به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدعلی محمودی امروز_چهارشنبه بیستوهشتم آذر_ در نشست یک روزه ارائه تجربیات دوره فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاهی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ نخستین فردی بودم که در حوزه علوم انسانی، فرصت مطالعاتی خود را آغاز کردم؛ هنگامی که به منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان مراجعه کردم اطلاعاتی در خصوص فرصتهای مطالعاتی نداشتند و این مشکل بهنظر من به این دلیل بود که در آن زمان بخش پژوهشی در این مناطق وجود نداشت که بتوانیم ارتباط مؤثری برقرار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید در مناطق مختلف، یک بخش پژوهشی ایجاد شود تا این ارتباطها بهتر و مؤثرتر بین شهرداری و دانشگاه شکل گیرد، افزود: در رابطه با فرصت مطالعاتی که انتخاب کردم، موضوع آن «سیاستگذاری مشارکت اجتماعی در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان» بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد گفت: در گذشته فرصتهای مطالعاتی بیشتر در ارتباط با رشتههای فنی و مهندسی و علوم پایه داشتیم، اما در سال ۱۳۹۸ بخشنامهای صادر شد که بر اساس آن رشتههای علوم انسانی نیز باید از این فرصتها بهرهمند میشد؛ هدف این بود که فردی که در رشته علوم انسانی تحصیل کرده است بتواند جامعه را مطالعه و مشکلات آن را شناسایی کند، سپس راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه دهد.
محمودی ادامه داد: طرح فرصت مطالعاتی خود را بر مبنای «اطلس مشارکت اجتماعی» که پیشتر شهرداری اصفهان تهیه کرده بود، تنظیم کردم؛ این اطلس محلههای مناطق پانزدهگانه شهرداری اصفهان را رصد کرده بود و دو محور اصلی را مورد بررسی قرار میداد.
وی افزود: با توجه به این اطلس، مشکلات مختلفی از جمله انباشت فرهنگی، بیسازمانی اجتماعی، اتباع، سوادآموزی، اشتغال زنان سرپرست خانوار و مسائل دیگر در مناطق مختلف شناسایی شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد عنوان کرد: در زمینه سیاستگذاری مشارکت اجتماعی در این مناطق، تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته بود، بنابراین طرح فرصت مطالعاتی خود را بر اساس این اطلس و با تمرکز بر جوانان در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان آماده کردم؛ ابتدا مشکلات مشترک بین محلهها شناسایی شد و به این نتیجه رسیدیم که مشکلاتی همچون نارضایتی ناشی از نبود اشتغال، ازدواج جوانان، پریشانی و رفتارهای انحرافی در تمام محلهها وجود دارد.
محمودی گفت: در ادامه دو مدل مختلف برای مرتفع کردن این مشکلات پیشنهاد شد؛ مدل نخست، مدل «بالا به پایین» بود که در آن به نهادهای دولتی و سازمانهای مختلف پیشنهاد شد که توجه بیشتری به این مسائل داشته باشد و از طریق شهرداری، فرهنگسراها، کمیته امداد، آموزش و پرورش، دانشگاهها، نیروی انتظامی و دیگر نهادها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اضافه کرد: مدل دوم، مدل «پایین به بالا» بود که در آن نهادهای مردمی نظیر مساجد، بسیج محلات، اصناف و توده مردم نقش بیشتری در رفع مشکلات ایفا کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد خاطرنشان کرد: با توجه به این مطالعات، دستاوردهایی از جمله تشکیل شورای امنیت محله محور با همکاری مردم و نهادهای مردمی، ایجاد محافل فرهنگی جهت تقویت پاتوقهای فرهنگی و هنری، همچنین ایجاد مشاغل بومی خانگی با همکاری نهادهای مختلف حاصل شد؛ در نهایت جلسات مشترک با مسئولان منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان برای پیگیری مشکلات و ارائه راهکارها تشکیل دادیم.
نظر شما