به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جدیدترین اخبار شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.
رکورد بزرگترین توربین بادی سیاره شکسته شد
چین، رهبر جهانی بلامنازع انرژی بادی در جهان، بهتازگی رکورد جهانی دیگری را برای بلندترین و پرظرفیتترین توربین بادی فراساحلی جهان به ثبت رسانده است که از برج ایفل پاریس و ساختمان کرایسلر نیویورک بلندتر و از طولانیترین ناو هواپیمابر ایالات متحده آمریکا طولانیتر است.
شرکت دانگفانگ الکتریک این کشور در حال ساخت این توربینهای بادی عظیم با ارتفاع ۳۴۰ متر و ظرفیت ۲۶ مگاوات در کارخانه خود در فوژو واقع در استان فوجیان خود است. ارتفاع توپی ناسل (محفظه موتور هواگردها و اتاقک مولد توربینهای بادی) این توربین ۱۸۵ متر، قطر تیغه آن ۳۱۰ متر و مساحت آن ۷۵ هزار و ۴۷۷ مترمربع است.
این توربین دریایی حتی با وجود چنین عظمتی در برابر طوفان و خوردگی مقاوم است و توانایی دوام آوردن در برابر طوفانهای فوقالعاده سنگین رده ۱۷ ره دارد. یونیسف این ابر طوفانها را دارای «قدرت بسیار مخرب، غرقکننده کشتیهای بزرگ، ایجادکننده خسارات شدید و جاریکننده سیل جدی» توصیف میکند.
غول بادی رکوردشکن فعلی میتواند حدود ۱۰۰ گیگاوات ساعت برق در سال را با فرض سرعت باد متوسط ۳۶ کیلومتر در ساعت تولید کند و یک واحد تولید برق آن قادر به تأمین انرژی حدود ۵۵ هزار خانه چینی است.
توربین ۲۶ مگاواتی دانگفانگ از بزرگترین توربین بادی فراساحلی ۲۰ مگاواتی مینگیانگ از نظر اندازه و ظرفیت پیشی خواهد گرفت.
سطح کنونی انرژی بادی چین حدود ۴۷۰ گیگاوات نیروی بادی یعنی بیش از سه برابر ایالات متحده آمریکا با ۱۴۸ گیگاوات ظرفیت بادی در رتبه دوم است و آلمان با ۶۹ گیگاوات انرژی بادی پاک در رتبه سوم قرار دارد. با این حداکثر ظرفیت و فرض نبودن تلفات زیرساختی، ۴۷۰ گیگاوات برق از نظر تئوری میتواند انرژی حدود ۳۸۸ میلیون خانوار آمریکایی را تأمین کند.
گسترش تاکسی هوایی برقی در آمریکا با سرمایهگذاری تویوتا
تویوتا اعلام کرد که برای حمایت از تولید تجاری تاکسیهای برقی در ایالات متحده آمریکا، ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت تاکسی هوایی برقی کالیفرنیایی سرمایهگذاری میکند. این بودجه که به دو بخش تخصیص پیدا خواهد کرد، کل سرمایهگذاریهای این خودروساز آمریکایی در شرکت یادشده را از سال ۲۰۱۹ به ۸۹۴ میلیون دلار افزایش میدهد. شرکت یادشده با این سرمایه اضافی به سمت تولید تجاری حرکت خواهد کرد.
این شرکت که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، باور دارد پرواز پایدار در کاهش چالشهای جابهجایی مداوم امروزی نقش اساسی دارد و در حال توسعه یک تاکسی هوایی برخاست و فرود عمودی (eVTOL) برای مسافران تجاری است. شرکت تاکسی هوایی کالیفرنیایی تاکنون چندین پرواز آزمایشی موفق تحت شرایط کنترلشده انجام داده است، اما قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۵ خدمات تجاری خود را در نیویورک و لسآنجلس راهاندازی کند. این اقدام به کسب گواهینامه کامل از اداره هوانوردی فدرال (FAA) وابسته است که سرمایه تزریقی جدید تویوتا راه دریافت این گواهینامه را هموار میکند. تاکنون دانش و پشتیبانی مشترک تویوتا در موفقیت شرکت یادشده بسیار مؤثر بوده است.
