واردات خودرو؛ درمان موقتی برای رکود یا راه‌حلی پایدار؟

واردات خودرو به تنهایی درمانی برای رکود بازار نیست؛ مشکلات ساختاری و اقتصادی عمیق‌تر چالش‌های بزرگ‌تری را برای صنعت خودرو ایران ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو در ایران با وجود چالش‌های بسیار همواره یکی از بخش‌های حیاتی و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور بوده است، در سال‌های اخیر سیاست‌های مختلفی از جمله افزایش واردات خودروهای خارجی به‌منظور ایجاد رقابت و کاهش قیمت‌ها برای بهبود و رونق این بازار در نظر گرفته شده است، اما این سیاست‌ها نتوانسته‌اند به‌طور کامل به اهداف موردنظر دست پیدا کنند و بازار خودرو همچنان با رکود و مشکلات اساسی روبه‌رو است.

با توجه به این مسائل، نیاز به بررسی دقیق‌تر و اتخاذ سیاست‌های جدید و کارآمد برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی و افزایش رقابت در بازار بیش از پیش احساس می‌شود، اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی و ایجاد تسهیلات مناسب برای تولیدکنندگان داخلی می‌تواند به بهبود شرایط و خروج از رکود کمک کند.

واردات خودرو؛ درمان موقتی برای رکود یا راه‌حلی پایدار؟

واردات خودرو و رقابت داخلی

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: واردات خودرو به‌منظور رقابتی شدن و ایجاد تحول برای خودروسازان داخلی بوده است، اما صنعت خودرو کشور با مشکلات جدی‌تری نیز مواجه است؛ واردات خودرو تنها مسئله آن نیست، سیاست‌های مشابهی در حوزه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود، اما از آن‌جایی که خودرو برای مردم اهمیت ویژه‌ای دارد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: طبق قانون اساسی، تأمین مسکن و بهداشت از حقوق اساسی مردم است و هیچکس مسئولیتی در قبال وضعیت خودرو ندارد، در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است که تأمین خودرو یک مسئله دولتی یا بخش خصوصی نیست، بلکه باید بازار و رقابت آزاد عمل کند.

کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: قیمت اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل عمومی از خودروهای شخصی مهم‌تر است، در حالی که مسئولان هیچ توجهی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی نمی‌کنند، آن‌ها تنها به پایین آوردن تعرفه خودروهای شخصی اصرار دارند.

کاکایی خاطر نشان می‌کند: این وضعیت ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط است که تنها موجب بدتر شدن اوضاع می‌شود، شاید به‌طور موقت قیمت خودرو کاهش پیدا کند، اما این کاهش موقتی است و پس از مدتی دوباره قیمت‌ها به حالت قبل برمی‌گردد.

واردات خودرو؛ درمان موقتی برای رکود یا راه‌حلی پایدار؟

راه حل‌های ساختاری و اصولی کلید رفع رکود بازار خودرو

وی می‌گوید: سیاست‌های نادرست در بخش خودرو تنها پوششی است، برای پاسخگو نبودن مسئولان در مسائل بزرگ‌تر اقتصادی، همچون نظام بانکداری و بودجه‌ریزی کشور است، به‌طور کلی بانکداری یکی از عوامل اصلی تورم است که تأثیر منفی بر تمام بخش‌های اقتصاد دارد، این بانکداری است که موجب نابودی اقتصاد و تورم می‌شود، نه خودرو مسئولان به جای اینکه به مشکلات اصلی در حوزه بانکداری و بودجه توجه کنند، به‌راحتی به مسائل فرعی همچون خودرو توجه می‌کنند و به جای حل مشکلات اساسی، روی مسائلی همچون واردات گوشت یا خودرو مانور می‌دهند.

کارشناس صنعت خودرو اظهار می‌کند: در نهایت باید بگویم که حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند نگاه کارشناسانه و اصولی به مسائل است، تنها با اصلاحات ساختاری در حوزه بانکداری و مدیریت بودجه می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی کشور امیدوار بود.

به گزارش ایمنا، بر اساس تحلیل‌های کارشناسان واردات خودروهای خارجی نمی‌تواند به تنهایی راه‌حلی برای خروج از این رکود باشد، ورود خودروهای خارجی به بازار، با هدف ایجاد رقابت و کاهش قیمت‌ها نتوانسته است تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط بازار بگذارد.

هزینه‌های تولید داخلی و نیاز به سودآوری تولیدکنندگان، اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد و حتی در صورت رکود بیشتر، احتمال ورشکستگی خودروسازان داخلی افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، سیاست‌های نادرست اقتصادی و توجه نداشتن به مشکلات ساختاری اصلی تنها به پیچیده‌تر شدن وضعیت منجر شده است؛ اصلاحات ساختاری در حوزه‌های بانکداری، بودجه‌ریزی و مدیریت اقتصادی، به همراه ایجاد تسهیلات و مشوق‌های مناسب برای تولیدکنندگان داخلی، ضروری است تا بتوان به بهبود وضعیت صنعت خودرو و خروج از رکود امیدوار بود.

در آخر باید توجه داشت که حل مشکلات اقتصادی نیازمند نگاه کارشناسانه و به کارگیری سیاست‌های درست و پایدار است، تنها با اصلاحات اساسی و مدیریت صحیح منابع مالی می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رونق دوباره بازار خودرو دست پیدا کرد.

کد خبر 815701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.