به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، تصادفات جادهای هرساله موجب آسیبدیدگی و فوت تعداد زیادی از هموطنانمان میشود، رعایت اصول ایمنی توسط شهروندان از یک سو و جادههای ناایمن از سوی دیگر آمار تصادفات در ایران را افزایش داده است.
شناسایی، اصلاح و حذف این نقاط حادثهخیز تأثیر بسزایی در ایمنسازی و کاهش حوادث جادهای و خسارتها دارد.
در راههای منتهی به نواحی روستایی و بین شهری در استان اصفهان نقاط حادثهخیزی دارد که سالانه موجب تصادفهای منجر به جرح و فوت میشود و یکی از مهمترین آنها سهراهی کمیتک در شهرستان چادگان است.
از سال ۱۴۰۱ و در راستای رفع نقاط حادثهخیز این جاده روستایی، اداره راهداری و حملونقل جادهای، اداره برق و فرمانداری شهرستان چادگان در این نقطه اقدام به تأسیس زیرگذر کردهاند که تاکنون ۸۰ درصد این پروژه انجام و تحویل پیمانکار شده است.
احداث زیرگذر در سهراهی کمیتک با هدف ایمنسازی
محمدمهدی اکبری، رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای چادگان به خبرنگار ایمنا میگوید: سهراهی کمیتک شهرستان چادگان یکی از نقاط پرحادثه بود که سالیان گذشته فوتی یا جرحی داشت و برای جلوگیری از ادامه این حوادث، طرح زیرگذر را اجرا کردیم تا نقطه حادثهخیز آن ایمنسازی شود و برای ادامه این کار نیازمند آزادسازی اراضی بودیم.
وی میافزاید: برای انجام این پروژه از هر سه جهت سهراهی نیاز به آزادسازی داشتیم که این اقدام توسط کشاورزان خیر که زمینهایشان را به اداره حملونقل جادهای واگذار کردند، انجام شد.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای چادگان خاطرنشان میکند: تیرهای برق در طرح هندسی این پروژه قرار داشت که به صورت مشترکی توسط راهداری و اداره برق با هزینه ۱۲۰ میلیون تومان جابهجا شد.
اکبری اضافه میکند: طی دو سال گذشته باکسهای زیرگذر با هزینه دو میلیارد تومان ساخته و راه انحرافی با صرف یک میلیارد تومان ساخته شد و نصب باکسها و خاکبرداری محل را انجام دادیم.
وی عنوان میکند: خاکبرداری و نصب باکس با همکاری پیمانکار و با هزینه پنج میلیارد تومان انجام شد و در سال جاری نیز به صورت امانی توسط اداره راهداری شهرستان چادگان ۳۵ هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شده است.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای چادگان تصریح میکند: هماکنون ادامه کار برای تکمیل خاکبرداری، زهکشی، زیرسازی و آسفالت پروژه با قرارداد چهار میلیارد تومان تحویل پیمانکار شده است که پس از پایان کار خاکبرداری، کار زهکشی و هدایت آبهای سطحی انجام خواهد شد.
اکبری با اشاره به وضعیت اعتباری پروژه خاطرنشان میکند: برای ادامه این روند توسط پیمانکار، مبلغ سه میلیارد تومان نیاز است که با هدف تأمین این اعتبار، مبلغ یک میلیون تومان توسط فرمانداری شهرستان چادگان و مبلغ یک میلیارد تومان نیز توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی تأمین اعتبار شده است.
زیرگذر سهراهی کمیتک نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری میرسد
وی اظهار میکند: تاکنون و با احتساب اصلاح و احداث زیرگذر سهراهی کمیتک، ۸۰ درصد کار انجام شده است و پیشبینی میشود این پروژه تا نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای چادگان تاکید میکند: سهراهی کمیتک، سهراهی اورگان، فراموشجان و تعریض رودخانه پلاسجان روستای گشنیزجان از نقاط حادثهخیز شهرستان چادگان هستند که ۹۰ درصد پروژه روستای اورگان و ۸۰ درصد پروژه فراموشجان تاکنون انجام شده است.
