۹۰ درصد بودجه شهرداری از جیب مردم تامین می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه افزایش بودجه موجب فشار بیشتر به مردم می‌شود، گفت: حدود ۹۰ درصد بودجه شهرداری از جیب مردم تأمین می‌شود یا به طور مستقیم از عوارض یا به طور غیرمستقیم از تهاتر زمین‌هایی بوده که آن هم از املاک مردم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، غلامحسن اسکندری در نطق پیش از دستور صحن علنی شورای شهر شیراز ضمن گرامیداشت سالروز وفات ام‌البنین (ع) که به بشریت درس گذشت و آزادگی داد، در ارتباط با هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: نقش پژوهش در تصمیمات شورا و شهرداری اعم از کمیسیون و صحن و مدیریت و اجرا می‌تواند نقضی بر روش‌های مرسوم و قدیمی چند دهه گذشته باشد.

وی با تصریح بر اینکه برای رسیدن به شرایط و نتایج جدید، باید روش‌ها را تغییر داد و این مهم تنها از طریق پژوهش قابل تحقق است، گریزی به تصویب تدوین قانون پیوست فرهنگی زد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های فراوان نیروهای مجرب و تحصیل‌کرده امید است که از این مسیر پژوهشی برای تدوین پیوست‌های دیگر استفاده شود، چرا که تدوین پیوست زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی و پیوست‌های پدافندی و ترافیکی در حوزه شهرسازی از ضروریات آینده شهر شیراز است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با توجه به اینکه فصل تدوین بودجه نزدیک است و از طرفی مشاهده می‌شود که برخی از مدیران به افزایش بودجه سالیانه افتخار می‌کنند، توجه به این نکته مهم است که حدود ۹۰ درصد بودجه شهرداری از جیب مردم تأمین می‌شود یا به طور مستقیم از عوارض یا به طور غیرمستقیم از تهاتر زمین‌هایی بوده که آن هم از املاک مردم است و افزایش بودجه موجب فشار بیشتر به مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم دیگر تحمل فشار اقتصادی بیشتر را ندارند، اظهار کرد: لازم است در نوشتن بودجه سال آینده این مسئله مورد توجه قرار گیرد تا ما خودمان عامل فشار بیشتر بر مردم نباشیم.

اسکندری با اشاره به اینکه به تازگی دیوان عدالت اداری حکمی را در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی صادر کرده است، ادامه داد: شنیده شده است که برخی از صاحب‌منصبان شهرداری ادعا کرده‌اند که به واسطه نامه بنده، از تبدیل وضعیت‌ها جلوگیری شده است، اگر کسی احیاناً چنین جمله‌ای به کارمندان شهرداری گفته است، قطعاً کذب است.

وی افزود: پیگیر شفافیت نیروی انسانی در شهرداری هستم و در آینده نزدیک این مسئله را مجدداً مطرح خواهم کرد اما موضوع مسئولیت ضربه روحی وارده بر کارمندان شریف شهرداری بر عهده کسانی است که وعده‌های غیرقابل تحقق به آنها داده‌اند و اکنون هم از حل کردن آن عاجز هستند.

وعده آزادسازی ورود خودرو در پیچ‌وخم سیاسی است

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این جلسه گفت: قضایای سوریه تکرار تلخ تاریخ از سکوت تعلل بی‌تدبیری غفلت و ترس از تبلیغات دشمن بود.

وی گفت: حوادث تلخ تاریخی که از ابتدای تاریخ اسلام از تبلیغ نکردن و ترویج نشدن غدیر که منجر به واقعه عاشورا شد تا نسل‌کشی بوسنی و تسخیر فلسطین که در قرن حاضر اتفاق افتاده، حادثه سوریه با تبلیغ رفع مشکل اقتصادی و آزادی ظاهری هم اکنون منجر به نسل‌کشی مخفیانه و ترور دانشمندان، علما و شخصیت‌ها و مردم شیعه و علوی و دزدیدن دختران و زنان سوری و نابودی حداکثری زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی سوریه شده است.

