به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، سیدحجتالله موسوی ظهر امروز _سهشنبه بیستوهفتم آذر_ در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان که در استانداری کردستان برگزار شد، با بیان اینکه با دو مفهوم تارک تحصیل و بازمانده از تحصیل روبهرو هستیم، اظهار کرد: تارک تحصیل به دانشآموزی میگویند که یک بار به مدرسه مراجعه و بعد از آن ترک تحصیل کرده و دیگر به مدرسه مراجعه نکرده است.
وی افزود: بازمانده از تحصیل نیز به فردی میگویند که هیچ مراجعهای به نظام آموزش و پرورش نداشته و یا در سن متعارف خود به مدرسه نرفته است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کردستان گفت: جمعیت دانشآموزی استان کردستان ۳۱۵ هزار و ۹۳۸ نفر است که حدود ۱.۸۵ درصد کل دانشآموزان کشور را تشکیل میدهد.
موسوی ادامه داد: ۸۸ مدرسه شبانهروزی و ۱۳ خوابگاه مرکزی نیز در استان فعالیت دارند که نسبت آنها به کل مدارس ما ۹ درصد است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد، ادامه داد: در استان کردستان ۱۲ هزار و ۳۰۰ دانشآموز بازمانده از تحصیل داریم که این تعداد ۱.۵ درصد بازماندگان از تحصیل کل کشور را تشکیل میدهد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل ما مربوط به شهرهای مرزی استان بوده که به ترتیب بانه، مریوان و ناحیه یک سنندج هستند.
موسوی خاطرنشان کرد: عوامل ترک تحصیل دانش آموزان استان به ترتیب فقدان انگیزه با ۱۹ درصد، مشکلات اقتصادی با ۱۸ درصد، ضعف تحصیلی ۱۷ درصد، سایر همچون وفات و غیره ۱۵ درصد، ازدواج و نبود دبیرستان در محل هر کدام هشت درصد، بدسرپدست شش درصد، مهاجرت و انتقال پنج درصد و بیماری چهار درصد بوده است.
ضرورت ریشهیابی علت ترک تحصیل دانشآموزان کردستانی
ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج نیز در این جلسه بر ضرورت ریشهیابی علت ترک تحصیل دانش آموزان کردستانی تاکید کرد و گفت: نداشتن سواد منجر به مشکلات آسیبهای دیگری میشود که باید از آن جلوگیری کرد.
وی افزایش افسردگی، تمایل نداشتن به ازدواج و گرایش به اعتیاد را از جمله مشکلاتی نام برد که امروز جوانان با آن روبرو هستند و باید از این مسائل پیشگیری شود.
امام جمعه سنندج تاکید کرد: خود معلمان و مدیران مدارس باید نمازخوان باشند تا دانشآموزان از آنها الگو برداری کنند.
نظر شما