هرچند طی سالهای اخیر پیشرفتهایی در پرواز تاکسیهای هوایی این شرکت حاصل و تعدادی پرواز آزمایشی سرنشیندار موفق انجام شده است، هنوز هیچ سرویس تاکسی هوایی تجاری برخاست و فرود عمودی در هیچ کجای دنیا در حال فعالیت نیست. دلیل عمده این امر مقررات پیچیده هوانوردی بهویژه در ایالات متحده و اروپا محسوب میشود.
با این حال آمریکا در حال حاضر به جدیدترین مدل تاکسی هوایی مجهز است که در چهارمین مرحله از پنج مرحله فرایند صدور گواهینامه نوع خود قرار دارد و طبق ادعای تویوتا انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۴ روند فعالیت آن سرعت بیشتری بگیرد.
شرکت هوانوردی مستقر در کالیفرنیا در آگوست ۲۰۲۴ برنامههای خود را برای راهاندازی شبکه تاکسی هوایی خود تا سال ۲۰۲۶ یعنی زمانی اعلام کرد که لسآنجلس میزبان جام جهانی فوتبال است. به گفته این شرکت، این هواپیمای الکتریکی با قابلیت جای دادن چهار سرنشین در خود، با نام مستعار «نیمهشب»، قادر به پرواز با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است و برای پروازهای پیدرپی در فاصله ۳۰ تا ۸۰ کیلومتری با حداقل زمان شارژ در بین هر پرواز طراحی شده است. شرکت یادشده اعلام کرد که قصد دارد برای پیشبرد اهداف خود از زیرساختهای موجود در مکانهایی همچون فرودگاه بینالمللی لسآنجلس، فرودگاه هالیوود بربانک، استادیوم SoFi و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی استفاده کند.
کشورهایی با بیشترین ظرفیت ذخیره انرژی در ۲۰۲۴
بررسی آماری سالانه انرژی جهانی توسط مؤسسه انرژی، ظرفیت باتری ذخیرهسازی شبکه هر کشور را در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد که کدام کشورها بیشترین سیستمهای ذخیره انرژی باتری در مقیاس شبکه (BESS) را در سال ۲۰۲۳ داشتند.
آمریکا و چین پیشتاز ذخیره انرژی
چین حدود نیمی از ظرفیت باتری ذخیرهسازی شبکه در جهان را دارد و با سرعت سرسامآوری در حال رشد است. از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، این کشور بیش از ۱۹ گیگاوات ذخیرهسازی به شبکه خود اضافه کرد که از ۷.۸ به ۲۷.۱ گیگاوات رسید.
ایالات متحده همچنین ظرفیت خود را در سال ۲۰۲۳ به میزان قابلتوجهی افزایش داد و از ۹.۳ به ۱۵.۸ گیگاوات رسید. این دو اقتصاد بزرگ بیش از سهچهارم ظرفیت باتری ذخیرهسازی شبکه جهان را در اختیار دارند.
اگرچه کانادا در سال ۲۰۲۳ تنها ۰.۴ گیگاوات ظرفیت ذخیرهسازی داشت، ظرفیت خود را نسبت به سال قبل چهار برابر کرد. با این حال، نرخ رشد سالانه ۴۲۶ درصدی آن هنوز بالاترین میزان در بین ۱۰ کشور برتر نیست.
این آفریقای جنوبی بود که بیشترین نرخ رشد ظرفیت را در سال ۲۰۲۳ به دلیل تأسیسات جدید خود در ووستر داشت. نرخ رشد سالانه آن ۲۹ هزار و ۳۰۰ درصد بود.
همه کشورهای حاضر در رتبهبندی ۱۰ کشور اول رشد قابلتوجهی را تجربه نمیکنند. ظرفیتهای ایرلند و آلمان نسبت به سال قبل تنها ۲۸ درصد رشد داشته است. در همین حال، ظرفیت کرهجنوبی ثابت ماند.
آژانس بینالمللی انرژی تخمین میزند که تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳۰۰ گیگاوات ذخیره باتری برای پشتیبانی از ظرفیت انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز برای رسیدن به هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش جهانی نیاز خواهد بود.