محمدیان ادامه داد: تا سالیان سال مشکلات این مردمی که غفلت و سکوت و بی‌تدبیری کردند، بیشتر خواهد شد و تأثیر آن در امنیت خطوط مقاومت و کشور ایران نیز کم نخواهد بود و حساسیت و تدبیر و فعالیت بیشتر برای دفع توطئه‌های دشمن لازم خواهد بود و باید برای تمام مردم کشور زوایای پنهان این حوادث توضیح داده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: این دولت، سومین دولتی است که وعده آزادسازی ورود خودرو را می‌دهد، اما در پیچ‌وخم سیاسی و اداری اقدامی یا نمی‌شود یا به نفع خودروسازان و اشخاص و گروه‌های خاص است، برخی قطعات به صورت اصلی و مرغوب استفاده نمی‌شود و خودرو مونتاژ شده به دو تا سه برابر اصلی قیمت اصلی در کشور مبدأ فروش می‌رود.

وی گفت: در قسمتی که واردات آزاد شده است، به عنوان مثال یک خودرو حدود دو میلیاردی با هزینه تقریبی گمرک و حمل و غیره، یک میلیاردی وارد کشور شده چون افراد و شرکت‌های خاص وارد کننده هستند، با سهمیه‌بندی حدود چهار میلیارد به مردم فروش می‌رود، این در صورتی است که اگر هر ایرانی به ازای اسقاط یک خودرو و پرداخت مستقیم هزینه‌های گمرکی بتواند خودرویی را وارد کشور کند، حداقل حدود ۳۰ درصد قیمت تمام شده آن کمتر خواهد بود، از این رو بهترین کار، آزادسازی خودروهای برقی و هیبریدی است که هم مشکل کمبود سوخت، انرژی و آلودگی هوا را کاهش دهد و هم موجب شود که خودروسازان داخلی کمی به فکر ارتقای بیشتر محصولات خود و کمی هم به فکر منافع مردم باشند.

محمدیان افزود: نبود واردات خودروهای سنگین و اتوبوس که مورد نیاز توسعه زیرساخت و حمل‌ونقل کشور بوده، می‌تواند هزینه مازاد به کشور وارد کرده است یا سوخت اضافی مصرفی هزینه مضاعف به کشور تحمیل کند که ممکن است با وجود قول دولت موجب افزایش قیمت آن شود.

عضو شورای شهر شیراز در بحث بحران انرژی بیان کرد: بحث انرژی، بحث جدی دهه آینده در کشور است، به نظر می‌رسد انجام تدابیر لازم برای پیشگیری از ایجاد بحران صورت نمی‌گیرد، شهرداری باید به صورت مستقل برای پیش‌بینی وضعیت بحرانی برای سال‌های آینده شهر تدبیر کرده و در بودجه‌های سال‌های آتی ردیف لازم را احیا و همچنین الزامات صدور پایان کارها خصوصاً در مجتمع‌های چند واحدی تجاری و مسکونی و خدماتی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در سال آخر سیاست‌گذاری شورا، دو روش پیش‌رو است، یک روش، تلاش برای خدمت بیشتر و اتمام پروژه‌های اجرایی نیمه‌تمام و آغاز پروژه‌های زیرساختی و راهبردی جدید و روش دوم تبلیغات، خودنمایی‌ها، جهش‌ها و تنش‌های سیاسی ضمن آن‌که رقبای سیاسی و غیرسیاسی هم معمولاً به صورت طبیعی فعالیت و گرفتن ایراد و تخریب تیم فعلی شورا و شهرداری را در دستورکار قرار می‌دهند تا جای خود را برای رقابت باز کنند، دقت کنیم با بازی کردن نقش اپوزیسیون و طرح مسائل غیر ضروری آب به آسیاب گروه‌های منفعت‌طلب نریزیم.

محمدیان ادامه داد: بیان مشکل با بزرگنمایی و سیاه‌نمایی آن متفاوت است، تلاش برای انجام کار تا تفسیر منفی از اشخاص اجرایی و کارهای اجرایی و زدن برچسب به فعالیت تا صرفاً ایرادگیری متفاوت است.

کد خبر 820131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.