اروپا، جولانگاه حمل‌ونقل هیدروژنی پاک

اروپا پس از پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه حمل‌ونقل پاک به‌واسطه بهره‌گیری از خودروهای الکتریکی، امروزه جولانگاه حمل‌ونقل قطارهای هیدروژنی پاک شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پتانسیل بالای انرژی هیدروژن طی ۱۰ سال گذشته هیجانات زیادی را در سطح جهانی برانگیخته و توجهات گسترده‌ای را به خود جلب کرده است. سوخت هیدروژن با پتانسیل خود برای کاهش قابل‌توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، منبع انرژی همه‌جانبه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند سوخت وسایل‌نقلیه را تأمین، برق موردنیاز جوامع را تولید و حتی خانه‌ها را گرم کند. متخصصان یک شرکت ترابری چندملیتی فرانسوی به‌تازگی از پتانسیل این سوخت در ارائه راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار بهره گرفته‌اند و به اجرای طرح تردد قطارهای هیدروژنی در منطقه برای نخستین‌بار در سراسر اروپا پرداخته‌اند. به این ترتیب آلمان و ایتالیا شاهد انتقال هیدروژن به فاز جدیدی از بهره‌برداری خواهند بود.

اروپا، جولانگاه حمل‌ونقل هیدروژنی پاک

متخصص یادشده در سال ۲۰۱۶ از برنامه‌های خود برای پیاده‌سازی و توسعه یک سیستم قطار منطقه‌ای در آلمان با سوخت هیدروژن رونمایی کرد که سیستمی ارزشمند برای حمل‌ونقل این کشور با تولید آلایندگی صفر است. قرار شد سیستم جدید تا سال ۲۰۲۲، جایگزین سایر سیستم‌های قطار در سراسر آلمان شود، زیرا این کشور متعهد به پایداری است. ایتالیا نیز تا پایان سال جاری، میزبان پروژه‌ای مشابه خواهد بود که بخشی از پیشرفت‌های این کشور را در ایجاد نخستین بخش هیدروژنی تشکیل می‌دهد. اتحادیه اروپا سررسید دستیابی به اهداف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق حمل‌ونقل به صفر درصد را سال ۲۰۵۰ تعیین کرده است و این قطارها نقش ارزشمندی در دستیابی به چنین هدفی ایفا کنند.

قطارهای هیدروژنی استانداردهای راحتی بالا و بی‌صدایی را ارائه می‌دهند که در همتایان الکتریکی آن‌ها یافت می‌شود و در عین حال عملکرد عملیاتی معادل قطارهای دیزلی از جمله برد بالا دارند. این قطارهای نوآورانه روی خطوط غیربرقی حرکت و به‌عنوان جایگزینی پایدار برای قطارهای سوخت فسیلی عمل می‌کنند.

اروپا، جولانگاه حمل‌ونقل هیدروژنی پاک

ورود قطارهای هیدروژنی به شرق آسیا

چین نیز در سال جاری اعلام کرد که شرکت سازنده قطار، آزمایش‌های نخستین قطار مسافربری این کشور را که با سلول‌های سوختی هیدروژنی کار می‌کند، به پایان رسانده است. این قطار قرار است در میان بخش‌های غیربرقی راه‌آهن شهری با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برد ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کند.

با این حال ژاپن همچنان پیشرو در فناوری موتورهای هیدروژنی برای خودروها است. دولت ژاپن سرمایه‌گذاری زیادی بر زیرساخت‌های هیدروژن خود انجام داده که هدف آن‌ها ایجاد «جامعه هیدروژنی» است که در آن هیدروژن در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، تولید برق و صنعت ادغام می‌شود. ژاپن با ابتکاراتی همچون توسعه وسایل نقلیه سلول سوختی هیدروژنی، شبکه‌های سوخت‌گیری گسترده و پیشرفت در روش‌های تولید هیدروژن به‌ویژه از منابع تجدیدپذیر، به‌طور فعال این ماده را به‌عنوان جایگزینی پایدار برای سوخت‌های فسیلی معرفی کرده است.

اروپا، جولانگاه حمل‌ونقل هیدروژنی پاک

تعهد به فناوری هیدروژن نه‌تنها با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بلکه تقویت امنیت انرژی و تحریک رشد اقتصادی، تعهد اروپا، چین و ژاپن به نوآوری و مسئولیت زیست‌محیطی در رویارویی با تغییرات آب‌وهوایی را نشان می‌دهد. حتی غول تولیدکننده خودروهای الکتریکی، تسلا، نیز اعلام کرده است که قصد دارد نمونه اولیه خودروی هیدروژنی خود را در اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه کند.

در حالی که خودروهای الکتریکی و فناوری الکتریکی در دو دهه گذشته بیشترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند، هیدروژن به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جایگزین جدید است که سلطه سبز الکتریکی را به چالش می‌کشد. افزودن منابع انرژی تجدیدپذیر قابل دوام گامی عالی برای در اختیار داشتن گزینه‌های متعدد به‌منظور داشتن آینده‌ای سبز است.

اروپا، جولانگاه حمل‌ونقل هیدروژنی پاک

کد خبر 807190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.