به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز، مفهوم یادگیری به عنصری کلیدی برای توسعه پایدار و انسجام اجتماعی تبدیل شده است. شهرهایی که همواره در تلاش برای ایجاد بسترهای آموزش همه اعضای جامعه و دسترسی آسان به منابع آموزشی هستند، مهارتهای لازم برای رویارویی با چالشهای زندگی مدرن و بهبود کیفیت زندگی را در اختیار ساکنان قرار میدهند. این شهرها با تمرکز بر پایداری، فراگیری و نوآوری، نهتنها به توسعه فردی شهروندان کمک میکنند، بلکه بهنوبه خود بر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامعشان نیز تأثیر میگذارند.
یونسکو مفهوم «شهر یادگیرنده» را اینگونه تعریف میکند: شهری که تمام منابع موجود در بخشهای مختلف را بهکار میگیرد تا یادگیری فراگیر را از پایه تا آموزش عالی ترویج کند، یادگیری را در خانوادهها و جوامع احیا کند، امکان یادگیری در محل کار و برای نیازهای مرتبط کاری را تسهیل کند، استفاده از فناوریهای آموزشی مدرن را گسترش دهد، کیفیت و برتری در فرایند یادگیری را افزایش دهد و فرهنگ یادگیری در طول زندگی را میان اعضای جامعه پرورش دهد.
اهمیت کلیدی شهرهای یادگیرنده
شهرهای یادگیرنده نقش حیاتی در پیشبرد توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی ساکنان خود ایفا میکنند. مفهوم شهر یادگیرنده بر اهمیت یادگیری مادامالعمر تأکید دارد که برای سازگاری با تغییرات سریع در زمینههای اقتصادی، فناوری، اجتماعی و محیط زیست ضروری است. این شهرها به توانمندسازی افراد، شمول اجتماعی، توسعه اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و توسعه پایدار کمک بسیاری میکنند. از جمله مزایایی که شهرهای یادگیرنده برای ساکنان خود فراهم میکنند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فرصتهای یادگیری مادامالعمر
شهرهای یادگیرنده امکان یادگیری مادامالعمر را برای تمام شهروندان فراهم میکنند و آموزش را از سطوح ابتدایی تا تحصیلات عالی ترویج میدهند. این رویکرد به افراد کمک میکند تا در طول زندگی خود مهارتهای لازم را کسب کنند و در نتیجه قابلیت اشتغال آنها را در حرفههای بهروز و سازگاری با بازار کار در حال تغییر افزایش میدهد.
شمول اجتماعی و توانمندسازی
شهرهای یادگیرنده با اولویت دادن به آموزش فراگیر، به توانمندسازی گروههای حاشیهای از جمله زنان، اقلیتهای قومی و مهاجران کمک میکنند که این توانمندسازی، همبستگی اجتماعی را تقویت میکند و نابرابریها را در جوامع کاهش میدهد. شهرهای یادگیرنده محیطهایی را ایجاد میکنند که در آن همه افراد میتوانند بهطور کامل در توسعه جامعه شرکت کنند.
توسعه اقتصادی
شهرهای یادگیرنده با تجهیز ساکنان به مهارتهای مورد نیاز در بازار کار، به رشد اقتصاد محلی کمک میکنند. آنها کارآفرینی و نوآوری را میان شهروندان ترویج میدهند که برای توسعه اقتصادی پایدار امری ضروری است. ادغام یادگیری در برنامهریزی جامعه نیز به شهرها کمک میکند تا بهطور مؤثر به چالشهای اقتصادی پاسخ دهند.
اهداف توسعه پایدار
شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو اهداف خود را با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد بهویژه در اطمینان از دسترسی به آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه و ایجاد شهرهایی فراگیر، امن، مقاوم و پایدار هماهنگ میکند. شهرهای یادگیرنده برای دستیابی به این اهداف نیاز به همکاری بخشهای مختلف خصوصی و دولتی جامعه دارند و در ایجاد این ارتباط نقش مهمی ایفا میکنند.
تابآوری جامعه
پاندمی کرونا اهمیت شهرهای یادگیرنده را نشان داد زیرا این شهرها توانستند بهسرعت با شرایط ایجادشده سازگار شوند و اطلاعات و منابع ضروری را به جوامع خود ارائه دهند. این نمونه از تابآوری نشان میدهد که یادگیری مادامالعمر میتواند هنگام وقوع شرایط بحرانی به زندگی افراد کمک کند و آنها را به پاسخگویی مؤثر به چالشها قادر سازد.
آگاهی فرهنگی و زیستمحیطی
شهرهای یادگیرنده آگاهی از تنوع فرهنگی و پایداری محیط زیست را در برنامههای خود قرار میدهند و مردم را به شیوههایی که از ابتکارات سبز و محیطهای زندگی سالم حمایت میکند، تشویق میکنند و با این کار به بهبود کلی رفاه جمعیتهای شهری کمک میکنند. شهرهای یادگیرنده در پرورش جمعیتی آموزشدیده، توانمند و مقاوم که قادر به درک پیچیدگیهای زندگی مدرن هستند و در عین حال به توسعه پایدار شهری کمک میکنند، نقش مهمی دارند.
