پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در آستانه تحولی بزرگ

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نخستین طرح قطار تندرو در ایران بوده که هم‌اکنون در حال ساخت است؛ این خط ریلی قرار است زمان سفر بین تهران و اصفهان را کاهش می‌دهد و طبق مکاتبه وزیر راه و شهرسازی با معاون اول رئیس‌جمهور و درخواست رفع موانع تمدید اعتبار اسنادی این مگاپروژه، خبرهای خوشی در راه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از فعالیت قطارهای سریع‌السیر در جهان، سال‌های زیادی می‌گذرد و قطاری که در ایران نیز قرار است در مسیر تهران – قم – اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و در زمانی کمتر از دو ساعت در مرکز کشور به بهره‌برداری برسد، بیشتر از دو دهه از عمر آن می‌گذرد؛ اما گویا همچنان تا زمان بهره‌برداری فاصله دارد، چراکه وزیر راه و شهرسازی به‌صراحت زمان اجرا را نامشخص عنوان می‌کند.

سال ۸۹ استاندار وقت اصفهان اعلام کرد که این پروژه در صورت جذب سرمایه‌گذار تا سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد؛ حال‌آنکه در طول دوران اجرا با هزینه‌های بالا، تغییر پیمانکاران و تغییر مسیر روبه‌رو شد.

سرانجام سال ۱۳۹۷ شرکت CREC با حضور شش مؤسسه قرارگاه خاتم‌الانبیاء، کار را دوباره آغاز کرد و تیر ۱۴۰۱ نیز اعلام شد که نخستین پروژه قطار سریع‌السیر ایران با فاینانس چینی‌ها به رقم ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد؛ موضوعی که همچنان با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

تسریع در روند اجرای طرح قطار سریع‏‏‌السیر تهران - اصفهان خبری خوشایند و امیدوارکننده از پروژه‌ای با قدمتی بالاتر از یک دهه ‬ است که بارها وعده پایان آن را در آینده‌ای نزدیک شنیده‌ایم، اما هر بار بنا به دلایلی ادامه آن با موانعی روبه‌رو شده و حالا قرار بر ازسرگیری این پروژه است.

قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده که باید در صدر پروژه‌های عمرانی استان قرار گیرد؛ در آخرین سفر وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم به اصفهان نیز بر راه‌اندازی این پروژه در دولت سیزدهم تاکید شد، زیرا این طرح قرار بود تا پایان دهه ۸۰ به پایان برسد، اما دهه ۹۰ نیز تمام شد و هم‌اکنون در اوایل سده جدید، قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران همچنان در نیمه‌راه قرار دارد.

دلایلی همچون تعیین مسیر اجرای طرح و اختلاف‌نظر بر سر آن، تأمین نشدن فاینانس خارجی و اعتبارات لازم، موجب به تأخیر افتادن این طرح همچون صدها طرح دیگر شد؛ قطاری که حتی گفته می‌شود ایده راه‌اندازی آن مربوط به ۴۰ سال پیش بوده و چه‌بسا با وجود عمر صدساله راه‌آهن و افزایش مسافران این مسیر که به‌عنوان شلوغ‌ترین کریدور مسافری کشور مطرح است، ضرورت توجه بیشتر به این طرح وجود داشت.

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در آستانه تحولی بزرگ

۱۵۰ کیلومتر پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان آماده روسازی و ریل‌گذاری است

مهدی جمالی‌نژاد، استاندار اصفهان با اشاره به وضعیت فعلی پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر حدود ۱۵۰ کیلومتر از مسیر (از ۲۴۵ کیلومتر کل مسیر قم - اصفهان) لایه نهایی خاک‌ریزی اجرا و آماده انجام روسازی شده است.

وی می‌افزاید: تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر باقی‌مانده مسیر بستر خاک‌ریز و بدنه ساب‌گرید اجرا شده است و در صورت تأمین مالی تا شش ماه آینده زیرسازی کل محدوده قم-اصفهان قابل تکمیل است.

جمالی‌نژاد تصریح می‌کند: برای پیگیری این موضوع جلسات مکرر و مداوم با مقامات عالی کشور از جمله معاون اول رئیس‌جمهور، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و معاون راهبردی رئیس‌جمهور برگزار شده و موضوع در حال پیگیری است؛ تمام مقامات عالی نظام تاکید دارند که مشکلات پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در داخل کشور رفع و به عنوان پروژه مهم و بزرگ کشور در دولت چهاردهم تکمیل شود.

