علیرضا خلیلی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به وضعیت تصادفات موتورسیکلت در شهر قم اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده، چهار عامل اساسی در تصادفات موتورسیکلتها اقدامات غیرایمنی راکبان موتور، نقص فنی موتورها، استفاده چندین نفر از یک موتورسیکلت و توجه نداشتن سایر کاربران، عامل تصادفات موتورسیکلت در قم است.
وی با بیان اینکه سامانه تردد موتورسیکلتها بهدنبال این است که تداخل ترافیکی سایر وسایل نقلیه و موتورسیکلتها را کاهش دهد، افزود: در حال حاضر ۳۰۰ تا ۳۵۰ موتورسیکلت در سطح قم فعالیت میکنند، در واقع به نسبت جمعیت یعنی به ازای هر چهار یا پنج نفر یک موتور در سطح شهر حرکت میکند.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از فوتیهای حوادث موتورسیکلت زیر ۱۸ سال و از دانشآموزان هستند، اقدام پیشگیرانه کافی در این زمینه صورت نمیپذیرد.
خلیلی با اشاره به اینکه توصیه شهرداری قم جایگزینی دوچرخه به جای موتورسیکلت است، ادامه داد: با همراهی پلیس راهور برنامههای متعددی برای آموزش شهروندی در زمینه خطرات موتورسیکلت پیشبینی شده است.
وی با تاکید بر اینکه طی دو ماه اخیر ۲۰ دبیرستان هدف فرهنگسازی ترافیکی بودند، اما حساسیت اصلی باید درون خانوادهها باشد، گفت: مطالعات گستردهای در سطح شهر قم برای شناسایی معابری که بیشترین تصادفات موتورسیکلت در آن صورت میگرفت از سوی شهرداری قم انجام شده است.
وی اضافه کرد: علت اصلی تصادفات از پلیس راهور دریافت و شمارش میدانی موتورها و تخلفاتی که دارند نیز انجام شده است.
نظر شما