آموزش، کلید گشایش درهای گردشگری

صنعت گردشگری، صنعتی درآمدزا است که برای پیشرفت خود، نیازمند افراد آموزش‌دیده و دارای مهارت‌های کافی است، بنابراین دانش کافی یکی از ارکان توسعه منابع انسانی و حلقه‌های اصلی هم‌پیوندی عملکرد نظام گردشگری محسوب می‌شود که عامل مهمی در جلب رضایت گردشگران به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محیط گردشگری شامل محصولات و ترکیبات گردشگری، صنعت گردشگری، بازارهای صنعت گردشگری و تأثیر گردشگری روی کشور یا محل جغرافیایی می‌شود؛ محیط گردشگری و دنیای آموزش هر دو بسیار پویا هستند و تحت تأثیر جو سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی قرار می‌گیرند؛ بنابراین پیوند بین آموزش برای منابع انسانی و فعالان حوزه گردشگری، به اندازه جذب گردشگر برای ما اهمیت دارد.

آموزش در حوزه گردشگری شامل دو دسته می‌شود، اول آموزش همگانی است که تمام مردم یک کشور را شامل می‌شود و بخش زیادی از آن به عهده آمورش و پرورش است؛ در این بخش، دولت‌ها باید تلاش کنند در مقاطع مختلف، مسائلی چون تاریخ و جغرافیای جهانگردی، روحیات ملل، آداب و رسوم ملت‌ها که برای هر شهروند ضروری به نظر می‌رسد را در ساختار آموزشی خود جای دهند.

آموزش، کلید گشایش درب‌های گردشگری

دومین مورد، آموزش تخصصی است که مخصوص کارکنان سازمان‌های گردشگری مانند کارکنان دفاتر خدمات گردشگری هتل‌ها، پایانه‌ها و.‌.. است؛ این آموزش‌ها مانند کلاس‌های تخصصی زبان‌های خارجی، شرکت در نمایشگاه‌ها و سمینارها و جلسات تخصص و اعزام کارکنان به سفرهای خارجی و موارد مشابه به آن است که در آن، کارکنان با مفاهیم مختلف مرتبط با گردشگری آشنا می‌شوند؛ این آموزش‌ها به دو نوع رسمی (دانشگاهی) و غیر رسمی تقسیم می‌شود که آموزش‌های تخصصی رسمی به صورت دوره‌های دانشگاهی مختلف در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته گردشگری در سطح جهان اجرا می‌شود و استانداردی به‌عنوان آموزش کیفی جهانگردی Tourism Education Quality (TEDQUAL) از سوی سازمان جهانی جهانگردی برای آن ارائه شده است؛ در آموزش‌های تخصصی غیر رسمی می‌توان به‌ صورت آموزش‌های ضمن خدمت، آموزش مکاتبه‌ای (از راه دور)، دوره‌های تخصص کوتاه مدت، گردش‌های علمی یک یا چند برنامه علمی در سطح مدارس فنی و حرفه‌ای و یا دانشگاهی اشاره کرد.

آموزش، موضوعی مهم در همه سطوح و ارکان گردشگری

در این راستا، مصطفی شفیعی شکیب، رئیس جامعه تورگردانان ایران اظهار می‌کند: قبل از هر چیز، حوزه آموزش، موضوعی است که باید در گردشگری مورد توجه قرار گیرد، در کنار آن، وجود زیرساخت‌ها شامل فرودگاه، وسایل مورد نیاز فرودگاهی، هتل، راهنما، سرویس‌های بهداشتی، وسایل حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی از موارد اولیه برای جذب توریست هستند؛ نکته مهم، آموزش پرسنل در همه سطوح است؛ یعنی هم برای مدیران، کارمندان دفاتر، راهنماها، هتل داران و حتی کسانی که در سایت‌های گردشگری فعالیت دارند، زمینه‌ای برای آموزش فراهم شود.

