به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _شنبه بیستودوم دی_ در حاشیه طرح توزین بار خودروهای سنگین در ادامه رویداد «قصه آدم و هوا» که از بیستوششم آذر «روز حملونقل و رانندگان» آغاز شده است و تا بیستونهم دی «روز هوای پاک» ادامه دارد، اظهار کرد: افزایش روزافزون نرخ تقاضای سفرهای درونشهری و بهتبع آن افزایش وسایل نقلیه و تعداد شمارهگذاریهای روزانه موجب شده است تا شاهد بالا رفتن زمان سفر و بالا رفتن سرویس ترافیکی تقاطعها باشیم.
وی افزود: ظرفیت بیشتر معابر شهری و تقاطعها بر اساس تردد خودروهای سواری و ناوگان حملونقل عمومی تعریف شده است، اما بهرغم تمام تمهیدها، قانونگذاریها و نظارتها شاهد جریان مختلط، یعنی انواع وسایل نقلیه همچون کامیونها با تناژهای مختلف، مینیبوسها، تریلیها، حتی الگوهای مختلف حملونقل هستیم که برای معابر درونشهری تعریف نشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه این موضوع باید به یک جریان همگن تبدیل شود یا الگوی سفر برای تردد خودروهای سنگین مورد توجه قرار گیرد، گفت: در شهرداری اصفهان با محوریت سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان موضوع مورد توجه قرار گرفته که بخشی از این دغدغه در طراحی الگوهای هوشمند است.
ساکت با بیان اینکه در حال حاضر طرحی با عنوان محدودیت زمانی مکانی تردد ناوگان بار در شهر اصفهان در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: این طرح برای خودروها با بار بالای ۱۰ تن آغاز شد، سپس به خودروهای دارای تناژ پایین نیز تسری پیدا میکند.
وی ادامه داد: برای ناوگان باری که ظرفیت بالای ۱۰ تن دارند، در حوزه حمل خاک و نخالههای ساختمانی یا میکسرهای بتن صدور مجوز انجام میشود و مشخص میشود که در چه ساعتی از شبانهروز در کدام معابر و با کدام سطح دسترسی خدمات خود را ارائه دهند و اگر خلاف مجوز اتفاق بیفتد مشمول جریمه میشوند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: با انجام بررسیها و فراخوان مشاور و شرکتهای دانشبنیان، طرح محدودیت زمانی مکانی هوشمند خودروهای ناوگان حملونقل بار درونشهری را نیز در شهر اصفهان اجرا خواهیم کرد که یک الگوی پیشرفته با هدف نظارت دقیقتر بر تردد خودروهای سنگین و سطح تحمیل ترافیک و بار بر معابر شهری است؛ این اقدام در تعامل نزدیک با پلیس راهور استان اصفهان انجام میشود.
وی تاکید کرد: رعایت نکردن اصول بارگیری و استفاده از تناژ غیر متعارف موجب تحمیل چالش به شبکه معابر و پلها میشود و شبکه معابر عادی را تحت شعاع قرار میدهد، همچنین خرابی آسفالت و میلیاردها تومان خسارتی که به شهر وارد میشود و موجب افزایش سوخت بیشتر و آلایندگی برای شهر میشود.
ساکت با بیان اینکه خرابیها موجب چالشهایی از جمله خرابی زودهنگام معابر و درزهای انبساط و بروز ناهمواریها در پلها و معابر شهری میشود، از این رو باید توجه ویژهای به آن شود، افزود: طرحی که در حال حاضر اجرا میشود، در امتداد طرحهای قبلی است، در واقع سلسله اقداماتی است که طی ۳۳ روز رویدادهای قصه آدم و هوا بهصورت ویژه مورد توجه است، طرح ضربتی و عملیاتی توزین بار خودروهای سنگین که با همکاری پلیس راهور انجام میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه بخشی از این طرح در محدوده پل تمدن ابتدای خیابان شهید خزایی اجرایی و عملیاتی شد، گفت: این طرح ادامه دارد و نظارت بهصورت ویژه مورد توجه قرار میگیرد، همچنین کنترل بار وسایل نقلیه سنگین انجام میشود تا از قسمت عمده حوادث و تحمیل بار مضاعف به شبکه معابر جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه رانندگانی که مجوز نداشته باشند با تذکر پلیس روبهرو میشوند و اقدامات برای ثبت مجوز انجام میشود و اعمال قانون نیز اتفاق میافتد، ادامه داد: بنا بر ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تاکید میشود که تردد تمام یا بعضی از وسایل موتوری در ساعات غیر مجاز و محدودههای درونشهری که پلیس، محیط زیست یا شهرداری منطقه ممنوعه اعلام کردهاند، باید مطابق ضوابط شورای حملونقل و ترافیک جاریسازی باشد؛ بر اساس این ضوابط، مطالبه شهروندان و چالشهایی که توسط سازمان بار مورد شناسایی قرار گرفته بررسی میشود.
ساکت با بیان اینکه سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان چند الگوی عملیاتی برای نظارت در نظر گرفته است، گفت: از جمله این موارد اجرای طرحهای ضربتی، نظارت هوشمند از طریق دوربینهای نظارت تصویری و صدور مجوزهایی است که تعریف ساعت تردد و تحویل بار مشخص میشود.
وی با بیان اینکه اصفهان تنها کلانشهری است که این سطح از پیشرفت را در توزین بار و ارزیابی سطوح عملکردی خودروهای سنگین دارد و این فرایند توسط سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان پیش میرود، افزود: در تعامل با مجموعههای مختلف و رؤسای ترافیک مناطق پانزدهگانه نیز همکاری خوبی صورت میگیرد تا نظارت دقیقتر باشد و جریان نظارتی بر فضای شهر بهصورت ۲۴ ساعته حاکم باشد.
نظر شما