به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، روزی روزگاری به سنندج شهر تاکسیها میگفتند، اما آن زمان گذشت و اکنون این شهر از کمبود ناوگان حملونقل عمومی رنج میبرد، کافی است غروب یکی از روزهای زمستان به میدان آزادی شهر سنندج سری بزنید که با جمعیت بیشماری که برای آمدن تاکسی منتظر ایستادهاند، روبهرو خواهید شد.
این روزها شهروندان سنندجی از طولانی شدن زمان انتظار برای آمدن تاکسی، ازدحام بیش از حد در ساعات پیک ترافیک، نبود اتوبوس، فرسودگی ناوگان حملونقل و رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در وسایل نقلیه عمومی به شدت گلایه دارند.
بسیاری از مردم معتقد هستند که نبود حملونقل عمومی مناسب، زندگی روزمره آنها را با دشواریهای زیادی روبهرو کرده و موجب افزایش هزینههای رفت و آمد شده است.
یکی از شهروندان سنندجی میگوید: هنگام غروب که میخواهم از سر کار به خانه برگردم، باید ساعتها منتظر آمدن تاکسی بمانم، وقتی که یک تاکسی میآید همه به آن هجوم میبرند تا سوار شوند، در واقع پیدا کردن یک تاکسی خالی در ساعات پیک ترافیک مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و انگار که همه تاکسیهای شهر ناپدید شدهاند.
وی اضافه میکند: کمبود تاکسی و اتوبوس باعث شده است تا بسیاری از مردم مجبور شوند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و این مسئله باعث افزایش ترافیک شده است، از سوی دیگر خودروهای شخصی به مسافرکشی روی آوردهاند که با سوءاستفاده از موقعیت سرمای هوا و شلوغی جمعیت، چندین برابر کرایه مجاز را مردم میگیرند و نظارتی نیز بر آنها وجود ندارد.
در طرف دیگر نیز رانندگان تاکسی قرار دارند که آنها نیز از مشکلات عدیدهای رنج میبرند؛ پایین بودن نرخ کرایهها، افزایش قیمت قطعات یدکی، هزینههای بالای تعمیر و نگهداری خودرو و نبود هیچگونه حمایت، آنها را با مشکلات مالی و بیرغبتی نسبت به کار بیشتر روبهرو کرده است.
مسعود رحیمی از رانندگان تاکسی شهر سنندج میگوید: در ساعات پیک ترافیک، همه خیابانها ساعتها قفل میشود و امکان حرکت خودروها وجود ندارد، در چنین شرایطی نمیصرفد که با کرایه هشت هزار تومانی کار کنیم.
وی ادامه میدهد: تاکسی من فرسوده شده و هزینههای تعمیر و نگهداری آن بسیار بالا است، با این حال باز هم مجبورم از آن کار بکشم تا بتوانم هزینههای زندگی خانوادهام را تأمین کنم، چون در این شرایط توان خریدن خودروی نو را ندارم.
باید گفت که شهر سنندج از وجود مترو و سایر ناوگان بهروز حملونقل شهری محروم است، مشکلات آن نیز مضاعفتر است که در این راستا با چند نفر از مسئولان مدیریت شهری به گفتوگو نشستیم.
تقویت ناوگان حملونقل عمومی سنندج یک ضرورت است
شیدا حیدریان، نایب رئیس شورای شهر سنندج به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: به اذعان خود آقای شهردار، شهرداری از سالهای گذشته برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اقدام کرده و عنوان کردهاند که ۲۰ دستگاه اتوبوس را خریداری کردهاند، اما فقط پنج مورد را تحویل دادهاند که حتی ۲۰ دستگاه هم جوابگوی نیاز شهر سنندج نیست.
وی میافزاید: تعریف پروژه شاخص که فقط احداث زیرگذر و روگذر نیست و باید یکی از مهمترین پروژههای شهری، تقویت ناوگان حملونقل عمومی شهر سنندج باشد.
نایب رئیس شورای شهر سنندج ادامه میدهد: اگر ما فقط در فکر درست کردن آزادراه، بزرگراه و تقاطع باشیم اشتباه است، چون این را کشورهای دیگر هم تجربه کرده و با شکست مواجه شدهاند.
حیدریان تصریح میکند: شخص آقای استاندار اعلام آمادگی کردهاند که استانداری از پروژههای شاخص شهری حمایت خواهد کرد که در این راستا میتوان یکی از پروژههای شاخص را تقویت ناوگان حملونقل عمومی و زیرساختهای آن قرار داد، تا برای آن اعتبارات لازم را اختصاص دهند.
شهرداری باید حمایت شود
وی اضافه میکند: شهرداری به تنهایی، توانایی انجام همه فعالیتها و مسائل عمران شهری را ندارد و حتی در پرداخت حق و حقوق کارکنان خود نیز با مشکل مواجه است که نیاز هست مورد حمایت قرار گیرد.
نایب رئیس شورای شهر سنندج خاطرنشان میکند: وضعیت ناوگان حملونقل عمومی ما در نواحی همچون ناحیه منفصل شهری نایسر با جمعیت ۱۱۰ هزار نفری، بسیار نامناسب است و مردم مجبور هستند که با پیکان و پراید شخصی جابجا شوند، بنابراین در کل مسیر ترافیک ایجاد شده و همان بار ترافیکی به داخل شهر کشیده میشود.
حیدریان میافزاید: تمام کاربریها و مراکز درمانی ما در مرکز شهر قرار دارند پس باید حمل و نقل عمومی در نواحی منفصل شهری فعالتر باشد تا مردم بتوانند بهراحتی عبور و مرور کرده و به امکانات لازم دسترسی پیدا کنند.
وی تاکید میکند: باید از ظرفیت استانداری و سایر نهادهایی که میتوانند در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی ما را کمک کنند، استفاده کنیم.