با وجود چالشهایی مانند حفاظت ناکافی از محیط زیست، کل ظرفیت باتری ذخیرهسازی شبکه جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۵۵.۷ گیگاوات رسید. این رقم نسبت به سال قبل ۱۲۰.۸ درصد افزایش داشته است.
عربستان از مقصد لوکس نئوم رونمایی کرد
جزیره سنداله، یک مقصد لوکس در دریای سرخ است که توسط استودیوی طراحی و معماری ایتالیایی لوکا دینی طراحی شده است؛ این جزیره بهعنوان نخستین پروژه منطقه نئوم در عربستان سعودی به بهرهبرداری رسید.
این جزیره که در فاصله پنج کیلومتری از سواحل نئوم واقع شده است، با مساحت ۸۴۰ هزار متر مربع، بهعنوان نقطه ورودی نئوم به دریای سرخ شناخته میشود. این جزیره شامل هتلها، رستورانها، باشگاه قایقسواری با طراحی داخلی چشمگیر است. سنداله انتظار دارد تا سال ۲۰۲۸ روزانه ۲۴۰۰ بازدیدکننده را جذب کند.
سنداله دارای ۸۶ اسکله تفریحی است و بازدیدکنندگان این جزیره که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آن را «آینده سفرهای لوکس» توصیف کرد، میتوانند از میان ۴۴۰ اتاق، ۸۸ ویلا و بیش از ۲۰۰ آپارتمان، خدمات مورد نظر را انتخاب کنند. این پروژه جنجالی بهشدت مورد انتقاد قرار گرفته است؛ لینا الحثلول، فعال حقوق بشر، اوایل سال جاری به Dezeen گفت که نئوم روی خون سعودیها ساخته میشود.
شهر هوشمند نئوم در عربستان سعودی، پروژهای بلندپروازانه است که بهمنظور ایجاد یک مدل پایدار و نوآورانه برای زندگی شهری طراحی شده است. این شهر با استفاده از فناوریهای پیشرفته، شامل سیستم حملونقل خودکار و رباتها، بنا خواهد شد. نئوم به چند بخش اصلی شامل سنداله، تروجینا، اکساجون و لاین تقسیم میشود که هر کدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند. هدف نئوم جذب پنج میلیون بازدیدکننده تا سال ۲۰۳۰ و تبدیل شدن به مرکزی برای فناوری و نوآوری است.
یکی از اهداف چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان، تولید ۵۰ درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیر از جمله هیدروژن است که در صورت موفقیتآمیز بودن پروژه نئوم، میتواند چشمانداز انرژی خود را تغییر دهد و سهم قابلتوجهی در بازار جهانی هیدروژن به دست آورد، علاوه بر این عربستان در پروژه نئوم تأکید دارد که بهمنظور کاهش اثرات منفی زیستمحیطی بر اکوسیستم شکننده دریای سرخ، نمک زدودهشده از آب طی فرایند نمکزدایی، بههیچ عنوان به دریا ریخته نخواهد شد و نئوم با بهرهگیری از تخصص جهانی خود برای ارائه راهحلهای آبی، از شیوهای با کمترین تأثیرات زیستمحیطی استفاده میکند که با هدف آن برای ارائه یک محیط پایدارتر و ارائه اقتصاد دایرهای آب پایدار همسو است.
ترویج تردد پایدار با ایستگاههای دوچرخه خورشیدی
طبق گزارش اداره حملونقل شهری واشنگتن، بهعنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی برای تکیه بر منابع انرژی پایدار، در چهار ایستگاه عمومی دوچرخههای اشتراکی این شهر سایبانهای خورشیدی نصب شده است.
هدف از این آزمایش افزایش گزینههای تردد پایدار و روی آوردن به شیوههای فعال و سالم حملونقل ازجمله با استفاده از وسایلنقلیه عمومی تکنفره پاک است. ادغام انرژیهای تجدیدپذیر در زیرساختهای اشتراک دوچرخه واشنگتن در خط مقدم این تغییرات قرار دارد.
