علت افزایش میزان ایستایی در گمرک مهران چیست؟

رونق مرز مهران تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی استان ایلام و کشور دارد و برنامه‌ریزی برای ساماندهی گمرک این مرز با هدف کاهش معطلی رانندگان و افزایش بهره‌وری تجارت با کشور عراق اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، مرز بین‌المللی مهران بدون تردید یکی از مهم‌ترین مرزهای کشور است، علاوه بر اینکه این مرز هر ساله افتخار میزبانی میلیون‌ها زائر اربعین را دارد هر روز بیش از ۷۰۰ کامیون و تریلی حامل کالای صادراتی نیز از این مسیر تردد می‌کنند و آن را به یکی از پرترددترین مرزهای کشور تبدیل کرده‌اند.

مرز مهران فرصتی غنی برای توسعه تجاری و اقتصادی استان ایلام و منطقه غرب کشور است و توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در مرز بین المللی مهران یکی از مطالبه‌های عمومی مردم ایلام و از نیازهای اصلی استان است.

مدتی است که روند صادرات کالا از مرز مهران با تأخیر و مشکل روبه‌رو شده و زمان ایستایی در مرز مهران به بالاترین حد خود رسیده است، به نحوی که هر روز صدها راننده کامیون و تریلی موفق به ترخیص به موقع کالای خود نمی‌شوند و همین امر باعث نارضایتی رانندگان و تجار شده است.

امکانات مرز مهران برای میزان تردد کافی نیست هر روز صدها تریلی از نقاط مختلف کشور به مرز مهران می‌آیند و به نظر من این تعداد تردد از ظرفیت مرز مهران بیشتر است

ابراهیم علی بیگی یکی از این راننده‌ها می‌گوید: بیش از یک هفته است که در مرز مهران معطل شده‌ام و نتوانسته‌ام بار خود را ترخیص کنم.

وی از روند ایستایی در مرز ابراز نارضایتی می‌کند و ادامه می‌دهد: روند ترخیص کالا بسیار کند است و هر وقت مراجعه می‌کنیم به طور متوسط یک هفته در مرز مهران معطل می‌شویم.

یکی دیگر از راننده‌ها در این مورد عنوان می‌کند: امکانات مرز مهران برای میزان تردد کافی نیست، هر روز صدها تریلی از نقاط مختلف کشور به مرز مهران می‌آیند و به نظر من این تعداد تردد از ظرفیت مرز مهران بیشتر است.

محمد سرداری یکی دیگر از کامیون‌داران خاطرنشان می‌کند: هر روز صف طویلی از کامیون و تریلی‌ها در مرز تشکیل می‌شود و اگر کسی بار فاسدشدنی داشته باشد، به طور قطع با این همه معطلی کالایش خراب می‌شود و امکان صادرات اینگونه کالاها در مرز مهران نیست.

وی ادامه می‌دهد: این شرایط در تابستان بسیار بدتر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شود، هوای مهران در تابستان‌ها به شدت گرم است و یک هفته ماندن در این شرایط بسیار سخت است.

ملک احمدی یکی از تجار ایرانی تاکید دارد: وقتی ما هزینه انتقال بار و کالا را به مرز پرداخت می‌کنیم مجبوریم مبلغ زیادی را هم برای معطلی راننده در مرز در نظر بگیریم.

وی می‌افزاید: مسئولان باید در این مورد اقداماتی انجام دهند تا ایستایی در مرز کاهش پیدا کند، امکانات مرز نیز بسیار اندک است ضمن اینکه محوطه گمرک مهران برای این تعداد کامیون و تریلی بسیار کوچک است و کفاف این حجم از تردد را نمی‌دهد.

افزایش میزان ایستایی در گمرک مهران و معطلی رانندگان

در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم

سهراب کمری، مدیرکل گمرک استان ایلام با بیان اینکه در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: خروجی مرز مهران و در واقع ورودی گمرک عراق در حال حاضر تعطیل است و همین امر باعث معطلی خودروها شده است.

