به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، هرچه زمان میگذرد و برگههای تقویم عبور از سالی و ورود به سال دیگر را نوید میدهد، معضل ترافیک در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر خود را به رخ چهره مچاله شده این شهر میکشد.
ترافیک در مرکز شهر یاسوج با خیابانهای کمعرض و بدون روگذر و زیرگذر گاهی اوقات آنقدر خستهکننده میشود که آدم آرزو میکند، کاش خودرویش میتوانست پرواز کند یا هم میگوید کاش از این مسیر نمیآمدم، در کنار نبود خیابانهای استاندارد، ضعف حملونقل عمومی و نبود ایستگاههای تاکسی درون و برون شهری استاندارد و پارکینگهای عمومی، بر زخم کهنه ترافیک خستهکننده شهر نمک میپاشد.
اگرچه شهرداری یاسوج با ورود به پروژه تغییر هندسی میادین و بلوارهای شهری سعی دارد به حل ترافیک کمک کند، اما این کار را میتوان مُسکن موقتی بر این درد دانست.
به نظر کارشناسان یکی از مهمترین راههای برونرفت شهر یاسوج از معضل ترافیک شهری ایجاد کمربندیها در اطراف شهر است، پروژهای که در گذشته نیز مورد توجه بودهاست اما با کمکاری و نبود اعتبارات لازم سرانجام خوشی ندارد و نمونه آن رها کردن پل سوم بشار به حال خود است، پروژهای که در صورت تکمیل میتواند بار زیادی از ترافیک شهر را کاهش دهد.
تکمیل پلهای سوم و چهارم بشار مطالبه دیرینه شهروندان یاسوجی
یکی از پروژههای هدف برای حل معضل ترافیک شهر یاسوج، پل چهارم بشار است، پروژهای که یکی از پروژههای عمران شهری در یاسوج است که در سال ۹۴ با حضور محمدباقر نوبخت، معاون اول رئیسجمهور وقت، کلنگ آن به زمین زده شد و هدف از احداث این پل، اتصال شهر یاسوج به بیمارستان امام سجاد (ع) به منطقه سروک و سرابتاوه عنوان شد، پروژهای که قرار بود تا سال ۹۸ به پایان برسد، اما در روزهای پایانی خرداد سالجاری با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور افتتاح شد.
افتتاح فاز نخست پل چهارم بشار و زیر بار ترافیک رفتن آن نوید اجرایی شدن فازهای بعدی از جمله اتصال این پل به منطقه سروک را به مردم شهر نوید داد، اتصال پل چهارم بشار به منطقه سروک به طول یکونیم کیلومتر از طرف شهرداری یاسوج آزادسازی شده و عملیات زیرسازی آن در حال انجام است.
زیرگذر پل چهارم بشار زیر بار ترافیک
کیوان آشنا، شهردار یاسوج در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از همان روزهای اول شروع مسئولیت، یکی از مهمترین دغدغههای مدیریت شهری تکمیل پل چهارم بود که شهروندان عزیز سالها انتظار استفاده از این محور را داشتند، میگوید: جلسات متعددی با مدیران استانی و شهرستانی، پیمانکار برگزار شد که با تلاشهای شبانهروزی عزیزان و همکاری شورای شهر در خردادماه سالجاری و با حضور وزیر کشور فاز نخست این پل به بهرهبرداری رسید.
وی میافزاید: راهاندازی زیرگذر برای سهولت تردد پل چهارم بشار برای کاهش ترافیک و رفاه حال شهروندان، بسیار حائز اهمیت بود، اما زیرگذر از گذشته به دلیل برخی از موانع مانند کانال دفع آبهای سطحی و نداشتن علائم هشداری قابلیت تردد خودروها را نداشت.
آشنا ادامه میدهد: با توجه به اینکه حسب ضرورت باید رفتوبرگشت از یک لاین بلوار «رجا» صورت میگرفت، خطر تصادف و اتفاقات خطرناک دور از انتظار نبود، از این رو با رفع موانع و خطکشی ترافیکی بازگشایی زیرگذر برای شهروندان و سرنشینان خودروها از لاین رفت زیر پل افتتاح شد.
به گزارش ایمنا، شهر یاسوج با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در دامنه کوه دنا و آبوهوای معتدل، بهعنوان یکی از شهرهای مهاجرپذیر استان بهشمار میرود و هرساله بر جمعیت این شهر بهویژه در مناطق حاشیهای افزوده میشود، این موضوع موجب شده است تا ایجاد زیرساختهای مختلف شهری در کانون توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.
با توجه به طراحی غیراصولی و بدون از آیندهنگری خیابانها و بلوارهای اصلی شهر، حال معضل ترافیک به گره کوری در مرکز شهر یاسوج تبدیل شده و حل آن مستلزم هزینههای گزاف است و باتوجه به مشکلات عدیده مالی شهرداری یاسوج، صرف چنین هزینهای از سمت شهرداری یاسوج برای آزادسازی خیابانها و تعریض آن کاری زمانبر و در واقع دور از انتظار است.
نظر شما