به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت درحالی اینروزها درحال برگزاری است که رویکرد این جشنواره در نمایش آثار در شهرستانها و استانهای کشور مورد توجه اهالی فرهنگ و رسانه قرار گرفته است. وجود یک دبیر جوان و پشتوانه فکری و تجارب شورای سیاستگذاری جشنواره موجب اتفاقات خوبی در عرصه تئاتر مقاومت شده است.
در این خصوص، مهدی شفیعی معاون توسعه و منابع سازمانی سازمان سینمایی که سابقه طولانی در عرصه تئاتر و نمایش دارد، در گفتوگو با ایمنا در تحلیل وضعیت جشنوارههای موضوعی مانند تئاتر مقاومت که به موضوعات و مسائل دینی و مقاومت میپردازند، اظهار کرد: جشنوارههای موضوعی در مناسبتهای مختلف و به بهانه موضوعات دینی و ملی و مذهبی و مقاومت حتماً آثار و برکات مهم و خوبی خواهند داشت. جشنواره تئاتر مقاومت برای ادامه و استمرار موفقیت باید ثبات مدیریت و سیاستگذاری درست در دراز مدت داشته باشد تا بتواند نسل جدیدی از هنرمندان و در مقابل مخاطبین خوبی را تربیت کند.
وی افزود: وضعیت تئاتر از ابتدای دهه ۹۰ به دلایل متعددی از جمله خروجی دانشگاهها که تعداد آنها در استانها و شهرستانها متعدد شد، از طرفی توسعه فضای مجازی، اینترنت و امکانات جدید برای بلیطفروشی و حوزههایی که امکان تبلیغ کارها و دسترسی مخاطب به تئاترها را فراهم میکرد، موجب شد فضای تئاتر ما دگرگون و متفاوت شود و این موضوع باعث رونق جشنوارههای مختلف شده است که باید جشنوارههایی مانند مقاومت ورود جدی به آن داشته باشد.
معاون توسعه و منابع سازمانی سازمان سینمایی که ادامه داد: در عرصه تئاتر مقاومت یک پوستاندازی صورت گرفته است و نسل جدیدی ظهور کردهاند که این مسئله تنها در مسئله کارگردانی و خالقان آثار نمایشی نیست، بلکه این نسل جدید در تمام حوزههای تئاتر از جمله مدیریت تماشاخانههای خصوصی و حوزههای تبلیغی و حتی در مدیریت مدیریت و اجرای جشنوارهها تأثیر گذاشته است و باید از این ظرفیتها به خوبی بهره گرفت.
وی با تاکید بر اینکه تئاتر در یک دهه گذشته با دگرگونی روبهرو بوده است، تاکید دارد: این فضای شکل گرفته برای عرصه تئاتر به راحتی از دست نخواهد رفت؛ ما در کشورمان خانوادههایی را داریم که فرزندان و خانوادههایشان در عرصه تئاتر تحصیل داشتهاند و اکنون زندگی این خانوادهها آمیخته با تئاتر است.
معاون توسعه و منابع سازمانی سازمان سینمایی افزود: فضای تئاتر با تغییر مدیریت و رویکردها دستخوش اتفاقات خاص قرار نمیگیرد، چراکه همچنان تماشاخانههای خصوصی فعال هستند و تئاترهای خوبی به اجرا میرسد. حتی به نسبت دیگر هنرها تئاتر همچنان اصالت و تازگی و محتوای خودش را حفظ کرده است و شما به عنوان مخاطب تئاتر میتواند در سبد اجراها به آنچه که علاقه دارید در موضوعات مختلف ملی، اجتماعی، دینی، دفاع مقدس و مقاومت، دسترسی داشته باشید و ببینید.
شفیعی با اشاره به ایجاد تماشاخانههای جدید و مدرن در نقاط مختلف کشورمان با همت بخش خصوصی و هنرمندان تئاتر عنوان کرد: در این تماشاخانهها اجراهای خوبی به صحنه میرود و به همین دلیل من معتقدم فضای تئاتر یک فضای خیلی خوب است و فضایی نیست که با تغییر مدیریتی خیلی آسیب ببیند. البته کنشگرهای تئاتر در سراسر کشور اتفاقی است که اخبار آنها به گوش ما نمیرسد، لذا باید اقداماتی صورت گیرد تا اینها بیشتر دیده شوند و بیشتر از آنها بشنویم و در جریان آن باشیم.