استاندار اصفهان اظهار می‌کند: پیگیری‌های مجموعه مدیریت استان از وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه بانک مرکزی و دیگر عواملی که در این پروژه دخالت دارند ادامه دارد که امیدواریم این پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در آستانه تحولی بزرگ

هزینه‌های تأخیر قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان هر سال سنگین‌تر می‌شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره با تاکید بر اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر حمل‌ونقل ریلی سریع‌السیر، ایمن‌ترین، سالم‌ترین و به‌روزترین روش جابه‌جایی در جهان است، اما با این حال این حوزه در کشور ما به دلیل نداشتن درک کافی از فناوری‌های نوین و نبود نگاه جامع در سطح ملی، هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

وی با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران که بیش از ۲۰ سال از مطرح شدن آن می‌گذرد، ادامه می‌دهد: این پروژه از حدود ۱۲ سال پیش با تأمین مالی فاینانس و آغاز عملیات اجرایی کلید خورد، اما به دلیل نبود اجماع در دولت‌های مختلف درباره ضرورت این طرح، پیشرفت آن به کندی انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: در حالی که زیرسازی این خط از اصفهان تا قم به اتمام رسیده و بخش‌های قابل‌توجهی از منابع مالی تأمین شده است، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

نورصالحی می‌گوید: انتظار می‌رود دولت و مجلس با اهتمام بیشتر این پروژه را فعال کنند تا هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

تأخیر در اجرای پروژه هر ساله هزینه‌های زیادی به استان و کشور تحمیل می‌کند

وی اضافه می‌کند: توسعه حمل‌ونقل ریلی سریع‌السیر می‌تواند مراکز مهم جمعیتی و گردشگری کشور همچون تهران، مشهد، شیراز، تبریز و دیگر مناطق را به یکدیگر متصل کند و زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور را به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر سازد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: تأخیر در این پروژه، هر ساله هزینه‌های زیادی به استان و کشور تحمیل می‌کند و راه‌اندازی این خط علاوه بر کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودروها، صرفه‌جویی در زمان، افزایش ایمنی و سلامت سفرها را به دنبال خواهد داشت و این مزایا موجب شده که کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به سرعت به توسعه چنین زیرساخت‌هایی بپردازند.

نورصالحی با اشاره به مشکلات موجود در حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی استان اصفهان می‌گوید: در گذشته تهیه بلیت برای سفرهای جاده‌ای و هوایی با فاصله زمانی کوتاه امکان‌پذیر بود، اما امروز به دلیل کاهش ناوگان و تعداد سرویس‌های حمل‌ونقل، این امکان محدود شده است و در حوزه ریلی نیز ارتباط اصفهان با بسیاری از نقاط کشور یا محدود شده یا به‌طور کلی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: رفع این مشکلات نیازمند اقداماتی گسترده و هماهنگ در سطح ملی است و مسئولان استانی و کشوری باید نگاه ویژه‌ای به توسعه حمل‌ونقل، به‌ویژه در بخش ریلی داشته باشند تا کشور بتواند در این زمینه با کشورهای پیشرفته رقابت کند.

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در آستانه تحولی بزرگ

به گزارش ایمنا، قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نخستین طرح قطار تندرو در ایران است که هم‌اکنون در حال ساخت است و این قطار زمان سفر بین تهران و اصفهان را کاهش می‌دهد و از شهر قم نیز می‌گذرد، همچنین اصفهان و قم را به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران، متصل می‌کند و ترابری هوایی بین‌المللی را برای مسافران قم و اصفهان آسان‌تر می‌کند که کارهای عمرانی آن توسط گروه چینی به رهبری شرکت مهندسی راه‌آهن چین انجام می‌شود.

طبق آنچه تخمین زده می‌شود نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر در یک سال از این مسیر امکان جابه‌جایی خواهند داشت و زمان سفر اصفهان به تهران به کمتر از دو ساعت می‌رسد و علاوه بر آنکه دسترسی استان‌های همجوار همچون چهارمحال، یزد و فارس به پایتخت نیز بسیار آسان‌تر می‌شود؛ قطعاً با بهره‌برداری از این طرح شاهد تحولی بزرگ در صنعت حمل‌ونقلی کشور خواهیم بود.

کد خبر 823454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.