به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده شامگاه _یکشنبه بیستم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: روزانه حدود چهار میلیون سفر درونشهری در اصفهان داریم که سهم حملونقل عمومی از این چهار میلیون قابل قبول نیست؛ مشکل این است که ما توان سرویسدهی کافی نداریم.
وی افزود: اگر بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم، مردم از حملونقل عمومی استقبال میکنند، همانطور که در حال حاضر خط یک بیآرتی با سرفاصله دو دقیقه خدمات میدهد و مردم از آن استفاده میکنند، اما زیرساختها کشش بیشتری ندارد و نیازمند توسعه است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرها همچون انسانها در طول زمان دستخوش تحول شدهاند، تصریح کرد: در دوره نخست، شهرهای ابتدایی در مکانهای قابل سکونت جمعی، کنار رودخانهها و دشتهای سرسبز شکل گرفت، در دوره دوم شهرهای صنعتی با پدید آمدن صنایع توسعه پیدا کردند و شاخصهایی همچون تعداد دودکشها و صنایع معیار پیشرفت محسوب میشد، اما این دوره موجب بروز آلودگیهای ناشی از صنعت شد.
قاسمزاده با اشاره به اینکه در پی اعتراض به صنایع آلاینده در دوره سوم شهرهای سبز شکل گرفت و بسیاری از صنایع به کشورهای جهان سوم منتقل شد، ادامه داد: هماکنون در دوره چهارم، شهرهای فرهنگی مطرح هستند که جاذبههای فرهنگی و رخدادهای هنری را بهعنوان شاخص پیشرفت دارند.
وی گفت: شهرهای فرهنگی با توجه به مسئولیتپذیری و مشارکت مردم، میتوانند راهکار بسیاری از مشکلات شهری را ارائه دهند؛ تجربه نیز نشان داده است که اگر مردم را در مدیریت شهر مشارکت دهیم و اعتماد عمومی را جلب کنیم، بسیاری از مشکلات رفع میشود.
شهردار اصفهان بیان کرد: در این کلانشهر با اعتماد به مردم بسیاری از مسائل فرهنگی و ترافیکی بهبود پیدا کرده است؛ بهعنوان مثال توقف پشت خطوط عابرپیاده و بستن کمربند ایمنی با همکاری و گفتوگوی ساده با مردم فرهنگسازی شد.
قاسمزاده خاطرنشان کرد: شهرداری هر دو هفته یکبار با پلیس راهور جلسات منظمی برگزار میکند؛ این جلسات یکشنبه صبح از ساعت ۶:۰۰ تا ۸:۰۰ برگزار و در آن مسائل ترافیک شهر بررسی و تحلیل میشود.
وی با اشاره به محدودیت حضور فیزیکی پلیس و نقش دوربینها عنوان کرد: بهدلیل توسعه شهر، به این نتیجه رسیدهایم که امکان حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام چهارراهها وجود ندارد و امکان آن از نظر مکانی و زمانی فراهم نیست که بهصورت بیستوچهارساعته پلیس در تمام چهارراهها حضور داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفته شده است که نظارت بر ترافیک از طریق دوربینهای ترافیکی انجام شود.
شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر تعداد دوربینهای مورد نیاز مشخص شده و مراحل نصب و بهروزرسانی آنها به سرعت در حال انجام است که این روند بهویژه در سه ماه گذشته رشد خوبی داشته است.
قاسمزاده با اشاره به گزارش تخلفات ثبت و ارائه شده توسط سرهنگ اصغر زارع، رئیس پلیس راهور استان اصفهان در هفته گذشته خاطرنشان کرد: طبق گزارش ارائه شده، پس از فعال شدن مجوز دوربینها در شهر در بازه یک ماهه، چهار میلیون تخلف راهنمایی و رانندگی ثبت شده است که این آمار نگرانکننده است، زیرا قوانین و آئیننامهها برای همه آموزش داده شده است و در آزمونهای گواهینامه نیز مرور میشود.
وی با اشاره به تأثیر تخلفات بر آلودگی هوا گفت: تخلفات گستردهای همچون پارک دوبل و توقف در ایستگاههای اتوبوس از جمله مشکلاتی است که بر ترافیک و آلودگی هوای شهر تأثیر منفی میگذارد؛ رانندگان اتوبوس مجبور هستند وسط خیابان توقف کنند که این موضوع به تراکم ترافیک و افزایش آلایندهها دامن میزند.
شهردار اصفهان با توصیه به رعایت قوانین یادآور شد: میتوان بسیاری از مشکلات را با رعایت قوانین ساده رفع کرد، بنابراین به مردم توصیه میشود تصمیم بگیرند که نسبت به قوانین و آئیننامههای راهنمایی و رانندگی، دقت و توجه بیشتری نشان دهند.
قاسمزاده بیان کرد: سال گذشته به جلسهای در نهاد ریاستجمهوری دعوت شدم که مربوط به شهرهایی بود که آمار بالایی در تصادفات منجر به مرگومیر داشتند و شهر اصفهان در سطح نخست آن قرار داشت که این مسئله بسیار ناراحتکننده بود.
وی با تاکید بر آموزش فرهنگ شهروندی گفت: ما از دبستان کلاسهای شهروندی را آغاز کردهایم تا به کودکان فرهنگ شهروندی و مسائل شهرنشینی را آموزش دهیم؛ این آموزشها شامل آموزشهای ترافیکی نیز میشود.
شهردار اصفهان ادامه داد: فرهنگ شهروندی یعنی رعایت تمام اصولی که موجب آسایش خودمان و دیگر همشهریان میشود؛ برای رفع مشکلات ترافیکی نباید آن را فقط مشکل دولت و شهرداری بدانیم، بلکه همه باید به آن بهعنوان یک مشکل مشترک بپردازیم.
قاسمزاده با اشاره به نقش مردم، نخبگان و بانوان در فرهنگسازی عنوان کرد: وقتی میگوییم مردم باید کمک کنند، منظور ما تمام جامعه است، زیرا نخبگان، سرمایهگذاران بهویژه بانوان در ارتقای فرهنگ شهروندی نقش مؤثری دارند.
وی اضافه کرد: طبق آمار میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط بانوان بیشتر از آقایان است، بنابراین بانوان بهعنوان مبدأ تحول فرهنگی، میتوانند نقش مهمی در تغییر فرهنگ ترافیکی داشته باشند و بهعنوان راننده یا همراه راننده میتوانند در فرهنگسازی مؤثر باشند و این تغییرات را پیش ببرند.
نظر شما