قطار شهری کرمانشاه چشم انتظار اعتبار

قطار شهری کرمانشاه به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم زیرساختی شهر، همچنان در انتظار تأمین اعتبار است تا بتواند به توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک کمک کند؛ این پروژه با چالش‌های مالی روبه‌رو و نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری جدی از سوی مسئولان و نهادهای ذی‌ربط است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، قطار شهری کرمانشاه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ این شهر محسوب می‌شود که عملیات احداث آن از سال ۹۰ آغاز شده است، اما تاکنون چند بار به دلیل تزریق نشدن بودجه مناسب روند اجرای آن متوقف شده است، پروژه‌ای که به نظر می‌رسد با اهتمام شهردار و دیگر متولیان امر روی ریل پیشرفت قرار گرفته است.

طول پروژه قطار شهری کرمانشاه به ۱۳ کیلومتر می‌رسد که از میدان معلم در سه راهی مسکن آغاز می‌شود و تا میدان فردوسی ادامه پیدا می‌کند، از این مسیر ۱۳ کیلومتری حدود شش کیلومتر (مسیر میدان معلم تا سه راه ۲۲ بهمن) به صورت روگذر و هفت کیلومتر (از سه‌راه ۲۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) قرار است به شکل زیرگذر احداث شود.

طبق وعده‌های مسئولان فاز نخست پروژه که مسیر میدان معلم تا میدان آزادی را در برمی‌گیرد، روند ساخت متوقف نشود برای سال آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

پیشرفت ۵۳ درصدی فاز نخست پروژه قطار شهری

مهدی غلامرضایی، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرمانشاه درباره آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرمانشاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیشرفت پروژه قابل قبول است و فاز نخست آن بیش از ۵۳ درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به فعالیت هشت کارگاه در پروژه قطار شهری، ادامه می‌دهد: امیدوارم با مجموعه اقدامات صورت گرفته فاز نخست پروژه تا پایان سال آینده به بهره‌برداری و افتتاح برسد.

رئیس سازمان قطار شهری کرمانشاه با اشاره به تأمین اعتبار پروژه قطار شهری از منابع مختلف، خاطرنشان می‌کند: از سال ۹۸ تاکنون و از محل فروش اوراق مشارکت که روشی مرسوم برای پروژه‌های بزرگ است، یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق کردیم.

غلامرضایی اضافه می‌کند: ۲۰ رام قطار برای قطار شهری در نظر گرفته شده است که در هر ساعت ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر را در یک مسیر انتقال می‌دهد.

قطار شهری کرمانشاه چشم انتظار اعتبار

افتتاح قطار شهری به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است

سیدپیمان موسوی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اشاره به اینکه برای پروژه قطار شهری هزینه و وقت بسیار زیادی شده است به خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند: افتتاح این طرح امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

وی با اشاره به توجه ویژه شهردار کرمانشاه به پروژه قطار شهری، عنوان می‌کند: این پروژه در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است و امیدوارم سال آینده شاهد افتتاح فاز نخست آن باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه خاطرنشان کرد: افتتاح نخست اول می‌تواند در کاهش حجم ترافیک و روان‌سازی آن نقش بسزایی داشته باشد و شرایط را برای تردد راحت‌تر شهروندان فراهم کند.

قطار شهری کرمانشاه چشم انتظار اعتبار

تزریق بیشترین اعتبار در دو سال اخیر به پروژه قطار شهری

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پروژه قطار شهری یکی از مطالبات بحق مردم است و بیشترین اعتبار نیز طی دو سال اخیر به این پروژه تزریق شد.

وی تصریح می‌کند: یکی از موضوعات اولویت‌دار برای من از روزی که مسئولیت شهری کرمانشاه را پذیرفتم همین پروژه قطار شهری بود، تلاش کردیم علاوه بر تزریق مناسب اعتبار از منابع داخلی شهرداری، اوراق مشارکت و اسناد خزانه نیز تأمین شود تا مطالبات پیمانکاران در سال‌های گذشته را نیز بپردازیم.

شهردار کرمانشاه ادامه می‌دهد: با هدف تسریع در راه‌اندازی بعضی قطعات پروژه تاکید شد تا تمرکز بر تکمیل و راه‌اندازی فاز نخست این طرح از ایستگاه کارمندان تا میدان آزادی باشد، بلکه با تکمیل این قسمت و فاز نخست پروژه، همشهریان بتوانند از خدمات حمل‌ونقل قطار شهری پس از سال‌ها چشم انتظاری استفاده کنند.

نوروزی با اشاره به انجام ۹۰۰ متر حفاری در تونل منتهی به چهارراه مدرس، عنوان می‌کند: هم‌اکنون تونل قطعه یک از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری در ایستگاه‌های ابتدایی از خط بلوار طاقبستان حدود دو کیلومتر در دو خط مجزا شده است، تاکید می‌کند: فاز نخست پروژه قطار شهری کرمانشاه شامل هشت ایستگاه است که از مقابل خیابان ویلا کمی بالاتر از سه راه ۲۲ بهمن به صورت زیرزمینی تغییر می‌کند.

شهردار کرمانشاه اظهار می‌کند: برای بهره‌برداری از سه ایستگاه فاز نخست اعتباری بالغ بر ۱,۳۰۰ میلیارد تومان لازم است؛ اقدامات لازم برای جذب آن انجام شده است که امیدوارم به زودی تخصیص پیدا کند تا شاهد سرعت در اجرای پروژه باشیم.

نوروزی ادامه می‌دهد: برای افتتاح فاز نخست پروژه قطار شهری اعتباری بالغ بر ۳,۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی اعتبار پیش‌بینی شده برای پروژه قطار شهری کرمانشاه از میدان معلم تا میدان فردوسی را ۸,۳۰۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که این رقم با توجه به تورم سالانه تغییر می‌کند.

کد خبر 822077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    24 3
    کاش جمع میشد چهره شهر رو خراب کرده این قطار شهری که معلوم نیست در 20سال آینده هم درست نشه
  • سعید کرمانشاهی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    10 1
    مترو از تهران تا پردیس با بدترین شرایط شش ماه زمان برد چند سال کرمانشاه از سه راه 22بهمن رسیده چهاراه بسیج و تا میدان آزادی مشخص هست چقدر پیشرفت این شهر داره