سرانه تولید آلاینده‌ها را می‌توان با استفاده از فناوری‌های هوشمند کاهش داد

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با استفاده از فناوری‌های هوشمند می‌توانیم سرانه تولید آلاینده‌ها را کاهش دهیم و حمل‌ونقل همگانی را به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش آلودگی ترویج کنیم؛ در این راستا استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و کاهش مشکلات زیست‌محیطی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میثم اکبرزاده شامگاه _یکشنبه بیست‌وهفتم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به تأثیر هوشمندسازی در حمل‌ونقل شهری و تأثیرات آن بر پایداری و کاهش آلودگی هوا و اهمیت عدالت در توزیع خدمات حمل‌ونقل هوشمند اظهار کرد: با استفاده از فناوری‌های هوشمند می‌توانیم پرداخت‌ها را تنظیم و بهره‌مندی افراد از خدمات حمل‌ونقل را به‌صورت عادلانه‌تر توزیع کنیم.

وی با اشاره به موضوع بهره‌وری به‌عنوان یکی از اثرات مثبت هوشمندسازی در حمل‌ونقل افزود: با بهره‌گیری بهینه از زیرساخت‌ها، می‌توانیم از منابعی همچون سوخت و زمان شهروندان بهتر استفاده کنیم؛ این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تراکم‌های ترافیکی و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اهمیت قابلیت اعتماد در سفرهای شهری تصریح کرد: با استفاده از سیستم‌های هوشمند، شهروندان می‌توانند زمان حرکت و مدت زمان سفر خود را پیش‌بینی و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند؛ این امر اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد و موجب کاهش اضطراب ناشی از نبود قطعیت در زمان‌بندی سفرها می‌شود.

اکبرزاده با اشاره به موضوع ایمنی و انضباط ترافیکی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری می‌تواند با استفاده از سیستم‌های پیشرفته کنترل، اشتباهات انسانی را کاهش و ایمنی را افزایش دهد، همچنین این سیستم‌ها می‌تواند به بهبود انضباط ترافیکی و روانی بیشتر در جریان حمل‌ونقل شهری کمک کند.

وی با اشاره به موضوع پایداری زیست‌محیطی اضافه کرد: یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا استفاده از حمل‌ونقل همگانی است؛ با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند می‌توان زمان‌بندی و اولویت‌بندی بهتری برای حمل‌ونقل عمومی داشت که این امر موجب می‌شود افراد تمایل بیشتری به استفاده از این وسایل پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به موضوع تاب‌آوری و مدیریت بحران در مواقع اضطراری گفت: در مواقع بروز بحران‌ها یا حوادث کم‌احتمال، استفاده از فناوری‌های هوشمند می‌تواند به مدیریت بهتر شبکه حمل‌ونقل و کاهش اثرات منفی حوادث کمک کند.

اکبرزاده با تاکید بر نقش هوشمندسازی در کنترل آلودگی هوا ادامه داد: با استفاده از فناوری‌های هوشمند می‌توانیم سرانه تولید آلاینده‌ها را کاهش دهیم و حمل‌ونقل همگانی را به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش آلودگی ترویج کنیم؛ در این راستا استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و کاهش مشکلات زیست‌محیطی کمک کند.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی و ارتقای مطلوبیت خدمات حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و گفت: می‌توانیم با شناسایی و رفع موانع استفاده از حمل‌ونقل همگانی، افراد را به استفاده از این سیستم‌ها تشویق کنیم و گام‌های مؤثری برای کاهش آلودگی هوا برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به به روند پیشرفت‌های اخیر در حوزه حمل‌ونقل شهری افزود: در سه سال گذشته شاهد تحولات ملموس و مثبتی در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک شهر اصفهان بوده‌ایم؛ به‌عنوان فردی که دو سال از شهر اصفهان دور بودم، هنگامی که به شهر بازگشتم، تغییرات قابل توجهی در وضعیت ترافیکی و حمل‌ونقل شهر مشاهده کردم؛ این تغییرات نتیجه تلاش‌های مستمر بوده که در این سال‌ها به ثمر نشسته است.

اکبرزاده با تأکید بر اهمیت حفظ روند پیشرفت‌ها عنوان کرد: اگر این شیب مثبت از حرکت عقب‌نشینی کند، ممکن است پیشرفت‌ها به حالت قبلی برگردد؛ سامانه‌های هوشمند باید به‌صورت مستمر پایش و خطاهای آن‌ها استخراج شود، زیرا ذات این سامانه‌ها به گونه‌ای است که با گذشت زمان نیاز به بهبود و به‌روزرسانی دارد.

وی با تاکید بر لزوم گسترش پوشش سیستم‌های پیمایش گفت: باید پایگاه‌های داده‌ای که در اختیار داریم را به‌تدریج گسترش دهیم تا تمام بخش‌ها و جزئیات مورد نیاز را در بر گیرد؛ در کنار این نظام حکمرانی داده‌ها در شهر باید به‌گونه‌ای باشد که شفافیت ایجاد کند و از این طریق امکان استفاده از توان فکری بیشتر برای حل مسائل فراهم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: برخی شهرهای پیشرو داده‌های خود را به‌صورت حساب شده در اختیار قرار می‌دهند که این اقدام می‌تواند به پژوهشگران و تحلیلگران کمک کند تا مسائل شهری را بدون دریافت هزینه از بخش‌های خصوصی تحلیل کنند.

اکبرزاده با اشاره به اهمیت مدیریت داده‌ها خاطرنشان کرد: یکی از گام‌های مهم در آینده این است که با بلوغ بیشتر زیرساخت‌ها، وارد حیطه‌هایی همچون اینترنت اشیا شویم که به تدریج این سیستم‌ها و دستگاه‌ها قادر خواهد بود روتین‌ها را به‌صورت خودکار انجام دهد و بخش‌های مختلف هوشمند به هم مرتبط شود؛ در این صورت به‌جای اینکه انسان‌ها مدام درگیر کنترل‌ها و مدیریت‌ها باشند، می‌توانیم از ظرفیت‌های هوشمند برای انجام کارهای پیچیده‌تر استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌ها و هوشمندسازی نیاز به دقت و پیگیری مستمر دارد تا بتوان به نتایج مطلوب در مدیریت حمل‌ونقل شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهری دست پیدا کرد.

کد خبر 811514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.