به گزارش خبرگزاری ایمنا، کشورهای اروپایی برای بهبود کیفیت آموزش و کاهش تأثیرات منفی گوشیهای هوشمند، استفاده از این دستگاهها را در مدارس محدود یا ممنوع کردهاند، اقداماتی نظیر این در کشورهایی چون فرانسه، بلژیک و چند کشور دیگر به اجرا درآمده است. هدف از این تصمیم کاهش حواسپرتی دانشآموزان، افزایش تمرکز در کلاسهای درسی و تقویت تعاملات اجتماعی در محیط آموزشی است.
در فرانسه، از سال ۲۰۱۸، دانشآموزان مدارس ابتدایی و متوسطه اجازه استفاده از گوشیهای هوشمند در محوطه مدرسه را ندارند. این قانون بهمنظور کاهش وابستگی دانشآموزان به تکنولوژی و افزایش مشارکت در فعالیتهای گروهی وضع شده است. در بلژیک نیز برخی مدارس محدودیتهای مشابهی را اعمال کردهاند تا دانشآموزان به جای تمرکز بر گوشیها به یادگیری و برقراری ارتباط با همکلاسیهای خود بپردازند.
مطالعات نشان میدهد که استفاده بیش از حد از گوشیهای هوشمند میتواند بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد، علاوهبر این، نگرانیهایی درباره افزایش سطح استرس، کاهش کیفیت خواب و کاهش مهارتهای اجتماعی در میان دانشآموزانی که زمان زیادی را با گوشیهای هوشمند سپری میکنند، وجود دارد.
این تصمیمها با استقبال گستردهای مواجه شده است، اما منتقدانی نیز دارد که معتقدند دانشآموزان باید در محیط مدرسه، مهارتهای استفاده صحیح از تکنولوژی را بیاموزند. با این حال سیاستگذاران بر این باورند که با کاهش وابستگی به گوشیهای هوشمند، محیطهای آموزشی به فضای سالمتری برای یادگیری و رشد فردی تبدیل خواهد شد.
ممنوعیت یا محدودیت استفاده از گوشیهای هوشمند در مدارس اروپا، گامی مهم برای بهبود کیفیت آموزش و کاهش تأثیرات منفی تکنولوژی در میان نسل جوان به شمار میرود.
نظر شما