به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، در یک روز سرد زمستانی با شُر شُر باران خودم را به ایستگاه اتوبوسرانی در سطح کلانشهر شیراز میرسانم و ۲۰ دقیقهای در انتظار اتوبوس هستم تا اینکه بالاخره سروکله یک اتوبوسی که قیافه آن از حال زارش خبر میدهد، جلوی پایم میایستد.
راننده اتوبوس با سرعت بالا پایش را روی گاز میگذارد و به راه میافتد، ازدحام جمعیت از یکطرف و از طرفی دیگر فرسودگی اتوبوس که برخی از صندلیهایش شکسته و تعدادی از میلههایش لق و شکسته شده است، از یک سو و بیتوجهی راننده به دستانداز و ترمزهای ناگهانیاش از سوی دیگر صدای غرولند تمام مسافران را در آورده است.
یکی از آنها که چیزی نمانده بود که پرت زمین شود، با صدای بلند به راننده تذکر میدهد و بعد زیرلب میگوید: «اتوبوسها که دیر به دیر میآیند، گاهی روزها بوده که یک ساعت هم در ایستگاه منتظر اتوبوس بودهام و وقتی هم از راه میرسند وضعیتشان به این صورت است.»
شهروند دیگری صحبتهای او را ادامه میدهد و میگوید: «اتوبوسهای فرسوده را برای مناطق کمبرخوردار و پایین شهر میگذارند، ما که هزینه کرایه تاکسی را نداریم که بخواهیم هر روز سوار تاکسی شویم.»
خانم دیگری که در وسط اتوبوس ایستاده است، میگوید: «کمبود اتوبوسهای شهری یک طرف، ایستگاههای اتوبوس هم مناسب نیستند، نه تعداد اتوبوسها کفایت شهروندان را میکند و نه ایستگاههای اتوبوسها شرایط مناسبی برای انتظار کشیدن دارند، اتوبوسهایی در سطح شهر تردد میکنند که عمر آنها از عمر ما بیشتر است اما هنوز در چرخه خدمترسانی هستند.»
صدای غرولند خانمها به آقایان هم رسیده است، یکی از آنها سر صحبت را به دست میگیرد و ادامه میدهد: «شهرداری از ما عوارض میگیرد و به تناسب آن نیز باید خدمات مطلوب به شهروندان ارائه دهد، هر سال اعلام میکنند که چندین دستگاه اتوبوس یا تاکسی به چرخه حملونقل عمومی افزوده میشود اما تنها کافی است گشتی در سطح شهر داشته باشیم تا چشمان به اتوبوسهای کهنه و فرسوده پر از مسافر بیفتد.»
گلایههای شهروندان شیرازی از کمبود اتوبوسهای شهری و فرسودگی آنها داستان هرروز مسافرانی است که برای رفتوآمد در شهر ناگزیر به استفاده از ناوگان حملونقل عمومی هستند، این گلایهها در حالی مطرح میشود که این کلانشهر عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در کشور را یدک میکشد و به دلیل برخورداری از اماکن تاریخی و فرهنگی متنوع یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور به شمار میرود و گرفتن تدابیر اساسی از سوی مسئولان شهری برای حل این مشکلات یک ضرورت اساسی است، چرا که اتوبوسهای درون شهری در کنار ارائه خدمات به شهروندان بخشی از سیما و منظر شهر محسوب میشوند و با افزایش خدمات مطلوب زمینه رابرای استفاده بیشتر شهروندان فراهم میکنند و از ترافیک ناشی از تردد خودروهای تکسرنشین در مرکز شهر میکاهد.
۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سالجاری به ناوگان حملونقل عمومی شیراز اضافه میشود
اواخر آذر سالجاری مدیریت شهری شیراز به مناسبت هفته حملونقل و ترافیک از میدلباسهای جدید رونمایی کرد و از ورود این اتوبوسهای جدید در سایز ۹ متری به ناوگان حملونقل مسافر از دی ماه خبر داد اما با اینکه به میانه دی رسیدهایم، همچنان شهروندان منتظر تحقق وعده شهرداری درباره نوسازی ناوگان با استفاده از میدلباس هستند.
آرش نعمتی، رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به رونمایی از ۷۵ دستگاه میدلباس برای نخستینبار در شیراز با اعتبار ۲,۸۰۰ میلیارد ریالی به مناسبت هفته حملونقل به خبرنگار ایمنا میگوید: ۸۰ درصد از این ناوگان به مسیرهایی با مسافران بیشتر و ناوگانی که در جنوب شهر خدمات میدهند، تزریق میشود.
وی درباره زمان ورود میدلباسها به ناوگان حمل نقل عمومی میافزاید: میدلباسها در مرحله شمارهگذاری هستند و تعداد ۲۸ دستگاه تا یک ماه آینده وارد ناوگان میشود.
رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه در شرایط کنونی ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در شهر شیراز فعال هستند که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عمر بالای ۱۰ سال دارند و عملاً فرسوده و از رده خارج هستند و قرار است آنها با اضافه شدن اتوبوسهای جدید از چرخه خدماتدهی خارج شوند.
به گفته این مقام مسئول با مصوبه شورای شهر مبنی بر خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدی، تعداد ۳۰۰ دستگاه تا پایان سالجاری به ناوگان اضافه میشود.
نعمتی تصریح میکند: خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شهرداری شیراز این خریدها را بهصورت نقدی انجام داده است و تا هفته شیراز ۱۴۰۴ تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه فعلی اضافه شده باشد.
ضرورت ارائه خدمات با کیفیت توسط ناوگان حملونقل عمومی در شیراز
سیدابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تاکید بر اهمیت بهروز رسانی ناوگان حملونقل عمومی و ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به خبرنگار ایمنا میگوید: رضایتمندی شهروندان بسیار حائز اهمیت است، چرا که حملونقل شهری تنها یک خدمت عمومی یا زیرساخت اساسی شهری نیست، بلکه عقیده داریم که ناوگان حملونقل عمومی بخشی از سیما و منظر شهری و بهشدت در رضایتمندی مردم تأثیرگذار است.
وی در خصوص لزوم بهبود مبلمان ناوگان اتوبوسرانی میافزاید: اتوبوسها باید به سمتی پیش روند که سالم، مرتب، تمیز و برخوردار از دستگاههای سرمایشی و گرمایشی باشند و توجه به این مسائل موجب ترغیب شهروندان در استفاده داوطلبانه از حملونقل عمومی شوند.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مدیریت شهری در یک حرکت ارزشمند، زیباسازی و بهروزرسانی ظاهری و فنی اتوبوسها را آغاز کرده است و در هفته حملونقل عمومی شاهد رونمایی از میدلباسهای جدید برای ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان بودیم.
به گزارش ایمنا، با توجه به مشکلات جدی ناشی از وجود اتوبوسهای فرسوده در شیراز، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی یک اقدام ضروری است که باید هرچه سریعتر مورد توجه قرار گیرد، سرمایهگذاری در این حوزه نه تنها موجب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد بلکه تأثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی نیز خواهد داشت، از این رو نیازمند همکاری بین دستگاههای دولتی، شهرداری و بخش خصوصی برای تحقق این هدف هستیم تا شیراز بتواند به عنوان یک کلانشهر مدرن با توسعه پایدار مطرح باشد.
نظر شما