به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در جریان حضور سرزده و بدون اطلاع قبلی در وزارت راه و شهرسازی و در نشستی با وزیر، معاونین و مدیران ارشد، روند اقدامات در حال انجام این وزارتخانه را بررسی و وزیر و معاونین وزارت راه و شهرسازی را به ارائه طرحی جامع با نگاه بلندمدت برای توسعه شهری در کشور با حفظ محیط زیست مکلف کرد و اظهار کرد: مسیر غلط گذشته در توسعه شهری باید متوقف شود و در جلسات شورای عالی مسکن و شورای عالی حمل و نقل و ایمنی در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
وی درباره طرحهای مصوب توسعه شهری، طرحهای تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ افزود: امیدواریم که با تدوین طرح جامع مسکن بتوانیم رویکردی کارشناسی به موضوع توسعه شهرها داشته باشیم و مانع از ایجاد رانت در این زمینه شویم.
پزشکیان درباره شبکه حمل و نقل تصریح کرد: اگر شبکه حمل و نقل در کشور بر اساس نقشه علمی به درستی ایجاد شود، میتوانیم امیدوار باشیم که به توسعه شهری پایدار دست یابیم در غیر این صورت توسعه شهری بر مبنای هرج و مرج، آینده ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.
رئیسجمهور با تاکید بر ضرورت ترسیم طرح توسعه شهری قابل دفاع، دارای دلایل علمی و با چشمانداز روشن، خاطرنشان کرد: در چنین طرحی باید مشخص باشد که به چه شهرهایی میتوان اجازه توسعه داد و این توسعه در کدام بخشها باید صورت پذیرد و راهها و شریانهای منتهی به آنچه خواهد بود.
پزشکیان با اشاره به اینکه شهرهای کنونی، تا جایی امکان رشد و توسعه دارند، متذکر شد: اگر ساختار را درست نکنیم و همزمان با توسعه شهری، روی حمل و نقل عمومی کار نکنیم دچار رشد «دیمی» و «بی منطق» خواهیم شد که در سالهای آتی زندگی عمومی مردم را دچار مشکل خواهد کرد ازاینرو لازم است از هم اکنون زنگ خطر در مورد منطق توسعه شهری را به صدا درآوریم.
رئیسجمهور اظهار داشت: بهعنوان یک پزشک ساختار شهری را بیمار میبینم و لازم است در اینباره با دیگر نهادهای حاکمیتی صبحت کنیم تا بر اساس مطالعات کارشناسانه به روشی علمی برای توسعه منطقی شهرها متناسب با شرایط موجود، منابع محدود و شرایط اقلیمی آب و هوایی دست یابیم؛ باید به دیگر مسئولان کشور با این دادههای کارشناسانه نشان دهیم کهگیر کار کجاست و با نشانههایی که هم اکنون وجود دارد انتظارات، واقعی هست یا خیر؟
پزشکیان همچنین پس از استماع سخنان معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی درباره خط ریلی رشت - آستارا گفت: پیشنهادم این است که در کنار احداث این خط ریلی، احداث یک خط اتوبانی در همین مسیر به صورت دو طبقه نیز امکانسنجی شود.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه بر اساس سند چشمانداز ۲۰ ساله، ایران باید کشوری توسعه یافته و در جایگاه نخست منطقه باشد، ادامه داد: جادهسازی به روش کنونی، پاسخگوی این سند نیست و راهسازی باید به گونهای تداوم یابد که با سند چشمانداز ۲۰ ساله تناسب لازم را داشته باشد.
پزشکیان با بیان اینکه اگر شبکه جادهای و ریلی روستاهای ما توسعه یابد، روستانشینان هیچگاه بهدنبال حاشیهنشینی نخواهند رفت، تصریح کرد: وزرات راه و شهرسازی باید با طراحی یک نقشه راه علمی برای توسعه مسیرهای مواصلاتی بهویژه در بخش روستاها به جای کمک به افزایش حاشیهنشینی زمینه بازگشت روستاییان را فراهم کند.
رئیسجمهور لازمه توسعه پایدار در کشور را توجه به برقراری تعادل میان منابع و مصارف و تمرکززدایی از مرکز دانست و با تاکید بر اینکه انتظار ما از شما مدیران و متخصصان وزارت راه و شهرسازی ارائه راهکارهای درست و علمی برای جلوگیری از عارضه توسعه نامتوازن و نامتناسب کشور است، افزود: شرایط فعلی کلانشهرها به هیچ وجه ملزومات توسعه از جمله ساخت مسکن را ندارد، برقراری تعادل بین منابع و مصارف ضرورتی منطقی، قطعی و علمی است و توسعه متوازن شهرها باید توسط متخصصین و مسئولان وزارت برای مردم تبیین شود.
پزشکیان در ادامه همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهها و تجربیات موفق بینالمللی در طراحی نقشه توسعه شهری تصریح کرد: هر اقدام و تصمیم ما باید مبنای علمی و تجربه بینالمللی داشته باشد، به صرف دستور یک رئیس یا مدیر ارشد نمیتوان و نباید سیاستگذاری و تصمیمگیری کرد و هیچکس حق ندارد با تصمیمات نابجا در حق مردم ظلم کند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به توسعه نامتوازن صنعت هوانوردی، سرمایهگذاری فراوان برای زیر ساختهای فرودگاههای کشور بدون تقاضای واقعی و بهرهوری مناسب، بر لزوم بازنگری در طرحهای توسعه فرودگاهها تاکید کرد.
در این جلسه همچنین وزیر راه و شهرسازی و معاونین گزارشهایی در سه حوزه تخصصی «مسکن»، «حمل و نقل» و «راه و شهرسازی» را به رئیس جمهور ارائه داند که شامل مهمترین چالشها و هدفگذاریهای آتی این وزارتخانه بود
نظر شما