آشنایی دانش‌آموزان با سیره شهدا و فرهنگ شهادت؛ از سخن تا عمل

آشنایی دانش‌آموزان با سیره شهدا و فرهنگ شهادت نقشی مهمی در ترویج ارزش‌های ملی و دینی ایفا می‌کند، به همین سبب در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای گنجاندن محتواهایی با هدف گرامیداشت یاد و نام شهدا در کتب درسی و برنامه‌های آموزشی صورت گرفته است که به نظر کارشناسان همچنان نیاز به تلاش‌های مستمر دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معرفی شهدا و فرهنگ شهادت به دانش‌آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است و آشنایی با سیره شهدا نقشی حیاتی در تربیت نسل‌های آینده و ترویج ارزش‌های ملی و دینی ایفا می‌کند، به همین سبب در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای گنجاندن محتواهایی با هدف گرامیداشت یاد و نام شهدا در کتب درسی و برنامه‌های آموزشی صورت گرفته است و این تلاش‌ها شامل اضافه کردن بخش‌های ویژه درباره زندگی و فداکاری‌های شهدا در کتاب‌های درسی و برگزاری کارگاه‌ها آموزشی و یادواره‌های شهدا است.

تحلیل محتوای کتب درسی نشان می‌دهد همچنان نیاز به تقویت و غنی‌سازی مطالب مرتبط با سیره شهدا وجود دارد، چرا که جمع‌آوری و انتقال محتوای آموزشی جذاب و متنوع می‌تواند دانش‌آموزان را بیشتر به این موضوع علاقه‌مند کند؛ از طرفی آموزش و پرورش باید فرهنگ شهادت را در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس نهادینه کند که برگزاری مسابقه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی با موضوع شهدا می‌تواند به این هدف کمک کند، علاوه بر آن توجه به تربیت شهدایی اهمیت بسزایی دارد، در واقع تربیت شهدایی به معنای پرورش نسلی است که ارزش‌های شهادت و فداکاری را درک کرده و در زندگی خود از آن الهام بگیرد، این هدف تنها از طریق آشنایی عمیق با سیره شهدا و معرفی آن‌ها به دانش‌آموزان محقق می‌شود.

برای معرفی مؤثرتر سیره شهدا به دانش‌آموزان، تولید محتوای آموزشی چندرسانه‌ای و خلاقانه جذابیت بیشتری برای آنها خواهد داشت، اگرچه معرفی شهدا و فرهنگ شهادت نباید تنها به دانش‌آموزان محدود شود. حمایت و تقدیر از خانواده‌های شهدا و دعوت آنها به مدارس برای اشتراک‌گذاری تجربیات می‌تواند تأثیرگذار باشد، همچنین برگزاری مراسم یادواره و بزرگداشت شهدا به صورت منظم در مدارس، فرصتی مناسب برای ایجاد ارتباط مستقیم دانش‌آموزان با فرهنگ شهادت و شناخت بهتر سیره شهدا فراهم می‌کند.

آشنایی دانش‌آموزان با سیره شهدا و فرهنگ شهادت؛ از سخن تا عمل

سیره شهدا و فرهنگ شهادت را باید از دریچه هنر میان دانش‌آموزان گسترش دهیم

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش استان اصفهان و مسئول سابق کمیته کودک، نوجوان و فرهنگیان کنگره ملی شهدای اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آن گونه که شایسته است نتوانستیم شهدا و سیره آنها را به دانش‌آموزان معرفی کنیم و نیاز است با تلاش بیشتر از دریچه هنر و به روش‌های هنرمندانه، بتوانیم سیره شهدا و فرهنگ شهادت را در مدارس و میان دانش‌آموزان گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه با تهیه و تولید مجموعه‌های تلویزیونی از زندگینامه شهدا، عموم مردم آشنایی بیشتری با شهدا پیدا کردند، می‌افزاید: در معرفی شهدا به دانش‌آموزان باید سعی کنیم از قالب‌های متنوع و بسترهای گوناگون استفاده کنیم، همان طور که به توصیه مقام معظم رهبری که اشاره کردند بازی‌های رایانه‌ای با محوریت دفاع مقدس تولید و منتشر شود، اگرچه به ندرت چنین بازی‌ها و محتواهایی با محوریت دفاع مقدس و ارزش‌های ایرانی-اسلامی یافت می‌شود، اما بازی‌های متعددی با سبک و سیاق جهان غرب در دسترس جوانان و نوجوانان است.

مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه می‌دهد: مسئولان و نهادهای مختلف سعی کنند در معرفی شهدا به دانش‌آموزان و ترویج سیره شهدا میان مردم مبادرت بورزند، همچنین مهم است در سازمان آموزش‌وپرورش چند فعالیت در دستور کار قرار بگیرد، نخست اینکه تلاش شود معرفی شهدای فاخر از طریق محتواهای آموزشی و پرورشی کتب درسی به دانش‌آموزان انجام گیرد و علاوه بر آن یادواره‌های شهدا که در بسیاری از مدارس برگزار شد به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

معلمان نسبت به فرهنگ شهادت آگاهی کافی داشته باشند / ‏‬ محتواهای گوناگون فرهنگی در جامعه برای تولید محتوای فاخر وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است

ابراهیمی درباره ظرفیت موجود در محتواهای کتب درسی برای ترویج فرهنگ شهادت و معرفی شهدا عنوان می‌کند: هر درس به تناسب خود آثار خاصی برای دانش‌آموزان به همراه دارد و می‌طلبد معلمان، دانش کافی در این حوزه موضوعات داشته باشند تا بتوانند آموزش بهتری به دانش‌آموزان دهند، همچنین برگزاری مراسم‌های یادواره شهدا و اردوهای تفریحی و پرورشی در گلستان شهدا، مطالعه کتاب و زندگینامه شهیدان ضمن تولید آثار فاخر هنری، سینمایی و رایانه‌ای می‌تواند به تناسب ذائقه دانش‌آموزان و مخاطبان موجب معرفی بهتر و گسترده‌تر سیره شهدا شود.

وی با اشاره نقش مهم معلمان اضافه می‌کند: معلمان باید خود با سیره شهدا آشنا باشند و نسبت به فرهنگ شهادت آگاهی داشته باشند، بنابراین آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان باید آموزش‌های لازم را به معلمان و دانشجو معلمان ارائه کنند، وصیت‌نامه شهدا و دیگر آثار تولید شده در این عرصه در اختیار آنها قرار بگیرد تا در انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان از آن استفاده کنند.

مسئول سابق کمیته کودک، نوجوان و فرهنگیان کنگره ملی شهدای اصفهان خاطرنشان می‌کند: اگر بخواهیم فرهنگ جامعه را به نسل‌های بعد منتقل کنیم، باید معانی فرهنگی به صورت هنرمندانه به افراد آن نسل عرضه شود، در این راستا محتواهای گوناگونی در جامعه ما وجود دارد و هرکدام فرصتی برای تولید محتوا است، اما همچنان استفاده کافی از آن نکرده‌ایم و البته تعداد بسیاری شهید تقدیم به انقلاب اسلامی و کشورمان کرده‌ایم و نیاز نیست تنها به سراغ شهدای شاخص برویم، مهم است فعالیت‌ها و اقدامات دوران جنگ که ارزش مطالع کردن و شنیدن دارد به دست افراد برسد.

