به گزارش خبرگزاری ایمنا، اینترنت و دستگاههای دیجیتال به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است و اهمیت آموزش حریم خصوصی در فضای مجازی به کودکان بیش از هر زمان دیگری احساس میشود، کودکان امروزی از سنین خردسالی با این فناوریها آشنا میشوند و نیازمند راهنمایی دقیق و مناسب در مورد نحوه استفاده صحیح و ایمن از فناوریهای دیجیتالی و اینترنت هستند.
نبود آگاهی و آموزش مناسب در زمینه حریم خصوصی میتواند کودکان را در معرض خطرات جدی مانند سرقت هویت، سوءاستفادههای اینترنتی و آسیبهای روانی قرار دهد و آموزش حریم خصوصی به کودکان باید با استفاده از روشهای جذاب و قابل فهم برای آنها انجام شود که این آموزش میتواند از طریق داستانها، بازیها و فعالیتهای تعاملی صورت گیرد تا کودکان مفاهیم مربوط به حریم خصوصی را بهتر درک کنند.
استفاده از منابع آموزشی متنوع و مناسب با سن کودکان میتواند تأثیرگذاری آموزشها را افزایش دهد و یکی از اصول اساسی در آموزش حریم خصوصی به کودکان، توضیح مفهوم اطلاعات شخصی است، کودکان باید بدانند که اطلاعات شخصی شامل چه مواردی میشود و آموزش باید بر اهمیت خودداری از به اشتراکگذاری این اطلاعات با افراد غریبه و ناآشنا تاکید کند و کودکان را با خطرات احتمالی آشنا سازد.
ایجاد آگاهی در مورد تنظیمات حریم خصوصی در دستگاههای دیجیتال و برنامههای کاربردی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ کودکان باید بیاموزند که چگونه تنظیمات حریم خصوصی را در تلفنهای همراه، تبلتها و رایانهها بهدرستی تنظیم کنند تا اطلاعات شخصی آنها محافظت شود، همچنین آگاهی از ویژگیها و تنظیمات حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی و برنامههای پیامرسان بسیار ضروری است.
مفهوم دوستی و اعتماد باید بهطور مناسب به کودکان آموزش داده شود و آنها باید یاد بگیرند که تنها با افرادی که میشناسند و به آنها اعتماد دارند، در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند، همچنین باید به کودکان آموزش داده شود که در صورت برخورد با هرگونه رفتار مشکوک یا ناراحتکننده در فضای مجازی، موضوع را به والدین یا مربیان خود اطلاع دهند.
حریم شخصی از امنیت جدا نیست / هنگام استفاده کودکان از فضای مجازی والدین در کنار آنها حضور داشته باشند
ابوذر گلورز، روانشناس و مشاور خانواده و استاد دانشگاه با بیان اینکه حفظ حریم خصوصی به معنای داشتن حریم و مرزهایی در ارتباط با سایر افراد است، به خبرنگار ایمنا میگوید: وارد نکردن افراد به حریم شخصی خود، نشاندهنده وضع شدن مرزهایی است که هدف آنها حفاظت از حریم شخصی و خانوادگی، هیجانی، فکری و حتی جسمانی افراد است.
وی با تاکید بر اینکه حریم شخصی از امنیت جدا نیست، میافزاید: افراد در فضای دیجیتال تولیدکننده محتوا یا مصرفکننده محتوا خواهند بود و اطلاعات خود را در اختیار شبکههایی قرار میدهند که به صورت رایگان از آنها استفاده میکنند.
روانشناس و مشاور خانواده و استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام ابزارهایی که به طور رایگان از آنها استفاده میشود، اطلاعاتی از کاربران خود دریافت میکنند، تصریح میکند: هر فردی که در اقتصاد مدرن و دیجیتال درگیر میشود، به اشتراکگذاری اطلاعات برای او اجتنابناپذیر است و بخش عمده اشتراکگذاری اطلاعات، به صورت ناخواسته صورت میگیرد.
گلورز با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بیشتر کودکان دو ساله در فضای مجازی حضور آنلاین دارند، ادامه میدهد: حضور آنلاین کودکان در فضای مجازی میتواند در پی انتشار تصاویر آنها توسط والدین یا اطرافیان در پیامرسانها باشد و والدین با این اقدام اطلاعات فرزندان خود را در فضای مجازی به اشتراک میگذارند.
الگوی فرزندان و نخستین مرجع آنها هنگام کسب اطلاعات و بروز مشکلات باشید
وی با بیان اینکه به منظور حفظ امنیت کودکان در فضای مجازی توصیه میشود هنگام استفاده کودکان از این فضا والدین در کنار آنها حضور داشته باشند، میگوید: والدین باید الگوی فرزندان خود در نحوه استفاده از فضای مجازی باشند و نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی و فناوریهای دیجیتالی باید به کودکان آموزش داده شود.
روانشناس و مشاور خانواده و استاد دانشگاه با بیان اینکه گاهی اوقات والدین در دام افراط و تفریط گرفتار میشوند و از آگاهی لازم درباره فضای مجازی و فناوریهای دیجیتالی برخوردار نیستند، اضافه میکند: زمانی که والدین اطلاعات و آگاهی کافی نداشته باشند، فرزندان نیز هنگام بروز مشکل یا کسب آگاهی از والدین کمک نخواهند گرفت.
