به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کرالا، یکی از ایالتهای جنوب غربی هند، از پیشگامان استفاده از هیدروژن در حملونقل است و انقلاب هیدروژنی را آغاز کرده است. کرالا برای گسترش حملونقل سبز به اتوبوسهای هیدروژنی بسنده نکرده و به دنبال تولید و راهاندازی کامیونها و قایقهای هیدروژنی است. پروژه «دره هیدروژن سبز کرالا» که توسط آژانس تحقیقات و فناوری انرژی نو و تجدیدپذیر آغاز شده است، قصد دارد زنجیره استفاده از هیدروژن را پس از حملونقل، در دیگر صنایع نیز ادامه دهد. این موضوع کرالا را بهعنوان یک مرجع برای سایر ایالتها قرار میدهد تا نشان دهد که چگونه میتوان با استفاده از هیدروژن انتشارات را در سراسر صنایع کاهش داد.
شرکت حملونقل جادهای ایالت کرالا پیشگام در بخش اتوبوسهای هیدروژنی است که در حملونقل دوستدار محیط زیست استفاده میشوند. کرالا استفاده از هیدروژن را در بخش حملونقل سنگین برای جایگزینی کامیونهای دیزلی آغاز کرده است؛ این وسایل نقلیه که قادر به طی مسافتهای طولانی و حمل ظرفیت بالا هستند، بخشی از طرح جابهجایی سبز این ایالت محسوب میشوند. پروژه قایقهای آبی کوچی نیز شامل قایقهای هیدروژنی بهعنوان بخشی از یک سیستم حملونقل یکپارچه برای پاسخگویی به نیازهای حملونقل آبی ایالت کرالا با گزینههای عاری از انتشارات است.
گسترش حملو نقل بر پایه هیدروژن در هند
اتوبوسها، قطارها، کامیونهای سنگین و قایقهایی که با هیدروژن کار میکنند، آینده صنعت حملونقل هند را تشکیل میدهند و پایههای طرح انرژی پاک در این کشور به شمار میروند. این فرایند، بهنوبه خود میتواند فرصتهای شغلی، نوآوری و سرمایهگذاری در زیرساختهای انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهد. جایگزینی سوختهای فسیلی با هیدروژن به حل مشکل آلودگی هوا در مراکز شهری روبهرشد کمک میکند که همواره یک معضل بزرگ در هند است. برای مثال، انتشار گازهای گلخانهای سال ۲۰۲۱ در ایالت کرالا حدود ۱۷.۲ میلیون تن معادل دیاکسید کربن بود که حملونقل حدود ۴۷ درصد از مجموع این انتشارات را تشکیل میداد.
چالشهای حملونقل هیدروژنی در هند
پتانسیل بالایی برای دستیابی به اهداف انرژی سبز در هند وجود دارد، اما موانع مهمی نیز دیده میشود که از آن جمله میتوان به زیرساختهای سوختگیری هیدروژنی برای پذیرش عمومی خودروهای هیدروژنی اشاره کرد. ایجاد چنین ایستگاههایی هزینهبر است و حدود دو میلیون دلار برای هر ایستگاه مورد نیاز است که بسیار بیشتر از هزینه نصب ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است، همچنین هزینههای تولید هیدروژن سبز هنوز بالا است، بهویژه برای تکنولوژی الکترولیز که نیاز به اثر مقیاس دارد.
چالش دیگر، بلوغ فناوری است که در بیشتر شرکتهای پیشگام بسیار بالا است. سیستمهای پیلسوختی هیدروژنی سنگینوزن از جنبه عملیاتی، نیاز به بهبود بیشتری در زمینه دوام و کارایی برای اجرای قابل اعتماد و گسترده دارند. پروژه دره هیدروژن سبز کرالا نیازمند همکاریهای صنعتی در مقیاس بزرگ است تا بتواند زیرساختهای مورد نیاز و تکنولوژیهای نوین تولید هیدروژن را افزایش دهد.
رشد سریع اقتصاد هیدروژنی، انجمنهای فناوری و سرمایهگذاریهای زیرساختی هیدروژن را در سطح جهانی ایجاد کرده است و ابتکارات کرالا، این ایالت را در نقشه این کمپین جهانی برای ایجاد یک سیستم حملونقل پاکتر و سبزتر قرار داده است. کرالا در حال حاضر با سازمانهای بینالمللی نظیر مجمع جهانی اقتصاد همکاری میکند تا اهداف هیدروژنی خود را پیش ببرد و توسعه هیدروژن در سراسر جهان را برای ایجاد سیستمهای تحرک پایدار ترویج کند.
نوآوریهای کرالا در زمینه جابهجایی هیدروژنی میتواند به سایر ایالتها کمک کند تا زیرساختهای لازم را ایجاد کنند و طرح حملونقل سبز خود را توسعه دهند. بهبود تصمیمات سیاسی و همکاری با بخش خصوصی برای تحقق اهداف هیدروژنی هند امری ضروری است.
نظر شما