آشنایی دانش‌آموزان با سیره شهدا و فرهنگ شهادت؛ از سخن تا عمل

نسبت به ارزشمندی و ادبی بودن محتوای کتب درسی اهتمام ورزیده شود / ‏‬ باید از مشارکت و همراهی اساتید و کارشناسان استفاده کنیم

سید منصور سادات ابراهیمی، دکترای زبان و ادبیات فارسی، معلم و مدرس دانشگاه فرهنگیان پیرامون جایگاه شهدا در فرهنگ جامعه ملی و لزوم معرفی سیره و زندگینامه آنها به دانش‌آموزان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایثار و فداکاری‌هایی که شهیدان در راه خدا برای دفاع از وطن انجام دادند، برای همگان مشخص است و از ارزش بالایی در فرهنگ ایرانی-اسلامی برخوردار است؛ نه تنها در سرزمین ایران، بلکه در تمام کشورها برای افراد شجاعی که با در دست گرفتن جان خود سعی بر حفظ مرزوبوم کشور دارند، ارزش قائل هستند و این امر موجب حفظ و پایداری روحیه ایثارگری و فداکاری می‌شود.

وی با بیان راهکارهایی برای معرفی و تبیین هرچه بهتر مفاهیمی همچون ایثارگری و فداکاری شهدا به دانش‌آموزان می‌افزاید: شهدای بسیاری در طول تاریخ وجود داشته‌اند که همگی در یک مسیر قدم گذاشتند، اما در میان آنها برخی شهدا از از برجستگی‌های خاصی برخوردار هستند و می‌طلبد با انتخاب مناسب شهدا محتواهایی را در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان بگنجانیم که خواننده کودک و نوجوان با آشنا شدن با سیره شهدا متوجه پیش‌زمینه‌های تبلور روحیه ایثارگری در آنها شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه گنجاندن صرف مطالب مرتبط با سیره شهدا در محتواهای کتب درسی ما را به هدف مطلوب نخواهد رساند و باید به فعالیت‌های جانبی نیز توجه شود، ادامه می‌دهد: مهم است در کنار توجه به محتوای کتب درسی به عوامل مؤثر دیگر برای معرفی شهدا و سیره آنها به دانش‌آموزان همچون رفتار و اخلاق معلمان توجه ویژه‌ای شود، چرا که مفاهیم کتاب اثرگذار است، اما روش تدریس و آموزش معلم برای انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان نیز از اهیمت بسزایی برخوردار است.

سادات ابراهیمی عنوان می‌کند: نباید با شتابزدگی آثار ارزشمندی را در کتب درسی قرار دهیم، سپس متوجه مشکلات ادبی آن شویم، زیرا این موضوع می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر مخاطبان بگذارد، بنابراین علاوه بر ارزشمند بودن محتوا باید به ادبی بودن آن نیز اهتمام ورزیده شود و در این راستا از همراهی و مشارکت اساتید و کارشناسان متخصص استفاده شود.

به گزارش ایمنا، معرفی شهدا و سیره آن‌ها به دانش‌آموزان نه تنها به تربیت نسلی آگاه و متعهد کمک می‌کند، بلکه ارزش‌های فرهنگی و ملی را نیز بهبود می‌بخشد و بر این اساس اجرای راهکارهای جدید و مؤثر در این زمینه نقش بسزایی در تحقق این اهداف خواهد داشت، فعالیت‌هایی همچون استفاده از فناوری‌های اجتماعی، تولید محتواهای مجازی و انتشار در شبکه‌های اجتماعی، طراحی و توسعه نرم‌افزارهای آموزشی شامل محتواهای چندرسانه‌ای و بازی‌های تعاملی، داستان‌نویسی و روایت‌گویی، برگزاری برنامه‌های اردویی و تفریحی همچون بازدید از موزه‌ها یا زیارت قبور شهدا، برگزاری نمایشگاه‌ها و نمایش‌های هنری با موضوع شهدا و فرهنگ شهادت، ایجاد گروه‌های مطالعاتی و گسترش مباحثه‌های گروهی نمونه‌ای از راهکارهای مؤثر برای معرفی سیره شهدا و فرهنگ شهادت به دانش‌آموزان است.

کد خبر 824435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.