به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرهاد فخرالدینی امروز _دوشنبه چهاردهم آبان_ در نشست خبری کنسرت منظومه سیمرغ (قاف) درباره نحوه شکلگیری و آهنگسازی منظومهی سیمرغ با بیان اینکه وزن شعری که در این منظومه انتخاب شده است، «فاعلاتن فاعلاتن فاعلات» است، اظهار کرد: اغلب مثنویها براساس همین وزن نوشته شده است؛ طبیعتاً کار کردن با یک وزن مشخص مشکلاتی را پیشروی راه آهنگساز قرار میدهد اما تمهیداتی برای رفع آن صورت میگیرد اما در اجرا وزن افعال با شکل تلفظ کلامی آن خیلی تفاوت پیدا میکند و اینها چیزهایی است که در آهنگسازی رواج دارد و من سعی کردم در این کار از آن استفاده کنم.
وی درخصوص خوانندگان پروژه افزود: این کار اصلاً یک کار اپراست و نیاز به خوانندگانی دارد که به موسیقی بینالمللی آشنایی داشته باشند و بتواند نُت را بخواند لذا افرادی را در این پروژه درنظر گرفتیم که چنین ویژگیهایی را داشته باشند چون در موومانهای مختلف پروژه اتفاقاتی رقم میخورد که نیاز دارد خواننده سابقه خوانندگی بینالمللی داشته باشد به همین دلیل مهدی محمدی را در جایگاه هدهد و علی تفرشی را به عنوان راوی به پروژه اضافه کردیم که البته این دو در مقاطعی از اجرا با گروه کُر میخوانند و همراه میشوند.
این استاد موسیقی درباره علت بهرهگیری از فضای منطقالطیر در پروژه جدید خود تصریح کرد: موسیقی اصیل ایرانی اعتدال نیافته است چون پردههای موسیقی ما در دستگاههای مختلف خاص و تمام نتها دارای گرایش خاصاند اما در موسیقی مغرب نتها تعدیل شدهاند و ما فواصل ۱۲ نیمپرده موسیقی غربی را متناسب برای اجرای این اثر تعدیل کردیم تا متناسب با ارکستر سمفونیک باشد.
فخرالدینی با تاکید براینکه فرهنگ ما بسیار غنی است و همبستگی هنرها در موسیقی، معماری و قالیبافی قابل کتمان نیست، گفت: لحن موسیقی این پروژه با موسیقی ایرانی انس و الفت دارد و ما برای اجرای این پروژه از ارکستر سمفونیک کامل و همچنین گروه کُر آلتو، سوپرانو، تنور و باس استفاده میکنیم لذا سازهای برنجی، بادی و زهی را با یک گروه ۱۰۰ نفره خواهیم داشت.
وی درباره دوری چندساله خود از عرصه اجرای موسیقی عنوان کرد: من در مقاطعی احساس کردم نمیتوانم مفید باشم و کنار کشیدم و به کارهای دیگری مثل آهنگسازی و نوشتن کتاب پرداختم و نهایتاً عمر من تماماً در استودیو، سر کلاس، نگارش و تمرین با ارکستر صرف شده است و همیشه نیتام برای اهالی موسیقی خیر بوده است.
این استاد موسیقی در پاسخ به اینکه وضعیت موسیقی ایران را چگونه میداند، ادامه داد: در همه جای دنیا از موسیقی حمایت میشود زیرا موسیقی نیازمند حمایت دولتها است؛ دوری چند ساله من از اجرا بخاطر نارضایتی در همین مسئله بود که حمایتی نمیشد پس ترجیح دادم کنارهگیری کنم. انتظار هنرمندان موسیقی از دولتها این است که از موسیقی حمایت کنند، با اهالی موسیقی تقابل نکنند و شأن هنرمندان موسیقی را حفظ کنند. متأسفانه موسیقی ایران علمی نشده است. مسئولان بدانند موسیقی همانطور که بوعلیسینا گفتند، یک علم است و با آن تقابل نکنند.
سپس، حبیب صبور تهیه کننده پروژه به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: این پروژه اتفاق سنگین بود حدود ۶ ماه درگیر آن بودیم. حدود ۲ سال پیش این پروژه توسط آقای فخرالدینی نوشته و کار از ۶ ماه پیش شروع شد. مسیر پر فراز و نشیبی را طی کردیم تا به این نقطه رسیدیم. امیدواریم این پروژه بتواند در عرصه موسیقی کلاسیک تأثیرگذار باشد و باعث آشتی مخاطب با این نوع از موسیقی و تربیت گوش مخاطب شود.
در ادامه امینی گفت: این پروژه از ۲ سال پیش و بر اساس «منطقالطیر عطار» در ۵ موومان و برای ارکستر سمفونیک کامل، گروه کُر و ۲ خواننده توسط آقای فخرالدینی نوشته شده است که از پشتکار استاد برای نوشتن آن باید قدردانی کرد.
سپس مصطفی جعفری حامی مالی پروژه نیز درباره حمایت از پروژه «منظومه سیمرغ» توضیح داد: حضور کسب و کارها در کنار فعالیتهای هنری باعث آشنایی بیشتر مردم با این کارها میشود. ما در کنار این فعالیتها رویکرد مسئولیت اجتماعی را به صورت جدی دنبال میکنیم و سعی داریم این رویکرد را با حمایت از فعالیتهای هنری نیز پیش ببریم.
نظر شما