لزوم ایجاد توجیه اقتصادی در پروژه‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری شهر اصفهان

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی گفت: رویکرد جدید با توجه به شرایط بازار و استقبال سرمایه‌گذاران این است که در پروژه‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به اجرای این پروژه‌ها ورود کنند.

نادر آخوندی‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه‌های مشارکتی شهرداری اصفهان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اظهار کرد: رویکرد سرمایه‌گذاری مشارکت شامل دو جنبه اصلی درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها است که درآمدزایی روال ثابت و شناخته‌شده‌ای است؛ برای مثال در بعضی اراضی، سرمایه‌گذاران به‌دنبال دریافت پروانه ساخت برای پروژه‌های مسکونی یا تجاری، وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: این پروژه‌ها به‌طور معمول با موفقیت‌هایی همراه بوده است، اگرچه پروژه‌های شکست‌خورده نیز وجود داشته است. اما رویکرد جدید با توجه به شرایط بازار و استقبال سرمایه‌گذاران این است که در پروژه‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به اجرای این پروژه‌ها ورود کنند.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: برای مثال پروژه‌هایی نظیر زباله‌سوزها، بازیافت پسماند، تصفیه‌خانه‌ها، پارکینگ‌های مکانیزه، نیروگاه‌های خورشیدی و حتی فرهنگ‌سراها از جمله موارد پیشنهادی است که این موارد، نه‌تنها به‌عنوان راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های شهرداری محسوب می‌شود، بلکه به‌طور مستقیم به جذب سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند.

آخوندی با بیان اینکه در پروژه‌های جدیدتر همچون ایستگاه‌های مترو، به‌ویژه در خط دو، رویکرد جدیدی شامل تلفیق تجاری و پیمانکاری اعمال شده است، افزود: به‌طور ویژه، ایستگاه‌ها به‌صورت مشارکتی با سرمایه‌گذاران و با استفاده از روش‌های نوین مزایده و مناقصه ساخته می‌شوند؛ این کار به‌یقین ساده نیست و نیازمند ساعت‌ها کار فنی، حقوقی و اجرایی است تا توجیه اقتصادی لازم برای آن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها هنوز در مراحل اولیه بوده و ممکن است به نتیجه نرسیده باشد، اما روند کار در حال پیشرفت است.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به اجرای خطوط مترو اظهار کرد: خط یک به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر باید ایستگاه‌هایی که در این خط وجود دارد، بهره‌برداری کامل شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: در خط دو متروی اصفهان که در حال احداث است، از تجربیات خط یک استفاده و روند کار با دقت بیشتری انجام می‌شود، همچنین تمام ایستگاه‌های خط دو به یک شرکت ارزش‌آفرین واگذار شده که در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بعضی ایستگاه‌ها به نتیجه رسیده است و بعضی دیگر به‌مذاکره با سرمایه‌گذاران نیاز دارد تا به‌طور کامل بهره‌برداری شود، ادامه داد: یکی از ایستگاه‌های این خط به‌طور ویژه توسط یک گروه دانشگاهی بررسی شده است؛ این گروه که با همکاری اساتید برجسته شهر شکل گرفته، طرحی بسیار جذاب و اقتصادی برای بهره‌برداری از ایستگاه ارائه کرده است و این طرح نمونه‌ای از نوع کارهای در دست انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک نتایج آن قابل مشاهده باشد.

کد خبر 819128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.