به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، آزادراه کنارگذر شمالی کرج با نام بزرگراه شهید سلیمانی، دومین بزرگراه درونشهری کرج و یکی از بزرگترین پروژههای شهری این شهر است؛ فاز نخست این پروژه از سال ۱۳۹۵ در کرج به طول ۱۷٫۵ کیلومتر و با اعتبار هزار میلیارد تومان انجام شد و پیشبینی میشود ظرف مدت زمان حدود سه سال به بهرهبرداری برسد.
این بزرگراه از ادامه آزادراه شهدای البرز در تقاطع با ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) آغاز و به خیابان خوارزمی حصارک منتهی میشود، البته سال ۱۴۰۳ قرار بود به آزادراه کرج_قزوین نیز متصل شود.
اجرای این پروژه فوق در تقویم زمانی سه ساله پیشبینی شده بود با این وجود هشت سال از عمرش میگذرد، البته داشتن ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل برای اجرای بزرگراه و طراحی دومین پل بلند کشور بعد از پل لالی خوزستان با ارتفاع ۱۳۲ متر زیر سایه نبود مدیریت و پیگیری از سوی مدیران امر در کنار چالشی به نام تورم باعث و بانی این تأخیر در اجرای پروژه بود.
بزرگترین پل خاورمیانه
پل B1 (بیلقان) که در ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در حال احداث است، میتواند نماد شهری برای کلانشهر کرج باشد، از اینرو شاخصترین قسمت این پروژه یعنی «B1» بزرگترین پل خاورمیانه است.
این پل پس از مدتها خاکخوردن در نهایت با پیگیری نماینده دولت سیزدهم در استان البرز دوباره آغاز و پیگیری شد، البته بسیاری دیگر از پروژههای عمرانی استان در زمان مدیریت مجتبی عبداللهی به نتیجه رسید و با حضور مقامات افتتاح یا بازدید شد.
استاندار البرز: بزرگراه شهید سلیمانی با توان مهندسان ایرانی و ظرفیتهای داخلی کشور در حال اجرا است
مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در حاشیه بازدید از این پروژه در خصوص دلایل تأخیر در ادامه پروژه بزرگراه شمالی، میگوید: این پروژه از سال ۹۵ آغاز شد، اما طی این مدت با فراز و نشیبهای فراوان به واسطه معارضان با تأمین نشدن اعتبارات ملی مواجه شده بود.
وی ادامه میدهد: بر این اساس با پیگیریهای ملی و همراهی مجموعه مسئولان مربوطه و با تغییرات مدیریتی در این پروژه، طی یک سال و نیم گذشته پیشرفت آن از ۳۲ درصد به ٧۳ درصد رسیده است که طبق گفته مدیر پروژه در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
به گفته استاندار البرز تکمیل این آزادراه بهعنوان مکمل ادامه آزادراه شهید همت در البرز بیش از ۴۰ درصد بار ترافیک ورودی شهر کرج کاسته میشود.
عبداللهی تصریح میکند: البته باید در خصوص آزادراه کرج_قزوین نیز تدابیر لازم اتخاذ شود، چراکه مصوبه دو طبقه شدن این آزادراه اخذ شده است و باید روند برنامهریزی و اجرای آن از سوی اداره کل راهداری استان مورد پیگیری قرار گیرد.
وی ادامه میدهد: آزادراه شهید سلیمانی به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای شرقی به جاده چالوس و آزادراه شهدای البرز و از انتهای غربی به خیابان خوارزمی و آزادراه کرج_قزوین میرسد و در این مسیر ۱۹ پل وجود دارد.
استاندار البرز شاخصترین قسمت این پروژه را پل B1 عنوان میکند و تاکید دارد: پل B1 بزرگترین پل خاورمیانه به شمار میرود که با پیشرفت چشمگیری در حال اجرا است و سازهها و پیچیدگی مهندسی این پل در کشور بینظیر است، جای خرسندی است و افتخار دارد که این پروژه با توان مهندسان ایرانی و ظرفیتهای داخلی کشور در حال اجرا است.
عبداللهی عنوان میکند: برای اتخاذ تدبیر با هدف تسریع در روند پروژه از وزیر راه و شهر سازی و معاون وزیر دعوت شد تا ضمن بازدید میدانی از چگونگی پیشرفت پروژه برای تأمین اعتبار آن نیز تصمیمگیری کنند.