پروژه حاضر گامی مهم در جهت پایدارتر و کارآمدتر کردن سیستم حملونقل این شهر به شمار میرود. این پنلهای خورشیدی نهتنها به ترویج دوچرخههای الکترونیکی واشنگتن کمک میکنند، بلکه الگویی برای شهرهای دیگر خواهند بود که به دنبال سبز کردن سیستمهای حملونقل خود هستند.
ایستگاههای شارژ بخشی از ابتکار عمل گسترده شهر برای برقرسانی به ۲۰ تا ۳۰ درصد از ایستگاههای اشتراک دوچرخه خود است. در حال حاضر باتریهای خالیشده دوچرخههای الکترونیکی این ایستگاهها با باتریهای تازه شارژشده از شبکه در انبار ایستگاههای یادشده تعویض میشوند تا بتوان از این وسایلنقلیه استفاده کرد.
با برقرسانی پاک به ایستگاهها علاوه بر کاهش بار شبکه برق شهر، مسافتی که این وسایلنقلیه باید برای شارژ شدن طی کنند، کاهش پیدا خواهد کرد. پنلهای خورشیدی مورد استفاده در این طرح، انرژی کافی برای شارژ مجدد دوچرخههای برقی اشتراکی شهر را بهطور مستقیم در ایستگاهها تولید میکنند. هر ایستگاه که دارای ۵۰ سکوی قرارگیری دوچرخه است، میتواند همزمان ۶ دوچرخه را با قدرت کامل شارژ کند.
پروژه حاضر پیش از تصمیمگیری در مورد گسترش در سراسر شهر، به مدت یک سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
بهترین متروهای اروپا
ایستگاههای مترو برای زندگی شهری ضروری هستند، اما کیفیت و سطح مدرنسازی آنها در شهرهای پایتختی اروپا متفاوت است. شبکههای حملونقل با کیفیت بالا با افزایش تردد و گسترش دسترسی به یک مجموعه گستردهتر نیروی کار، نقش مهمی در افزایش بهرهوری کسبوکار دارند. علاوهبر این، سرمایهگذاری روی سیستمهای مترو با سرمایهگذاری مستقیم خارجی ارتباط بیشتری دارد. این سرمایهگذاریها با بهبود سرعت تردد و دسترسی، جذابیت شهر را افزایش میدهند.
رتبهبندی پایتختهای اروپایی با بهترین سیستم مترو
اسلو، نروژ ۸.۰۶
صوفیه، بلغارستان ۷.۶۴
آتن، یونان ۷.۲۹
مادرید، اسپانیا ۶.۷۴
ورشو، لهستان ۶.۶
لندن، بریتانیا ۶.۰۴
بخارست، رومانی ۵.۹۷
لیسبون، پرتغال ۵.۹۷
کپنهاگ، دانمارک ۵.۹۷
پراگ، چک ۵.۸۳
وین، اتریش ۵.۴۲
هلسینکی، فنلاند ۵.۱۴
استکهلم، سوئد ۴.۶۵
برلین، آلمان ۴.۳۸
پاریس، فرانسه ۴.۳۸
آمستردام، هلند ۴.۰۳
رم، ایتالیا ۳.۷۵
بروکسل، بلژیک ۳.۲
بوداپست، مجارستان ۳.۱۳
بهترین سیستمهای مترو در پایتختهای اروپایی بر اساس دادههای Bounce رتبهبندی و برای این منظور، سیستمهای مترو در ۱۹ شهر پایتخت اروپا بر اساس معیارهای زیر امتیازدهی شدند:
- تعداد ایستگاهها
- سواری سالانه
- مسافت تحت پوشش
- امتیازات بررسی گوگل
- سهم واکنشهای آنلاین مثبت و منفی به مقالات مربوط به هر سیستم مترو
امتیاز سیستمهای مترو از ۱۰ محاسبه میشود. قابلتوجه اینکه در این بررسی پایتختهای بلاروس، اوکراین و روسیه مستثنی شدند.
نروژ خانه برترین سیستم مترو در میان پایتختهای اروپایی است. پایتخت این کشور با ۱۰۱ ایستگاه مترو در سراسر شبکه حملونقل خود در صدر فهرست حاضر قرار دارد. اسلو در سال ۲۰۲۳ میزبان نخستین سیستم مترو در سطح جهان بود که بهطور کامل با برق کار میکرد. ایستگاههای متروی این شهر بهعنوان بزرگترین شبکه در اسکاندیناوی، میانگین امتیاز بررسی گوگل ۴.۱۳ از ۵ ستاره را بهدست آوردند و کاربران آنها را «بسیار خوب سازماندهیشده» و «راحت برای تردد» توصیف کردهاند.
