهد شد، ادامه داد: قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون به طور قابل توجهی افزایش یافته است در حالی که توان خرید رانندگان افزایش پیدا نکرده است.
وی اظهار کرد: با هدف بهبود شرایط نیاز به حمایت ویژه دولت و مسئولیت اجتماعی شرکتهای خودروساز داریم، در نهایت با تلاشهای مشترک همه دستگاهها و ارائه بستههای حمایتی و تسهیلات مناسب میتوانیم به روند عادی نوسازی بازگردیم و سالانه ۱۵ هزار تاکسی را جایگزین کنیم.
نظر شما