توسعه زیرساخت‌ها موضوع کلیدی طرح جامع جدید شهر اصفهان است

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان با بیان اینکه طرح جامع جدید اصفهان با رویکردی تازه وارد میدان شده است، گفت: یکی از موضوعات کلیدی این طرح، توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه موضوع ترافیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهری است که مورد توجه قرار گرفته است.

سعید صادقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، طرح‌های جامع و تفصیلی به‌عنوان اسناد اصلی برای هدایت توسعه شهری عمل می‌کنند؛ این طرح‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شوند و چارچوبی را برای توسعه شهرها ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه طرح جامع، راهبردهای کلان توسعه شهر را برای افق پانزده‌ساله پیش‌بینی و چارچوب کلی را مشخص می‌کند، افزود: طرح جامع به مسائل کلی و راهبردهای کلان توسعه شهر می‌پردازد و وارد جزئیات دقیق نمی‌شود و مقیاس نقشه آن یک‌ده‌هزارم است، به این معنا که هر سانتی‌متر روی نقشه معادل ۱۰ متر در واقعیت است و در مقابل، طرح تفصیلی به جزئیات اجرایی و دقیق‌تری همچون ساخت‌وساز و تراکم جمعیت می‌پردازد و مقیاس آن یک دوهزارم است و دقت بالاتری دارد، به‌طوری که هر سانتی‌متر روی نقشه معادل ۲ متر روی زمین است.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان تصریح کرد: طرح جامع اصفهان در سال ۱۳۶۷ تصویب و طرح تفصیلی آن نیز در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ ابلاغ شد، اما از سال ۱۳۶۷ به بعد، اصفهان طرح جامع جدیدی نداشته است که این موضوع به‌عنوان یک ضعف برای این کلان‌شهر محسوب می‌شود.

صادقانی گفت: به‌تازگی اداره کل راه و شهرسازی قراردادهایی برای تهیه طرح جامع جدید منعقد کرده و این طرح در حال بررسی و تهیه است.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرای این طرح‌ها اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی در تهیه و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی، نگاه از بالا به پایین حاکمیت در این فرایند است؛ این نوع نگاه چارچوب‌مند و غیرمنعطف منجر به مشکلاتی همچون ساخت‌وسازهای ناهماهنگ، افزایش آلودگی و ترافیک شده است.

صادقانی ادامه داد: بسیاری از نیازهای شهری همچون فضای سبز، پارکینگ و مدارس در طرح‌ها مطرح شده‌، اما به‌درستی اجرا نشده است.‌

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع جدید اصفهان، رویکرد نوینی اتخاذ شده است که در آن ذی‌نفعان مختلف از جمله شهروندان و بخش خصوصی مورد مشورت قرار گرفته‌اند؛ کمیسیون‌های تخصصی مختلفی برای بررسی این نظرات تشکیل شده است، این روش می‌تواند به تحقق بیشتر طرح کمک کند، زیرا بر اساس نیازهای واقعی شهر و شهروندان تهیه می‌شود، نه اینکه ذی‌نفعان مجبور به تطبیق خود با طرح باشند.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان در طرح تفصیلی شهر اصفهان فصل ویژه‌ای به نحوه برخورد با بافت تاریخی اختصاص داده شده است؛ طبق مقررات، اگر ملکی در محدوده بافت تاریخی باشد، شهروندان برای دریافت پروانه باید مقررات خاصی را رعایت کنند، به‌ویژه هماهنگی با میراث فرهنگی الزامی است تا ساخت‌وسازها با حفظ ارزش‌های تاریخی انجام شود.

صادقانی گفت: در سال‌های اخیر، شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان برای احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی نیز همکاری‌های فراوانی داشته‌اند و بسته‌های تشویقی را برای بازسازی این مناطق تصویب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه طرح جامع جدید اصفهان با رویکردی تازه وارد میدان شده است، ادامه داد: یکی از موضوعات کلیدی این طرح، توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه موضوع ترافیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهری است که مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان گفت: مدیریت ترافیک در اصفهان به‌نوعی با سیاست‌های کلان کشور مرتبط است، زیرا افزایش جمعیت و مهاجرت به شهرهای بزرگ یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک است؛ ترافیک یکی از معضلات اصلی اصفهان است و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد و یکی از دلایل اصلی آن افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت است؛ افرادی که از روستاها و شهرهای کوچک‌تر به شهر اصفهان مهاجرت می‌کنند، به‌دلیل کمبود امکانات و اشتغال در محل زندگی خود به این کلان‌شهر روی می‌آورند.

وی افزود: به اعتقاد من فضای مجازی نیز نقش مهمی در این مهاجرت‌ها ایفا می‌کند، زیرا بیشتر زیبایی‌ها و فرصت‌های شهرهای بزرگ را نشان می‌دهد و مشکلات آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

کد خبر 814173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.