صوفیه و بلغارستان با میزبانی از جدیدترین سیستم مترو در میان پایتختهای اروپایی که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شده، مدعی مقام دوم است. در مقابل، متروی لندن که در سال ۱۸۶۳ ساخته شد، عنوان قدیمیترین سیستم متروی جهان را به خود اختصاص داده است. امروزه متروی لندن ۸۴ درصد کمتر از یک خودروی بنزینی به ازای هر مسافر کربن منتشر میکند و در مسیری قرار دارد که تا سال ۲۰۳۰ بهطور کامل از انرژیهای تجدیدپذیر تغذیه کند. سیستم متروی لندن بهطور کلی رتبه ششم را در بین پایتختهای اروپایی دارد.
متروی خودکار کپنهاگ ۲۴ ساعته در هفت روز هفته خدماترسانی میکند. قطارها در بیشتر ساعات روز هر دو دقیقه یکبار وارد ایستگاه میشوند. بهرغم قرار گرفتن در رتبه هفتم لیست حاضر، سیستم متروی این شهر به دلیل قابلیت اطمینان استثنایی خود اغلب بهعنوان بهترین سیستم متروی جهان شناخته میشود.
در انتهای دیگر طیف، سیستم متروی بوداپست در رتبه آخر قرار دارد و ۷۵ درصد از واکنشهای آنلاین به مقالات خبری مرتبط با آن، منفی بوده است. مسافران بعضی از ایستگاههای این سیستم مترو را «بسیار ناخوشایند» توصیف کردهاند و برای اغلب آنها، تمیز نبودن عامل اصلی نگرانی عنوان شده است.
بزرگترین ساختمان جهان در عربستان سعودی
مراحل ساختوساز ساختمان مکعب که بهعنوان محور توسعه در شمال غربی ریاض به مساحت ۱۹ کیلومتر مربع طراحی شده است، بهطور رسمی آغاز شده و گودبرداری در حال انجام است. تأمین مالی این پروژه بر عهده صندوق سرمایهگذاری عمومی مرکزی عربستان سعودی (PIF) است و کارهای زیربنایی در این محل تا ۸۶ درصد تکمیل شده است. آسمانخراش مکعب، سازهای به شکل مکعب با لبههایی به طول ۴۰۰ متر طراحی شده است؛ یک آسمانخراش بینظیر با ارتفاع ۴۰۰ متر که به بلندترین ساختمان شهر تبدیل میشود. سایت خبری بلومبرگ این سازه را «بزرگترین سازه ساختهشده در جهان» نامیده است.
مکعب بهعنوان بخشی از یکی از ۱۴ پروژه گیگای عربستان سعودی به نام نئوم است که در حال ساخت است. عربستان سعودی برنامهای برای توسعه مجموعهای از پیشرفتهای عظیم دارد که توسط ولیعهد محمد بن سلمان بهعنوان بخشی از چشمانداز ۲۰۳۰ دارد و برای متحول کردن این کشور برنامهریزی شده است. شناختهشدهترین و بحث برانگیزترین این پروژهها شهر هوشمند نئوم است که به همراه چند پروژه دیگر در کنفرانس Cityscape ریاض به نمایش درآمدند.
بسیاری از پروژههای گیگا، توسعههای سنتی است که به یک سایت واحد و بزرگ محدود میشود و هدف آن ایجاد مراکز شهری در ۱۲ منطقه در سراسر کشور عربستان است، از آن جمله میتوان به مسار در مکه، پروژه مرکزی جده و پارک ملک سلمان در ریاض اشاره کرد که بهطور مستقیم توسط صندوق سرمایهگذاری عمومی مرکزی کشور تأمین مالی میشود. سایر پروژهها همچون شهر غیرانتفاعی محمد بن سلمان، توسط شخص ولیعهد تأمین مالی میشود.