ضرورت توجه تئاتر به ظرفیت پلتفرمها
وی تسهیلگیری برای ایجاد پلتفرمهای تخصصی در زمینه تئاتر را ضروری دانست و با بیان اینکه به نظرم مدیران عرصههای تئاتر باید در این زمینه حمایت کنند، چراکه حمایت صرفاً ابعاد مالی نیست، اظهار کرد: با ایجاد چنین بسترهایی است که مخاطب تئاتر میتواند در جریان تمام اتفاقات تئاتر قرار بگیرد.
معاون توسعه و منابع سازمانی سازمان سینمایی با بیان اینکه اظهاراتی درخصوص وضعیت تئاتر صورت میگیرد که سطحی، سلیقهای و ژورنالیستی است و پشتوانه علمی و تحقیقی ندارد، گفت: ما در هر شب تعداد بسیار زیادی اجرای نمایش را داریم که به صحنه میروند؛ درباره این اجراها نمیتوان عنوان سطحی مطرح کرد مگر اینکه درباره آنها پژوهش و تحقیقی در مدت زمان مشخصی صورت بگیرد، لذا اظهاراتی که در زمینه این نمایشها صورت میگیرد را نباید ملاک قرار داد.
شفیعی به جشنواره پژوهش تئاتر پرداخت و گفت: جای خالی پژوهش تئاتر واقعاً خالی بود؛ تئاتر از هنرهایی است که دانشگاههای ما به نسبت به دیگر هنرهای تجسمی و دیگر هنرها که دارای نظریه هستند، شاید کمتر به آن توجه میشود، لذا رویداد توجه به پژوهشهای تئاتر و کتاب تئاتر جایش خالی بود، بنابراین باید از کسانی که در این عرصه فعالیت میکشند باید قدردانی کرد. نقد، دیدهبانی شرایط تئاترهایی که روی صحنهاند باید برجسته شود که در رویدادهایی مانند جشنواره پژوهش تقویت خواهند شد و منتقدین بیشتری به آنها توجه شود و نقدهای برجسته را مورد نظر قرار داد.
وی در تحلیل وضعیت جشنوارههای موضوعی مانند تئاتر مقاومت که به موضوعات و مسائل دینی و مقاومت پرداخت و گفت: جشنوارههای موضوعی در مناسبتهای مختلف و به بهانه موضوعات دینی و ملی و مذهبی و مقاومت حتماً آثار و برکات مهم و خوبی خواهند داشت. جشنواره تئاتر مقاومت برای ادامه و استمرار موفقیت باید ثبات مدیریت و سیاستگذاری درست در دراز مدت داشته باشد تا بتواند نسل جدیدی از هنرمندان و در مقابل مخاطبین خوبی را تربیت کند؛ به نظرم در این جشنوارهها نیز باید توجه به مسئله پژوهش و نقد برجسته باشد و همچنین سیاستگذاری و چشمانداز بلندمدت برای آنها ترسیم شود.
تئاتر مقاومت با اختتامیه آغاز شود
به گزارش ایمنا، جشنواره تئاتر مقاومت بخاطر موضوع مهم و استراتژیکی که به آن بخاطر ضرورت فرهنگسازی و انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به یدک میکشد، قطعاً نیازمند نگاههای نو برای همراه کردن طیف جدیدی از مخاطبین جوان و نوجوان و حتی کودک و نوجوان است. در مسیر تحقق این اهداف، قطعاً نگاه و ایدههای خلاقانه است که میتواند جشنواره را به سمت سرمنزل مقصود هدایت کند.
نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شب گذشته پس از سه ماه اجراها متعدد در سراسر کشور به منزلگاه پایانی رسید؛ به نظر میرسد این اختتامیه باید آغاز مجدد فعالیتهای دبیرخانه قلمداد شود و تیم دبیرخانه به مدیریت محمدکاظم تبار اقدامات و بسترهای لازم را برای اجرای این نمایشها در سراسر کشور را فراهم آورند.
نظر شما