به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، گلبهار خسروی امروز _یکشنبه دوم دی_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان، اظهار کرد: از روز اول تا هفتم دی به عنوان هفته سوادآموزی تعیین شده که برنامههای مختلفی برای گرامیداشت این هفته در استان تدارک دیده شده است.
وی افزود: در گروه سنی شش سال به بالاتر استان، میزان باسوادی حدود ۸۶.۱۰ درصد، ۱۰ سال به بالاتر ۸۴.۷ درصد و ۱۵ سال به بالاتر ۸۲.۸ درصد است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: در جامعه هدف ما که شامل گروه سنی ۱۰ سال تا ۴۹ سال میشود آمار باسوادی استان ۹۷.۲۴ درصد است و ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر نیز بیسواد مطلق داریم.
خسروی با بیان اینکه اولویت اول سوادآموزی استان، شناسایی، جذب و آموزش افراد بیسواد است، ادامه داد: در مجموع در رده سنی ۱۰ سال به بالاتر ۸۶.۱۰ درصد جمعیت استان باسواد هستند.
وی با اعلام اینکه رشد با سوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵,۰۶ درصد بوده است، اضافه کرد: حجم ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی به استان در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۴۱ نفر است که شامل ۳۶۰۰ نفر در دوره سواد آموزی، ۴۱۲۱ نفر در دوره انتقال و ۲۸۲۰ نفر در دوره تحکیم میشود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: رویکرد سازمان در سال جاری مدرسه محوری و محله محوری است که در سواد آموزی مدرسه محور، تکالیفی برای واحدهای آموزشی تعیین شده و از ظرفیت و همکاری فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کارکنان رسمی و پیمانی دولت در راستای شناسایی متقاعد سازی جذب، ثبت نام و آموزش بی سوادان و کم سوادان محدوده مدرسه استفاده خواهد شد.
فعالیت ۱۰۰۰ آموزشیار سوادآموزی در کردستان
خسروی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر آموزش دهنده فعال، هفت مرکز یادگیری محلی سواد آموزی، پنج مرکز دولتی و دو مرکز مشارکتی در استان فعال بوده و ۶۰ ناظر آموزشی نیز بر فعالیت سواد آموزی در استان کردستان نظارت دارند.
وی ادامه داد: سال گذشته حجم ابلاغی استان ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر بود که توانستیم ۹۸۱۵ نفر را تحت پوشش قرار دهیم و بیش از ۷۱ درصد سهمیه ابلاغی محقق شد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: میزان با سوادی کل جمعیت استان در سال ۱۳۵۵ حدود ۳۰.۰۴ درصد بوده که در سال گذشته به ۸۶.۱۰ درصد رسیده و رشد ۵۶.۰۶ درصدی را نشان میدهد.
خسروی با اشاره به چالشهای پیشروی سوادآموزی استان، عنوان کرد: همکاری نکردن برخی از آموزشدهندگان فعال برای تشکیل کلاس به دلیل تعیین تکلیف نشدن رابطه استخدامی، دسترسی نداشتن کامل به آمار اسمی و مکانی افراد بیسواد و کمسواد باقی مانده، پراکندگی بی سوادان باقی مانده در سطح مناطق شهری و به خصوص روستایی، نبود رغبت و انگیزه کافی سوادآموزان برای ثبت نام و شرکت در کلاس و مخالفت اعضای خانوادهها از حضور افراد بی سواد در کلاس و تداخل زمان برگزاری کلاس و به ویژه امتحانات با فصل کاری سواد آموزان از جمله این چالشها است.
نظر شما