گلورز با بیان اینکه والدین نیز باید با سرعت پیشرفت تکنولوژی پیش بروند، میافزاید: والدین باید به فرزندان خود نشان دهند اطلاعاتی که به آنها ارائه میکنند، اطلاعاتی صحیح است و ترسهای غیرواقعی در آنها ایجاد نمیکنند و با این اقدامات، نخستین مرجعی که کودکان برای کسب آگاهی و رفع مشکل به آن مراجعه میکنند، والدین خوانند بود.
کودکان و دانشآموزان؛ آسیبپذیرترین قشر در برابر آسیبهای فضای مجازی
نعمتالله طاهرپور، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه والدین و فرزندان نسبت به حفظ حریم خصوصی و امنیت خود در فضای سایبری مسئولیت دارند، به خبرنگار ایمنا میگوید: امروزه تمام رویدادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط با فضای مجازی است و بر همین اساس نیاز است کاربران فضای سایبر، نسبت به کسب آموزشهای لازم و کاربردی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه کسب آموزشهای لازم توسط کاربران فضای مجازی میتواند آنها را در برابر آسیبهای فضای مجازی حفظ کند، میافزاید: سودجویان در فضای سایبر همواره در تلاش هستند تا فرصتی برای انجام اقدامات مجرمانه و سودجویانه خود پیدا کنند و امنیت افراد در فضای سایبر را به خاطر بیندازند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح میکند: آسیبپذیرترین قشر در برابر آسیبهای فضای مجازی و فضای سایبر، کودکان و دانشآموزان به شمار میروند، چراکه در بازه سنی ویژهای قرار دارند و از طرفی نیازمند حمایتی ویژه هستند.
معضل اعتیاد سایبری والدین و آسیبی که به فرزندان وارد میشود
طاهرپور با بیان اینکه کودکان و دانشآموزان نیازمند حمایتهای کنترلی و مدیریتی و حمایتهای آموزشی در برابر آسیبهای فضای مجازی هستند، ادامه میدهد: در این راستا، نیاز است که آموزش سواد رسانهای و نکات لازم به منظور حضور و فعالیت در فضای مجازی به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه والدین در ابتدا باید نسبت به افزایش آگاهی خود اقدام کنند و سپس آموختهها را به فرزندان خود انتقال دهند تا مدیریت و کنترل اثربخشی داشته باشند، میگوید: برخی والدین در زمینه استفاده صحیح از فضای مجازی و بستر اینترنت از مهارت برخوردار نیستند و سواد رسانهای ندارند و برخی دیگر دچار اعتیاد به فضای سایبری شدهاند که فرزندان این دو گروه از والدین، در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اعتیاد سایبری والدین به فضای مجازی باعث میشود نسبت به مدیریت، کنترل و آموزش فرزندان خود غافل باشند، اضافه میکند: فضای سایبر و بستر اینترنت به لازمه زندگی در عصر امروز بدل شده است و با توجه به آسیبهایی که این فضا میتواند به همراه داشته باشد، والدین باید نسبت به آگاهسازی فرزندان خود توجهی ویژه داشته باشند.
به گزارش ایمنا، استفاده از مثالهای واقعی و قابل درک برای کودکان میتواند تأثیر آموزشها را افزایش دهد و والدین و معلمان میتوانند با نشاندادن نمونههایی از خطرات واقعی و آسیبهایی که در نتیجه نادیده گرفتن حریم خصوصی به وجود آمده است، کودکان را بیشتر متوجه اهمیت این موضوع کنند، همچنین ایجاد فضای گفتوگوی باز و صمیمی با کودکان میتواند به آنها کمک کند تا سوالات خود را مطرح کنند و نگرانیهای خود را با بزرگسالان در میان بگذارند.
تشویق کودکان به استفاده از اینترنت و فناوریهای دیجیتال بهعنوان ابزارهای یادگیری و توسعه مهارتها، همزمان با آموزش حریم خصوصی میتواند رویکردی متعادل و مؤثر باشد و به این ترتیب، کودکان یاد میگیرند که چگونه بهصورت ایمن و مسئولانه از این ابزارها استفاده کنند و از مزایای آنها بهرهمند شوند.
به طور کلی، آموزش حریم خصوصی به کودکان باید فرایندی مداوم و پویا باشد، همانطور که فناوریها و تهدیدات اینترنتی بهسرعت تغییر میکند، آموزشهای مربوط به حریم خصوصی نیز باید بهروز و متناسب با تحولات جدید باشد و والدین و معلمان باید بهصورت مستمر اطلاعات خود را بهروز کنند و با کودکان در مورد نحوه رویارویی با چالشهای جدید در فضای مجازی صحبت کنند و به این ترتیب، کودکان میتوانند با دانش و آگاهی کافی، از خطرات این فضا در امان بمانند و بهصورت ایمن و مؤثر از فناوریهای دیجیتالی استفاده کنند.
نظر شما