وی می‌افزاید: البته که دولت باید با اهتمام و توجه به موضوع گردشگری، زمینه برای حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی است تا کشورمان بتواند جذب گردشگر داشته باشد؛ در کنار این موضوع، دعوت از اینفلوئنسرها و تورگردانان کشورهای دیگر به ایران می‌تواند مفید باشد؛ در شرایط کنونی دعوت سفرای خارجی مستقر در ایران از طریق وزارت امور خارجه یا وزارت گردشگری نیز مؤثر است تا حقایق این سرزمین را برای مردم و دولت‌های خود بازگو کنند زیرا بسیاری از مردم جهان فکر می‌کنند که ایران امن نیست و این فعالیت می‌تواند از این ایران هراسی بکاهد.

آموزش، کلید گشایش درب‌های گردشگری

رئیس جامعه تورگردانان ایران خاطر نشان می‌کند: به طور کلی می‌توان گفت افراد شاغل در حوزه گردشگری، مهارت لازم را دارا هستند با این حال، همیشه نیازمند آموزش هستیم؛ در دنیای امروز، فضای مجازی یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از ما، مخصوصاً افراد قدیمی‌تر، آشنایی کمتری با آن دارند اما خوشبختانه جوانان ما، آشنایی لازم و کافی را با این فضا دارند و نیازمند تجربه هستند؛ در این راستا باید افراد قدیمی هم برای کسب مهارت مخصوصاً در حوزه فضای مجازی، اشتیاق نشان دهند.

ایران هراسی، مهم‌ترین مشکل در جذب گردشگر

شفیعی شکیب می‌گوید: یکی دیگر از مهارت‌هایی که لازم است در حوزه گردشگری به آن بپردازیم، استفاده از هوش مصنوعی است تا بفهمیم در سطح دنیا چه می‌گذرد؛ لازمه این موضوع، تماس و ارتباط است که نیاز است افرادی به‌عنوان استاد برای آموزش پرسنل اعزام شوند و وزارت گردشگری برای کلاس‌های خارج از ایران و اعزام دانشجویان این حوزه شرایطی را فراهم کند.

وی ادامه می‌دهد: به طور کلی مسئولیت وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به‌روز نگه داشتن افراد زیر مجموعه خود است؛ اگر نتوانیم به همراه دنیا جلو برویم، دچار مشکل می‌شویم که نمونه آن عقب‌گردهای ما در حوزه گردشگری نسبت به کشورهای همسایه است؛ عمده این موضوع، بحث ایران هراسی است که باعث شده نتوانیم از تمام امکاناتی که در سطح دنیا وجود دارد بهره‌مند شویم که دلیل آن، نشان دادن چهره نادرستی از ایران در رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات آن‌هاست.

رئیس جامعه تورگردانان ایران بیان می‌کند: دولت باید با سرمایه‌گذاری و تبلیغات بهتر و بیشتر در تلویزیون‌ها، روزنامه‌ها و مجلات خارجی، ایران را معرفی کند و حتی با دعوت از اساتید خارجی به ایران برای برنامه‌های مختلف، احساس امنیت نداشتن را در آن‌ها از بین ببرند؛ دولت باید همراهی کند زیرا بخش خصوصی به‌تنهایی قادر به انجام همه فعالیت‌ها نیست و همکاری دولت و بخش خصوصی از موضوعاتی است که می‌تواند به پیشرفت گردشگری ما کمک کند.

آموزش، کلید گشایش درب‌های گردشگری

به گزارش ایمنا، آموزش حرفه‌ای و مهارت‌آموزی برای همه افراد حوزه گردشگری، موضوع بسیار پراهمیتی است؛ با این حال، بیشتر شدن جذب و ورود گردشگران به ایران، باعث می‌شود که برای استقبال از آن‌ها همواره به روز باشیم و بتوانیم امکانات خوبی برای آنان فراهم آوریم؛ به همین طریق، چه در حوزه آموزش و چه در حوزه گردشگری، می‌توانیم کشورمان را در سطح بالایی ارزیابی کنیم.

کد خبر 808061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.