ناوگان حملونقل سنندج متناسب با جمعیت، افزایش نیافته است
حمید خضری، رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز به خبرنگار ایمنا میگوید: به صورت کلی حمل و نقل عمومی کشور وضعیت خوبی ندارد و این فقط مختص به شهر سنندج نیست و حتی کلانشهرها نیز با مشکل کمبود اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی روبرو هستند فقط چون آنها مترو دارند مشکلاتشان کمتر است.
وی میافزاید: در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۸۰ دستگاه اتوبوس و ۳۱۲۲ دستگاه تاکسی در شهر سنندج وجود داشته، در صورتی که جمعیت این شهر حدود ۴۳۰ هزار نفر بوده است.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری سنندج ادامه میدهد: امروز با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری شهر سنندج و روستاهای اطراف که از امکانات شهر استفاده میکنند، حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس و همان ۳۱۲۲ دستگاه تاکسی را داریم.
خضری اضافه میکند: در واقع طی این سالها اتفاق خاصی در حوزه حمل و نقل شهر سنندج نهتنها نیفتاده است بلکه پسرفت هم داشتهایم، البته این به معنای این نبوده که شهرداری به فکر نبوده است.
وی تصریح میکند: طی این سالها نه سازمان مدیریت و برنامهریزی، نه استانداری و نه هیچ نهاد دیگری در استان حتی یک ریال به حوزه حمل و نقل درون شهری ما کمک نکردهاند.
اتوبوسهایی که خریداری شد، اما نیامد!
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری سنندج به اقدامات شهرداری در راستای نوسازی و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اشاره میکند و میگوید: در اسفند ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان برای خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس به حساب ایران خودرو واریز کردیم که تاکنون فقط پنج دستگاه آن را به ما تحویل دادهاند.
خضری میافزاید: ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج که به صورت غیررسمی ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس استاندارد کشوری، باید برای هر ۱۵۰ تا ۱۸۰ نفر یک دستگاه تاکسی و هر ۱۱۰۰ نفر یک دستگاه اتوبوس داشته باشد، یعنی در واقع امروز باید حداقل ۴۰۰ دستگاه تاکسی در نایسر کار کند، اما در حال حاضر در مجموع ۳۰ تا ۳۵ دستگاه تاکسی دارد، چون برای یک راننده تاکسی با این کرایههای فعلی نمیصرفد که در این مسیر کار کند.
وی ادامه میدهد: ما سال گذشته با دلار ۴۳ هزار تومانی، کرایه تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج را تعیین کردهایم، اما در حال حاضر دلار بیش از ۷۰ هزار تومان است و هزینه تعمیر و تهیه لوازم ماشینآلات بسیار افزایش یافته است.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح میکند: تعمیر موتور یک دستگاه تاکسی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینهبردار است و فقط نگهداری و تعمیر یک تاکسی ماهانه به ۳۵ میلیون تومان رسیده است؛ در واقع باید یک راننده تاکسی ماهانه ۳۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد تا بتواند فقط هزینه ماشین خود را بپردازد که با کرایههای فعلی امکانپذیر نیست.
وجود ۷۰۰ دستگاه تاکسی اسقاطی در سنندج
خضری خاطرنشان میکند: در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه تاکسی شهر سنندج اسقاطی است و اصلاً کار نمیکنند، به همین دلیل وضعیت حمل و نقل عمومی ما خوب نیست و کفاف جمعیت فعلی را نمیدهد.
وی میافزاید: شهرداری به تنهایی نمیتواند هزینه خرید اتوبوس را بپردازد و برای بخش خصوصی هم نمیصرفد با کرایه سه هزار تومانی، سرمایهگذاری کرده و اتوبوس خریداری کند.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری سنندج میگوید: از ۱۵۰۰ متقاضی دریافت تاکسی در این شهر طی دو سال اخیر، تنها ۲۳۰ دستگاه نوسازی و تحویل متقاضیان شده است.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تاکید میکند: با وجود همه این مسائل و مشکلات، باز هم شهرداری پیگیر نوسازی ناوگان حملونقل عمومی است و از روشهای دیگری در حال جبران این نقیصه است.
نبود ناوگان حملونقل عمومی، از دلایل ایجاد ترافیک در سنندج
حسن عسکری، فرماندار سنندج نیز نبود ناوگان حملونقل عمومی متناسب با نیاز شهر و کمبود پارکینگ را از مشکلات اصلی ایجاد ترافیک در سنندج بیان میکند و میگوید: ارتقای ناوگان حملونقل عمومی سنندج و احداث پارکینگهای طبقاتی نیازمند برنامهریزیهای لازم است و شهرداری در این مورد باید مسئولانهتر ورود کند.
یکی دیگر از مشکلات فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی سنندج، تأثیر آن بر آلودگی هوای شهر سنندج بوده که اقبال حمیدی، مدیرکل پیشین حفاظت از محیط زیست استان کردستان نیز در مورد ابراز نگرانی کرده و گفته است که فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج و عرضه بنزین با استانداردهای پایین از مهمترین عوامل آلودگی هوای این شهر است.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی سنندج باید نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در اولویت امور شهری قرار گیرد؛ بر جمعآوری و اسقاط خودروهای فرسوده شهری، نظارت بیشتر بر معاینه فنی خودروها و توزیع و عرضه بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۵ تاکید کرده بود.
به گزارش ایمنا، حل مشکل کمبود و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی شهر سنندج نیازمند اقدامات جدی و همکاری همگانی است؛ بهبود وضعیت حملونقل عمومی علاوه بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان میتواند به کاهش ترافیک و بهبود اقتصاد شهری نیز کمک کند.
گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار ایمنا
نظر شما