استاندار البرز اضافه میکند: طی توافقی با پیمانکار پروژه درصدد هستیم تا زمین کارگاه فعلی را در ازای اعتبار لازم برای پیشرفت پروژه واگذار کنیم.
عبداللهی خاطرنشان میکند: بخش نخست و میانی این آزادراه بهطول ۷.۶ کیلومتر با نام بزرگراه شهید سلیمانی در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۲ با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور شهید افتتاح شد.
سخنگوی شورای شهر کرج: ارزش اعتبار این پروژه بیش از ۱۲ هزار میلیارد است
قاسم پور، عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز در حاشیه بازدید از این پروژه با اشاره به اینکه پروژه بزرگراه شمالی از سالهای قبل آغاز شد و یک پروژه ملی بود، اما بار این طرح بر مردم کرج انداخته شد، تاکید میکند: این پروژه در تسهیل عبور و مرور مردم پایتخت از محل اتوبان تهران_کرج و از شمال شهر به سمت کرج نقش دارد و برعهده مدیریت شهری کرج قرار گرفت.
وی اضافه میکند: با پیگیریهای اعضای شورای شهر دوره پنجم کرج، مبلغی از بودجه برای این پروژه از طرف دولت تزریق شد، اما صاحب نام دولت و سرمایهگذار شهرداری کرج شد، چراکه پس از بهرهبرداری از این پروژه ۳۲ سال عوارض آن را شهرداری برعهده میگیرد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان میکند: پس از بازدید سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور شهید از این بزرگراه در سال اول شورا و سپس در سال دوم پس از پیگیریهای تمام قد استاندار البرز و جلسات متعددی که در معاونت اجرایی ریاست جمهور برگزار شد، اجرای ادامه این پروژه آغاز شد.
قاسمپور تصریح میکند: پس از طی جلسات متعدد مقرر شد تا از باقی مانده اعتبارات طرح که ۷ هزار میلیارد تومان بود، ۵۰ درصد یعنی ۳,۵۰۰ میلیارد را دولت و مابقی را مدیریت شهری کرج برعهده بگیرد در حالی که ارزش روز پروژه بالای ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری هزار میلیارد تومان دولت برای این پروژه تزریق و همین مبلغ را نیز مدیریت شهری کرج مصوب کرد، ادامه میدهد: مابقی بودجه را شهرداری کرج از طریق تهاتر و تأمین زمین تأمین خواهد کرد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به روند ساخت پلهای این پروژه، تصریح میکند: سازه پل B0 از ترکیب بتن با کابل ساخته شده است و ادامه آزادراه شهید همت_کرج محسوب میشود که طول آن حدود ۶۳۰ متر و ۳۵ متر ارتفاع برآورد میشود، همچنین پل B1 روی رودخانه کرج و بر تصفیه خانه بیلقان واقع شده است که به ارتفاع ۱۳۰ متر، دهانه ۱۸۰ متر و طول ۱۰۵۰ متر بلندترین پل خاورمیانه محسوب میشود و پیچیدهترین پل کشور به لحاظ مهندسی است.
قاسمپور اضافه میکند: به نظر بنده اجرای پروژههای پل به کندی پیش میرود، چراکه اتصال از طریق پل B0 و B1 یا پل شهید حسن نصرالله و شهید رئیسی صورت میگیرد و اگر به آزادراه همت_کرج متصل نشود، حتی اگر مابقی پروژه هم به اتمام برسد، طرح ناقص است.
وی با بیان اینکه ممکن است اتصال و بهرهبرداری از پل B0 و B1 به عمر این دوره از شورای شهر کرج نرسد، میگوید: مسئولان استانی و دیگر اعضای شورای اسلامی شهر کرج معتقد هستند که این طرح تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه میدهد: در حال حاضر کمبود بودجه نداریم، اما عملیات اجرایی به کندی پیش میرود در حالی که طرح همه تملکات آن به سرانجام رسیده است و معارضی ندارد.
سخنگوی شورای شهر کرج تاکید میکند: در واقع مردم ۱۴ استان از این پروژه بهره خواهند برد در حالی که حق بر این بود که استانهای مجاور نیز پای کار باشند، اما با همت و تلاش استاندار البرز، نماینده ولیفقیه، نمایندگان مجلس استان و مدیریت شهری کرج این پروژه عظیم اجرایی شده و به ایستگاه پایانی خود نزدیک است.
نظر شما