آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن خاش-چابهار

با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار به طول ۴۶۶ کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب شرق کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، با حضور وزیر راه و شهرسازی و در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان محدوده خاش تا ایرانشهر به طول ۴۶۶ کیلومتر آغاز شد.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها پیشرفت فیزیکی کل راه‌آهن خاش-ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام و اظهار کرد: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریل‌گذاری آن هستیم.

وی ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰ هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و کارخانجات داخل کشور تأمین می‌شود.

خطیبی بیان کرد: در حال حاضر همه جبهه‌های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص وضعیت اجرایی راه‌آهن چابهار-زاهدان افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد، زیرسازی ۸۷ درصد، روسازی ۲۶ درصد و ساختمان‌ها ۲۷ درصد است.

وی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.

خطیبی راه‌آهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین‌المللی است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۲۷ کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل احداث می‌شود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل، ۱.۱۹ میلیون تن اصله تراورس و ۲۸۷ دستگاه سوزن به‌کار می‌رود.

کد خبر 812690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.