به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعباس روحانی شامگاه _یکشنبه سیزدهم آبان_ در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ تا ابتدای سال ۱۳۹۴ در جایگاه مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان فعالیت داشتم و میتوان گفت که دوران مدیریت «سیدمرتضی سقاییاننژاد» شهردار اسبق اصفهان، اتوبوسرانی این کلانشهر دوران طلایی خود را طی کرد، زیرا در این دوره حدود ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شهری شد و ناوگان را بهطور کامل نوسازی کردیم.
وی با بیان اینکه در بازه زمانی سال ۱۳۸۶ تا ابتدای سال ۱۳۹۴ اتوبوسهای قدیمی همچون ایکاروس و رنو از مدار خارج و اتوبوسهای جدید با استاندارد یورو ۳ جایگزین آنها شد، فاصله زمانی بین اتوبوسها منظم بود و دولت نیز یارانه حملونقل را پرداخت میکرد، افزود: در آن دوره قیمت یک دستگاه اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود و دولت ۸۲.۵ درصد این هزینه را بهعنوان یارانه پرداخت میکرد.
مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با اشاره به کاهش یارانهها حملونقل و تأثیر همهگیری کرونا تصریح کرد: با گذشت زمان ردیفهای یارانهای در بودجه کمکم کاهش پیدا کرد و سرانجام حذف شد؛ شاید بتوان گفت علت اصلی افت وضعیت حملونقل عمومی کاهش یارانهها بود، سپس شیوع کرونا موجب شد که مردم به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند و این امر نیز به ناوگان حملونقل عمومی ضربه شدیدی وارد کرد.
روحانی اضافه کرد: در همین حین افزایش قیمتها در حوزه خرید، تعمیر و نگهداری اتوبوسها نیز مشکلات دیگری بهوجود آورد و امکان نوسازی و حتی بازسازی اتوبوسها را از ما سلب کرد.
وی با بیان اینکه در دوره دوم مدیریت من در شرکت واحد اتوبوسرانی، از مجموع ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهر اصفهان تنها ۳۹۵ دستگاه فعال بود، ادامه داد: این وضعیت نیازمند تلاش و برنامهریزی جدی بود تا اتوبوسرانی به شرایط بهتر بازگردد، البته با افزایش هزینهها قیمت اتوبوسها نیز بسیار افزایش پیدا کرد، بهطوری که اتوبوسهایی که در گذشته قیمت آنها ۱۰۰ میلیون تومان بود، هماکنون به حدود ۹ میلیارد تومان رسیده است که با توجه به این شرایط ۱۸۰ دستگاه اتوبوس صفر تا صد بازسازی شد، یعنی اتوبوسی که باید پرس میشد و به ذوبآهن میرفت، تعمیر و با قابلیت اتوبوس صفر به چرخه حملونقل شهر بازگشت و ۳۹۵ اتوبوسهای فعال را به ۹۰۰ دستگاه افزایش دادیم.
مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان گفت: این پیشرفت بهدلیل بازسازیها و خریدهای جدید بود، اما اگر کارخانهها به تعهدات خود عمل کرده بودند و تولیدات بیشتری میشد، این تعداد میتوانست بیشتر باشد.
روحانی با اشاره به مشکلات مالی و کاهش حمایت دولت بیان کرد: ابتدای کار دو ردیف اعتباری ۰۰۶ و ۰۰۷ در بودجه دولت برای خرید اتوبوس و یارانه بلیت وجود داشت که با حذف این دو ردیف در دولت دهم، تنها یارانه اتوبوس باقی ماند و آن نیز به مرور حذف شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قراردادی برای خرید ۱۴۵ دستگاه اتوبوس با وزارت کشور وجود دارد که همچنان بهدلیل پرداختنشدن یارانه دولت به تأخیر افتاده است، بنابراین تمام مسئولیتهای مالی این حوزه بر دوش شهرداری افتاده که با توجه به افزایش شدید هزینهها، فشار زیادی به شهرداری وارد شده است.
نظر شما