کردستان پُر ریسک‌ترین جاده‌های ایران را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت که کردستان پُرریسک‌ترین جاده‌های کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، کیومرث حبیبی امروز _دوشنبه بیست‌وششم آذر_ در سومین جلسه شورای راهبری استان که با حضور استاندار کردستان و جانشین پلیس راهور فراجا در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: به‌رغم اقدامات مناسبی که در حوزه راه استان انجام شده است، همچنان در این حوزه با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بیشتر از ٤۰ درصد منابع عمرانی استان در حوزه راه سرمایه‌گذاری شده است، افزود: کمبود منابع مالی یکی از عمده مشکلات عمرانی ما است و بعضی اوقات اعتباراتی که اختصاص داده می‌شود، در زمان نامناسب و در فصل زمستان است و ما فصل عمرانی را از دست داده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به میزان قراردادهای منعقد شده استان در حوزه راه گفت: در حال حاضر شرکت ساخت قراردادهایی به ارزش ۶,۳۲۴ میلیارد تومان در استان منعقد کرده است که ۳,۳۰۰ میلیارد تومان ارزش قراردادهای منعقد شده شرکت ساخت در کریدور شمال غرب است.

حبیبی تصریح کرد: کمیسیون ایمنی راه‌های برون شهری و شورای ترافیک نظم لازم را دارد و ۷۰ درصد مصوبات آن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه پنج سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و هایپرلوپ وجود دارد، گفت: در استان کردستان فقط سیستم حمل و نقل و جاده‌ای وجود دارد که طی چند سال اخیر سیستم حمل‌ونقل هوایی و ریلی در استان راه‌اندازی شد که به دلیل ناقص بودن و نداشتن کارآمدی لازم همچون کمبود پرواز و لوکوموتیو این دو سیستم، همچنان فشار بر جاده‌های استان وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در یک سال اخیر ٨۰ هزار تُن گندم از طریق سیستم راه‌آهن استان جابه‌جا شد که معادل تردد ۱۰ هزار کامیون از جاده‌ها برداشته شده است، اما از تمام ظرفیت این سیستم استفاده نشده است که در صورت تحقق این امر، حجم بسیار بالایی از ترافیک جاده‌های استان کاسته می‌شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: میانگین رشد تلفات جاده‌ای استان کردستان در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱٤۰۰ بالا و جز پنج استان صدر جدول بوده‌ایم، اما در سال ۱٤۰۱ تا ۱٤۰۲ به واسطه اقدامات انجام شده، آمار تلفات جاده‌ای در استان کاهش یافت، هرچند امسال آمار کشته‌های جاده‌ای روند افزایشی را مجدد تجربه کرد که باید پایش و نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: طول و نوع محورها، کیفیت آسفالت، میزان ترافیک و سطح سرویس جاده‌ها در مجموع تعیین کننده میزان ریسک جاده‌ای را مشخص می‌کند که بر این مبنا، استان کردستان پرریسک‌ترین جاده‌های کشور را دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه ۴۶ درصد کشته‌های جاده‌ای ما غیربومی هستند، اظهار کرد: آمار تلفات جاده‌ای نشان‌دهنده لزوم اتمام هرچه سریع‌تر کریدور در استان است که تاکنون از ۳۲۰ کیلومتر کریدور که در کردستان قرار دارد، فقط ۵۰ درصد زیر بار ترافیک رفته است، لذا می‌طلبد این موضوع باید به صورت ویژه توسط نمایندگان و مدیران استانی در وزاتخانه‌ها پیگیری شود.

حبیبی با اشاره به موضوع مولدسازی در کشور افزود: در چند سال اخیر مبلغی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در استان مولدسازی شده است، اما تفکر بخشی موجب شده است فقط ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار نظام تدبیر استان قرار داده شود، در صورتی که باید دست استان برای سرمایه‌گذاری در اولویت‌های استان باز باشد.

وی با انتقاد از نبود کمربندی در هیچ‌کدام از شهرستان‌های استان بجز شهر سقز تاکید کرد: در سنندج اقدامات خوبی در حوزه ایجاد کمربندی و کنارگذر انجام شده است و به‌زودی کمربندی اسلام‌آباد به بهره‌برداری خواهد رسید.

حبیبی گفت: از محل اعتبارات اربعین در سه سال اخیر حدود یک هزار میلیارد تومان وارد استان شد که ۷۰۰ میلیارد تومان این اعتبار به حوزه راه‌های استان اختصاص داده شد.

کد خبر 820338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.