سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آلودگی صوتی بهعنوان یکی از مسائل مهم شهری به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آلودگی صوتی اگرچه به اندازه آلودگی هوا مورد توجه قرار نگرفته است، اما تأثیرات مخرب آن بر سلامت روح و روان افراد، حتی زمینهسازی برای بروز بیماریهای دیگر ثابت شده است و مقالات علمی زیادی در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: مرکز پایش کیفیت هوای اصفهان که تمرکز اولیه آن روی کیفیت هوا بوده، در نخستین سری ایستگاههای خود از آنالایزرهای (دستگاههای سنجش) صوت نیز بهره برده است؛ در حال حاضر از ۱۳ ایستگاه موجود، پنج ایستگاه مجهز به آنالایزرهای صوت است؛ اگرچه این ایستگاهها که در بافت شهری قرار دارند، آلودگی صوتی بالایی را نشان نمیدهند، اما تمرکز اصلی ما روی آلودگی صوتی در معابر اصلی، بهویژه بزرگراهها و شریانهای ترافیکی است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری بهتازگی چهار دستگاه سنجش صوت جدید خریداری کرده که هنوز نصب نشده است و برای جانمایی آنها نیاز به مطالعه است، گفت: این آنالایزرها بهطور ویژه در نقاط پرترافیک نصب خواهد شد، البته اطلاعات کاملی در مورد میزان آلودگی صوتی شهر اصفهان در دسترس نیست، اما با این تجهیزات جدید، جمعآوری دادهها آغاز شده است و بر اساس میزان آلودگی صوتی، راهکارهای مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ساکت با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی صوتی در حاشیه بزرگراهها عنوان کرد: یکی از راهکارها نصب دیوارهای صوتی است، هرچند برخی افراد معتقدند این دیوارها چهره شهر را زشت میکند و هزینه نصب و نگهداری آنها بالا است؛ راهکارهای دیگر شامل استفاده از موانع طبیعی همچون درختان و فضای سبز یا تغییر تراز بزرگراهها نسبت به مناطق اطراف است؛ بهعنوان مثال، بزرگراههایی نظیر شهید خرازی که در سطح پایینتری قرار دارد، آلودگی صوتی کمتری به مناطق مجاور منتقل میکند.
وی با اشاره به منابع اصلی آلودگی صوتی گفت: وسایل نقلیه و فعالیتهای ساختوساز شهری دو منبع اصلی آلودگی صوتی است؛ سرعت حرکت وسایل نقلیه نیز بهطور مستقیم بر میزان تولید صدای آنها تأثیر دارد، خودروهایی که با سرعت بالا حرکت میکنند، نویز بیشتری ایجاد میکنند و این موضوع در محلههای مسکونی بیشتر حس میشود، بنابراین کنترل سرعت در معابر شهری میتواند به کاهش آلودگی صوتی کمک کند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان بیان کرد: بسیاری از موتورسیکلتهایی که در شهر تردد میکنند، از نوع نامرغوب است و هیچ تدبیری برای کاهش صدای آنها در زمان ساخت اندیشیده نشده است. خودروهای قدیمیتر نیز از نظر عایقبندی صوتی ضعیفتر هستند و صدای بیشتری تولید میکنند؛ اتوبوسها و کامیونها نیز همین مشکل را دارند، اما اتوبوسهای تازهتر همچون اسکانیا که توسط شهرداری خریداری شده است، در مقایسه با اتوبوسهای قدیمیتر صدای کمتری ایجاد میکند.
ساکت با بیان اینکه رفع مشکل آلودگی صوتی نیازمند همکاری مدیران شهری، تولیدکنندگان تجهیزات و شهروندان است، تاکید کرد: شهرداری اصفهان در قراردادهای پیمانکاری خود الزاماتی برای استفاده از تجهیزات کمصدا تعیین کرده است و از شهروندان نیز خواست که با رعایت سرعت مجاز، استفاده صحیح از بوق و توجه به وضعیت فنی خودروها، در کاهش آلودگی صوتی سهیم باشند.
نظر شما