۲۰۰ کیلومتر از جادههای چادگان خطکشی شده است
اکبری میگوید: طی سال جاری حدود ۲۰۰ کیلومتر از جادههای شهرستان چادگان خطکشی و از چادگان تا روستای مشهدکاوه ۹ کیلومتر روکش حفاظتی و حدود ۱۲۰ کیلومتر تسطیح حریم و بوتهکنی به وسیله گریدر و سه کیلومتر شانهسازی و تعریض پل گردنه سرخ انجام شده است.
وی ادامه میدهد: از دیگر اقدامات راهداری شهرستان چادگان احداث دوربرگردانهای شهرک صنعتی و آسفالت حدود شش کیلومتر از راههای روستایی بخش چنارود چادگان است.
مرتضی اصلانی، مدیر امور برق شهرستان چادگان به خبرنگار ایمنا میگوید: سهراهی کمیتک یکی از نقاط حادثهخیز در شهرستان چادگان بود که سالانه تصادفهای زیادی به دلیل دید اندک رانندگان در این نقطه اتفاق میافتد و تأمین پروژه برای احداث زیرگذر و روگذر توسط اداره راه انجام شد.
وی ادامه میدهد: با توجه به اینکه قسمتی از شبکههای برق در این مسیر قرار داشت، برای احداث زیرگذر و تکمیل پروژه شبکههای برق ۲۰ هزار ولت و چهار فیدر که تغذیهکننده ۶۴ روستا در چنارود شمالی و جنوبی، روستای مشهد کاوه و چندین چاه کشاورزی بود، جابهجا شد.
مدیر امور برق شهرستان چادگان خاطرنشان میکند: برای ادامه و تکمیل پروژه راهداری باید شبکههای اطراف این جاده برای رعایت حریم اطراف جابهجا میشد که این طرح جابهجایی توسط اداره برق و تأمین تیر توسط اداره راه انجام شد.
یک میلیارد تومان هزینه جابهجایی کابلهای خودنگهدار
اصلانی عنوان میکند: حدود ۲۶ پایه فشار متوسط با ارتفاع ۱۵ متر و با فشار متناسب به محل آورده شد و برای جابهجایی شبکه نیاز بود تا طرح از حالت سیمی به کابل خود نگهدار تبدیل شود و هزینه جابهجایی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تومان توسط اداره برق استان اصفهان تأمین اعتبار شد.
وی میافزاید: یکی از مشکلات، آزادسازی اطراف سهراهی بود که باعث شد پروژه به مدت طولانیتری انجام شود و هماکنون حدود ۹۵ درصد این پروژه تکمیل شده است.
مدیر امور برق شهرستان چادگان عنوان میکند: طی هشت روز عملیات متناوب حدود ۷۰۰ متر کابل خودنگهدار جدید به این شبکه اضافه شد که آرایش بهینهای را در پی داشت، حریم مورد نیاز برای اصلاح هندسی توسط اداره راهداری فراهم و مسیر برای تکمیل پروژه تحویل داده شد.
اصلانی اضافه میکند: یکی از سنگینترین پروژههای برق در شهرستان چادگان و در زمینه خاموشی مربوط به همین پروژه سهراهی کمیتک بود و در این شرایط نیازمند خاموشی کامل برای ایمنی عملیات بودیم که با ۱۰ روز خاموشی فیدر در منطقه انجام شد.
وی تاکید میکند: برق مورد نیاز این منطقه را توسط شهرستانهای فریدونشهر، فریدن و قسمتی را توسط پست سد تأمین کردیم که جایی را بدون برق نداشته باشیم و با همکاری استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ روز خاموشی را برای انجام پروژه اعمال کردیم.
مدیر امور برق شهرستان چادگان عنوان میکند: امید است با اصلاح هندسی که انجام شد شاهد صدمات جانی و مالی به همشهریان نباشیم.
با توجه به اینکه در حوادث جادهای و تصادفات، بیشترین خسارت وارد شده از دسترفتن سرمایه انسانی است و هزینههای مالی و معنوی زیادی برای کشور در پی دارد، نیازمند برنامهریزی و اصلاح دقیق نقاط حادثهخیز هستیم تا بتوانیم به نحو مطلوبی از آمار حوادث ناگواری و مرگ هموطنان بکاهیم.
نظر شما