نئوم معروفترین پروژه گیگای عربستان و همچنین پیشرفتهترین طرحی است که در این کشور توسعه یافته است و مساحتی حدود ۱۰.۲ هزار مایل مربع را در بر میگیرد. این شهر از ۱۰ منطقه تشکیل شده که چهار منطقه آن تاکنون اعلام شده است، از جمله شهری به طول ۱۷۰ کیلومتر به نام The Line، شهر بندری هشتضلعی به نام Oxagon، یک پیست اسکی به نام Trojena، یک استراحتگاه به نام Sindalah و مرکز تجاری New Murabba است.
جزئیات پروژه مکعب
پروژه مربع جدید بخشی از شهر نئوم است که با هدف ایجاد یک مرکز تجاری مدرن و پایدار در شمال غرب عربستان و تعریف خط افق جدیدی از ریاض طراحی شده است. یک منطقه تجاری و سرگرمی که پیرامون آسمانخراش ۴۰۰ متری مکعب ساخته میشود، ۱.۴ مترمربع مغازه و جاذبههای فرهنگی و توریستی دارد و شامل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، ۹ هزار اتاق هتل، ۹۸۰ هزار مترمربع مغازه و ۱.۴ میلیون مترمربع فضای اداری خواهد بود.
پروژه مکعب در شهر به اصطلاح مربع نو (New Murabba) بهعنوان یکی از جاهطلبانهترین طرحهای عمرانی قرن حاضر، در سال ۲۰۲۲ توسط مقامات عربستان سعودی بهطور رسمی معرفی شد. این آسمانخراش با طراحی نمادین و چشمنوازش قرار است به نمادی از پیشرفت و نوآوری در منطقه تبدیل شود.
داخل مکعب یک آتریوم غولپیکر با یک برج مارپیچ در مرکز آن قرار دارد که در یک نمای متمایز ساختهشده از اشکال مثلثی قرار میگیرد و به سبک معماری مدرن نجدی (Najdi) اشاره دارد. آتریوم مکعب بهعنوان مرکز حیاتی این ساختمان عمل میکند و فضاهایی باز و زیبا برای تعاملات اجتماعی و تجاری فراهم میآورد. مکعب با هدف ارتقای تجربه کاربری، شامل دو میلیون مترمربع فضای تجاری، تفریحی و فرهنگی خواهد بود و ساکنان و بازدیدکنندگان میتوانند از امکاناتی نظیر هتلهای لوکس، رستورانهای بینالمللی، مراکز خرید با برندهای مطرح جهانی و همچنین فضاهای هنری و نمایشگاهی بهرهمند شوند.
آسمانخراش مکعب بهعنوان یک نماد از پایداری و حفاظت از محیط زیست طراحی شده است و از انرژیهای تجدیدپذیر بهویژه انرژی خورشیدی برای تأمین گرمایش و برق ساختمان استفاده میکند تا با تأکید بر فناوریهای سبز به یکی از الگوهای پیشرو در توسعه پایدار تبدیل شود. ساختمان بهگونهای طراحی شده است که بهترین استفاده را از منابع طبیعی داشته باشد و با استفاده از فناوریهای نوین اثرات زیستمحیطی ساختوساز را کاهش دهد.
این پروژه، بخشی از تلاشهای عربستان سعودی برای کاهش وابستگی به نفت و توسعه اقتصاد به سوی فناوری و صنایع پیشرفته است و علاوهبر ایجاد فرصتهای اقتصادی و شغلی، نمایانگر یک تحول فرهنگی و اجتماعی در منطقه خواهد بود. انتظار میرود این پروژه بزرگ تا سال ۲۰۳۰ به بهرهبرداری برسد و با امکانات و طراحی منحصربهفردش، به یکی از جاذبههای اصلی گردشگری و اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شود. عربستان با اجرای این طرح که نشاندهنده تغییرات گستردهای در چشمانداز این کشور است، چهره خود را بهعنوان یک قدرت نوظهور در عرصه توسعه شهری و فناوری نشان میدهد.
