به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نیچر، پیشرفتهای بزرگ در زمینه فناوری باتری، بهویژه برای خودروهای برقی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، باتریهای لیتیوم فلزی تمام حالت جامد (LMBs) که از آند فلزی لیتیوم و الکترولیتهای حالت جامد (SSEs) بهره میبرند، راهحلی نوین برای ذخیرهسازی انرژی محسوب میشوند. این باتریها قادرند چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتریهای لیتیوم یونی ارائه دهند. با این حال یکی از چالشهای اصلی آنها رشد دندریتها در الکترولیتهاست که بهطور مستقیم بر پایداری و ایمنی باتری تأثیر میگذارد.
محققان دانشگاه وسترن در کانادا و دانشگاه مریلند در آمریکا با همکاری چند مرکز تحقیقاتی دیگر، یک الکترولیت حالت جامد جدید به نام β-Li₃N با ظرفیت بالا طراحی کردهاند که میتواند چرخه پایدار باتریهای تمام حالت جامد را حفظ کرده و تجاریسازی آنها را تسهیل کند.
ویهان لی، یکی از محققان این پروژه در این باره اظهار کرد: هدف ما توسعه الکترولیتهای حالت جامد رسانای فوق یونی پایدار برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی بوده است، با توجه به رشد سریع بازار خودروهای برقی، یکی از چالشهای کلیدی همچنان برد کوتاه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مایل (۴۸۰ تا ۶۵۰ کیلومتر) در هر بار شارژ است، اما این باتریهای جدید میتوانند این برد را به بیش از ۶۰۰ مایل (۹۶۰ کیلومتر) افزایش دهند.
این الکترولیت جدید که در آزمایشها بهبودی ۱۰۰ برابری در هدایت یونی و پایداری نسبت به نمونههای تجاری از خود نشان داده است، میتواند کمک بزرگی در حل چالشهای پیشروی توسعه این نوع باتریها باشد.
وی افزود: این ماده جدید در هوای خشک پایداری بالایی دارد و برای تولید در مقیاس صنعتی در محیطهای خشک مناسب است.
نتایج منتشر شده در Nanotechnology منتشر شده است و میتواند آیندهای روشن برای خودروهای برقی با برد طولانیتر و باتریهای ایمنتر رقم بزند.
این فناوری بهویژه در شرایطی که خودروهای برقی نیاز به شارژ مکرر دارند، میتواند تحولی بزرگ ایجاد کند و بهرهوری انرژی را در این صنعت بهطرز چشمگیری افزایش دهد.
نظر شما