جوایز یونسکو برای شهرهای یادگیرنده
یونسکو در سالهای اخیر شهرهایی را که پیشرفتهای قابلتوجهی در ترویج یادگیری مادامالعمر و آموزش داشتهاند، شناسایی میکند. تازهترین جوایزی که سال ۲۰۲۱ اعطا شد، به ۱۰ شهر برتر برای دستاوردهای برجستهشان در مورد یادگیری تعلق گرفت که به شرح زیر است.
الوکره، قطر
الوکره شهری است که بر پایداری و فراگیری بهویژه برای گروههای آسیبپذیر تمرکز دارد. این شهر با ایجاد مراکز یادگیری در جامعه و فراهم کردن بستر دسترسی به فناوری، تلاش میکند تا شکاف دیجیتال را کاهش دهد و به آموزش و توانمندسازی شهروندان بپردازد. الوکره به حفظ میراث فرهنگی و افزایش آگاهیهای زیستمحیطی در بین ساکنان خود نیز اهمیت میدهد.
بلفاست، بریتانیا
هدف بلفاست ایجاد جامعهای برابر از طریق ابتکارات یادگیری مادامالعمر است و بر گروههای کمدرآمد و حاشیهنشین تمرکز دارد. این شهر با همکاری سازمانهای آموزشی محلی و نهادهای دولتی، برنامههای آموزشی فراگیر را طراحی میکند تا به نیازهای خاص جامعه پاسخ دهد.
کلرمونفران، فرانسه
کلرمونفران یادگیری مادامالعمر را در تمام سیاستهای عمومی خود گنجانده است و بر سرمایهگذاری در پروژههای آموزشی تأکید دارد. این شهر با همکاری صنایع محلی، برنامههای آموزشی را ایجاد میکند که به یادگیری تحصیلی، مهارتهای شغلی و توسعه شخصی میپردازد.
دمیات، مصر
اولویت دمیات ترویج توسعه پایدار و بهبود کیفیت آموزش بزرگسالان و برنامههای سوادآموزی و مهارتهای شغلی است. این شهر با ایجاد و گسترش همکاری با سازمانهای بینالمللی، به تقویت توانمندیهای شهروندان برای مشارکت در اقتصاد محلی میپردازد. دمیات همچنین در برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینههای زیستمحیطی و کارآفرینی سرمایهگذاری کرده است.
دوبلین، ایرلند
دوبلین فرصتهای آموزشی متنوعی را از آموزش رسمی گرفته تا ابتکارات بر پایه جامعه بهمنظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ارائه میدهد. تمرکز این شهر بر برنامههای آموزشی بزرگسالان در زمینههای فناوری و خدمات بهداشتی است، همچنین مؤسسات فرهنگی دوبلین به ترویج یادگیری مادامالعمر از طریق کارگاهها و برنامههای هنری میپردازند.
هوخوتزینگو، مکزیک
هوخوتزینگو از یک جامعه کشاورزی به یک مرکز صنعتی تبدیل شده است که این تغییر بهطور عمده بهواسطه ابتکارات آموزشی بوده است. این شهر آموزشهای لازم را برای مجهز کردن جمعیت خود به مهارتهای لازم برای مشاغل صنعتی فراهم میکند و بر ارزش فرهنگ محلی و ادغام آن در برنامههای آموزشی تأکید دارد تا احساس تعلق و هویت را میان ساکنان خود تقویت کند.
شهر صنعتی الجبیل، عربستان سعودی
تمرکز شهر صنعتی الجبیل بر تولید صنعتی پایدار و بهبود مهارتهای نیروی کار است. این شهر با همکاری مؤسسات آموزشی، برنامههای متعددی را بهمنظور آموزشهای حرفهای و فناوری به ساکنان خود ارائه میدهد و با تأکید بر نوآوری و استفاده از فناوریهای سبز تلاش میکند تا آیندهای پایدارتر را برای صنعت خود رقم بزند.
اوسان، کره جنوبی
هدف اوسان ارائه فرصتهای یادگیری به شهروندان در بخشهای مختلف از جمله فناوری، هنر و بهداشت است. این شهر با همکاری مشاغل محلی و نهادهای آموزشی، محیطهای یادگیری یکپارچهای را ایجاد کرده است که بر همکاری بینالمللی از طریق برنامههای تبادل و رویدادهای چندفرهنگی تأکید دارد.
شانگهای، چین
شانگهای به ارائه طیف گستردهای از فرصتهای یادگیری مادامالعمر برای جمعیت بزرگ خود متعهد است. این شهر پلتفرمهای یادگیری متنوعی از جمله آموزش آنلاین و مراکز یادگیری اجتماعی را توسعه داده است تا نیازهای متعدد شهروندان خود را برآورده کند و با تأکید بر نوآوری و فناوری، نیروی کار خود را برای چالشهای عصر دیجیتال آماده سازد.
ویندام، استرالیا
ویندام رویکردی تعاملی را با همکاری ذینفعان مختلف از جمله نهادهای محلی، مشاغل و مؤسسات آموزشی برای ترویج یادگیری مادامالعمر بهکار برده است. ابتکارات ویندام شامل دورههای آموزشی بزرگسالان، کارگاههای مهارت و فعالیتهای جامعهمحور است که موجب تقویت شمول اجتماعی و حمایت از رشد شخصی و حرفهای ساکنان میشود.
نظر شما