وی توسعه‌نیافتگی محوطه گمرک مهران را از مشکلات اصلی این گمرک عنوان می‌کند و می‌افزاید: گمرک مهران در واقع بازارچه و مجموعه‌ای از انواع و اقسام انبارها است، این محوطه چندین سال است که به همین صورت مانده و تغییری نکرده است.

مدیر گمرک استان ایلام تصریح می‌کند: با توجه به اینکه صادرت به مرز مهران روز به روز افزایش پیدا می‌کند و از نقاط مختلف کشور کالاهای صادراتی به مرز مهران وارد می‌شود، ضروری است تا محوطه گمرک توسعه و تجهیز شود.

کمری خاطرنشان می‌کند: در مرز کشور عراق محدودیت‌های زیادی برای ورود کالاها اعمال می‌شود، علاوه بر این با هر اتفاقی این مرز از طرف کشور عراق بسته می‌شود و این تعطیلی‌ها منجر به ایستایی کالا در مرز شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر طرف عراقی به هیچ کامیونی اجازه ورود نمی‌دهد، حتی کامیون‌های عراقی هم اجازه بارگیری ندارند، در این طرف مرز نیز کامیون‌ها پر از کالا معطل مانده‌اند.

مدیرکل گمرک استان ایلام تاکید می‌کند: از سفارت عراق دعوت کردیم که وضعیت ترافیک و ایستایی در مرز را مشاهده کنند تا هرچه زودتر در این مورد چاره اندیشی شود، رایزنی‌هایی با طرف عراقی در حال انجام است و این مشکلات به زودی رفع می‌شود.

افزایش میزان ایستایی در گمرک مهران و معطلی رانندگان

کمری اضافه می‌کند: برای توسعه گمرک مهران باید یک محوطه حداقل ۲۰۰ هکتاری در نظر گرفته شود که ده‌ها انبار داشته باشد تا تریلی‌ها و کامیون‌ها بدون پارک و معطلی بتوانند به صورت شبانه‌روزی در محوطه مشخص خود تردد و کالاها را تخلیه کنند.

وی تاکید می‌کند: باید یک جاده پنج بانده نیز در این محوطه احداث شود که گنجایش حداقل ۵۰۰ خودروی عراقی را داشته باشد و هر قسمت وظایف مشخص خود را انجام دهد، در حال حاضر محوطه فعلی مرز مهران گنجایش این میزان تردد را ندارد و همین امر باعث سردرگمی صادرکنندگان و رانندگان شده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی مرز مهران کار کردن به صورت سنتی است، می‌گوید: باید تمام کارها الکترونیک شود تا این ایستایی‌ها به حداقل برسد، در واقع گمرک تنها مجری مقررات است و تنها قوانین صادرات، واردات و ترانزیت را اجرا می‌کند.

کمری با تاکید بر اینکه به خاطر همین معطلی‌ها و مشکلات صادرات از مرز مهران کاهش پیدا کرده است، می‌گوید: صادرات از گمرک مهران کاهش پیدا کرده است، کل سیستم مرز عراق الکترونیکی است؛ این مرز مدت‌ها است از وضعیت سنتی خارج شده است و تمام کارها در آنجا الکترونیک است.

وی می‌افزاید: در این میان طرف عراقی عوارض بعضی کالاها را برای حمایت از تولیدات داخلی خود افزایش داده و همین امر باعث مشکلات عدیده‌ای در این سمت مرز شده است.

با توجه به اینکه بازار عراق دارای ظرفیت‌های بالایی برای تجار و سرمایه‌گذران ایرانی است، فعال شدن بازارچه‌های مرزی مهران می‌تواند باعث رونق اقتصادی در استان و منطقه شود و ضروری است که هرچه سریع‌تر مسئولان برای حل مشکلات در مرز مهران اقدامات مؤثری انجام دهند، چراکه رونق مرز مهران تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی، درآمدزایی در استان ایلام خواهد داشت.

کد خبر 809114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.