به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از راهآهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری که در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع با «اولگ بلازیوروف» مدیرعامل راه آهن روسیه دیدار داشت، بر تقویت همکاریها و توسعه کریدور شمال- جنوب تاکید و اظهار کرد: مناسبات سیاسی ایران و روسیه در بالاترین سطح قرار داشته و راه آهن ایران از گسترش روابط با راه آهن روسیه استقبال میکند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بار کشور از طریق ریل حمل میشود، افزود: در حوزههایی همچون برقیسازی و توسعه ریلی نیازمند بهبود شرایط هستیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر لزوم توجه بیشتر به پروژه کریدور شمال- جنوب تاکید و بیان کرد: باید با جدیت بیشتری این پروژه را دنبال کنیم و ضمن بهرهبرداری از ظرفیت موجود، در پی افزایش ظرفیت نیز باشیم.
ذاکری در ادامه به بیان نقاط اتصال ریلی دو کشور ایران و روسیه پرداخت و بیان کرد: شبکه ریلی ایران در دو نقطه در دریای خزر و سه نقطه ریلی با شبکه ریلی روسیه دارای ارتباط است که شامل بنادر امیرآباد و کاسپین و مرزهای ریلی اینچه برون و سرخس است.
وی ابراز امیدواری کرد: با جلسات بیشتر بین کارشناسان راه آهن دو کشور و اتخاذ تصمیمات لازم از سوی مدیران، پیشرفتهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.
اهمیت خاص پروژه ریلی رشت- آستارا برای روسیه
بلازیوروف، مدیرعامل راه آهن روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه یکی از اهداف راهآهن روسیه توسعه کریدور شمال- جنوب است، افزود: برای آغاز حمل و نقل در این مسیر ۳۶ قطار کانتینری به سمت خلیج فارس ارسال شده است و در سال ۲۰۲۲ توانستیم با کاهش مدت زمان حمل، هر ماه تردد یک قطار را در این مسیر داشته باشیم.
وی افزود: در سال ۲۰۲۴ نیز یادداشت تفاهمی در زمینه حمل کانتینر بین دو طرف امضا شد که در نتیجه اجرای آن، چهار قطار در هر ماه ارسال شده است.
رفع موانع برای حمل نفت و زغال سنگ از کریدور شمال- جنوب و رسیدن به تعرفه مناسب از دیگر مواردی بود که مدیرعامل راه آهن روسیه به آن اشاره کرد.
بلازیوروف در خصوص احداث مسیر ریلی رشت- آستارا نیز گفت: این پروژه برای روسیه اهمیت خاصی دارد و آماده همکاری به منظور تحقق اهداف مشترک هستیم.
نظر شما