توانمندی مدیریت شهری اصفهان در اجرای خطوط مترو به شرط تامین منابع مالی

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: مدیریت شهری اصفهان توانایی لازم برای توسعه خط یک، ادامه خط دو و اجرای خط سه مترو را دارد، اما موضوع مهم تأمین مباحث مالی آن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محسن واعظی‌فر امروز _شنبه بیست‌وچهارم آذر_ در چهل‌وهشتمین ویژه برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان و ورود همزمان دو دستگاه حفار به ایستگاه ابن سینا اظهار کرد: خط یک متروی این کلان‌شهر به‌طول ۲۱ کیلومتر و ۲۰۰ متر است که از شش سال پیش تاکنون در حال بهره‌برداری بوده و دارای پیشرفت ۹۴ درصدی است.

وی با بیان اینکه خط یک متروی اصفهان با ۱۴ رام فعالیت می‌کند، در حالی که تعداد ۳۲ رام برای فعالیت این خط لازم است و این تفاوت در تعداد رام، موجب شده سرفاصله زمانی این خط ۱۰ تا ۱۴ دقیقه باشد، افزود: خط یک مترو به‌صورت کامل در حال بهره‌برداری است که می‌طلبد تعداد رام‌های آن افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه مطالعات مربوط به خط سه متروی این کلان‌شهر به‌طول هشت کیلومتر و ۸۰۰ متر با ۸ ایستگاه کامل و طرح آن نیز آماده شده است، تصریح کرد: مدیریت شهری اصفهان توانایی لازم برای توسعه خط یک، ادامه خط دو و اجرای خط سه مترو را دارد، اما موضوع مهم تأمین مباحث مالی آن است.

واعظی‌فر با اشاره به ویژگی‌های خط دو متروی اصفهان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود حفاری‌های این خط به‌طول ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر و ۲۳ ایستگاه در دو جبهه انجام شود.

وی ادامه داد: خط دو مترو از دارک به مرکز شهر می‌آید و در ایستگاه میدان امام حسین (ع) با خط یک تلاقی دارد، بر این اساس مقرر شد اولویت نخست بهره‌برداری از ۱۴ کیلومتر و ۶۰۰ متر از ایستگاه شهید حجاری تا دارک باشد، اما برای سرعت‌بخشی به پروژه، حفاری تونل را در دو جبهه آغاز کردیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه بر اساس برنامه مقرر شده بود، همواره وقتی دستگاه حفار زیر زمین حرکت می‌کند، ایستگاه‌ها نیز تکمیل شده باشد تا نیاز به تخریب مجدد نباشد، گفت: یکی از دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل این بود که متروها به بیمارستان‌های شاخص وصل شود، در این راستا در خط یک مترو این اقدام در ایستگاه شریعتی به بیمارستان شریعتی و در خط ۲ به بیمارستان کاشانی انجام شد.

واعظی‌فر با اشاره به ایستگاه خلجا و گذر پر ترافیک خیابان طالقانی افزود: بر این اساس این رویکرد را اولویت قرار دادیم که ایستگاه‌ها را زیر زمین کار کنیم تا جابه‌جایی تأسیسات و تعارض با ترافیک نداشته باشیم، اگرچه معارضات بیشتری برای شهرداری وجود داشت، اما این ریسک را به جان خریدیم.

وی با تاکید بر اینکه ایستگاه امام حسین (ع) عمیق‌ترین و خاص‌ترین ایستگاه متروی اصفهان است، تصریح کرد: دستگاه حفار از ایستگاه امام حسین (ع) به طرف ایستگاه آمادگاه در حال حرکت است و هم‌اکنون در فاصله ۴۰۰ متری ایستگاه آمادگاه یا فلسطین قرار دارد که امیدواریم پایان سال جاری به ایستگاه آمادگاه وارد شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به حفاری‌ها از سمت شمال گفت: دو دستگاه حفار امروز پس از عبور هفت کیلومتر و ۲۰۰ متر به آخرین نقطه در ایستگاه ابن سینا رسید؛ در طول مسیر طبق برنامه پیش رفتیم و همه ایستگاه‌ها زمانی که دستگاه حفار به آن نقطه می‌رسید، آماده بودند.

واعظی‌فر با اشاره به اینکه در خط یک مترو با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه میراث وجود داشت، مجوزها از یونسکو دریافت شد، تصریح کرد: در خط دو مترو با توجه به اینکه مسئولان شهر برای میراث فرهنگی به‌ویژه مسجد جامع در مجاورت خط دو حساسیت قائل بودند، با اداره کل میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم انجام و مسیر تعیین شده است؛ در این راستا برای ایستگاه‌ها کمیته پنج نفره تشکیل شده است، هر ایستگاه در مدت زمان سه تا چهار ماه تحویل کارشناسان میراث فرهنگی می‌شود و با هزینه مدیریت شهر کاوش‌ها انجام و سپس مجوز برای حفاری داده می‌شود.

وی با بیان اینکه قراردادی با دانشگاه علم و صنعت امضا شده است و با توجه به اینکه برای ادامه کار، حرکت از کنار مسجد جامع ضرری به این میراث تاریخی نداشته باشد، مطالعات در دست انجام است، اظهار داشت: تاکنون چند مرحله پیش رفته و شرح خدمات و گزارش به میراث فرهنگی ارائه شده است؛ در واقع دوشادوش میراث فرهنگی جلو رفتیم تا اتفاقی برای میراث شهر نیفتد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری آئین پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان این است که به مردم امید بدهیم و بدانند زیر زمین خدمت‌گزاران آن‌ها چه می‌کنند و یادآور شویم که ابر پروژه خط دوم مترو را به احترام مردم شهید پرور اصفهان انجام می‌دهند، افزود:: دیگر هدف ما از برگزاری این آئین تشکر از کارگران پرتلاشی است که همه مخاطرات و سختی‌ها را تحمل کردند و این ابر پروژه را به سرانجام رساندند؛ در این فرصت دست تک تک کارگران را می‌بوسم، همچنین از مهندسان و تکنسین‌هایی که طراحی و اجرای این پروژه را انجام دادند، تشکر می‌کنم، زیرا با کمترین هزینه ممکن و شرایط سخت آن را اجرایی کردند.

کد خبر 819402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.