آغاز به کار نخستین پارک اگریولتاییک سوئد
مطالعات مربوط به انرژی خورشیدی ظرفیت تولید برق خورشیدی را تا سال ۲۰۳۵ یک تراوات تخمین میزند که نیاز به استفاده از ۵.۷ میلیون هکتار زمین دارد و در تضاد با گسترش کشاورزی است، زیرا همان ویژگیهایی که یک زمین را برای تولید انرژی خورشیدی مناسب میکند شامل تابش فراوان نور خورشید و زمین مسطح، برای کشاورزی نیز جذاب است. هممکانی پنلهای خورشیدی و کشاورزی موسوم به اگریولتاییک، راهکاری است که میتواند رقابت کاربری زمین را بین کشاورزی و انرژی خورشیدی دوستانهتر کند. استفاده همزمان از زمین برای هر دو صنعت میتواند به نفع کشاورزان باشد و هزینههای تولید برق خورشیدی را نیز کاهش دهد.
نخستین پارک اگریولتاییک (Agrivoltaics) سوئد واقع در سواحل این کشور در سال ۲۰۲۳ راهاندازی شد و هدف از ایجاد آن ترکیب کشاورزی و تولید انرژی از طریق پنلهای خورشیدی است. این روش به کشاورزان این امکان را میدهد که در کنار کشت محصولات، به تولید انرژی تجدیدپذیر بپردازند.
پنلهای خورشیدی در این پارک به گونهای نصب شدهاند که روی زمین سایه ایجاد کنند و با حفظ رطوبت خاک و کاهش دما، شرایط بهتری برای رشد گیاهان فراهم آورند. این ابتکار در راستای تلاشهای سوئد برای رسیدن به اهداف پایداری و افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر طراحی شده است که نهتنها به کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی کمک میکند، بلکه به بهرهوری بیشتر زمینهای زراعی و بهبود امنیت غذایی نیز منجر میشود.
در حال حاضر تولید برق در این پارک بزرگ تحت مالکیت و اداره Svea Solar در حال انجام است و یک قرارداد خرید برق (PPA) با یک کشاورز محلی منعقد شده است که در مزرعه زیر پنلهای خورشیدی، دانههای کلزا، لیمو و گندم را بهصورت چرخشی تولید میکند.
پارک خورشیدی ۶ مگاواتی، واقع در شهر گولسپانگ در غرب سوئد، ۱۳ هکتار وسعت دارد و در مجموع ۸۶۸۰ پنل در این پارک نصب شده است، برای مقاومت در برابر فشار باد و برف زیاد این منطقه، سیستم بهصورت ردیاب دوطرفه ۲P طراحی شده است. پنلهای خورشیدی در این سیستم بهصورت دینامیک در طول روز به سمت خورشید میچرخند و جذب نور بیشتری را ممکن میسازند، به این ترتیب کارایی سیستم تولید انرژی خورشیدی را به حداکثر میرسانند. این ردیاب دوطرفه طوری طراحی شده است که بهجای چرخش حول یک محور، میتواند در دو محور حرکت کند و زاویه پنلها نسبت به نور خورشید در بهترین حالت تنظیم شود.
مقاومت این سیستم در برابر فشار باد و برف یکی از ویژگیهای کلیدی آن است؛ ساختار سیستم ردیاب بهگونهای است که وزن پنلها را توزیع میکند و برای مقابله با بارهای جانبی ناشی از باد بسیار مقاوم است. استفاده از مواد باکیفیت و مهندسی دقیق در طراحی این سیستم، آن را به یک انتخاب مناسب برای مناطق با شرایط جوی سخت تبدیل کرده است و نتیجه آن افزایش استحکام و پایداری سیستم در برابر فشار برفهای سنگین این منطقه است.
کار روی این پروژه نوامبر سال گذشته آغاز و اواخر سپتامبر سال جاری افتتاح شد. راهاندازی این پارک در زمان ساخت و بهرهبرداری، مشاغلی را در منطقه ایجاد کرده است و منجر به رونق اقتصاد محلی خواهد شد. تولید انرژی تجدیدپذیر و همکاری با کشاورزان محلی میتواند به تقویت زنجیره تأمین و اقتصاد محلی کمک کند.
مدیرعامل پارکهای خورشیدی Svea Solar معتقد است که این پروژه نمونهای از موفقیت یک اکوسیستم محلی و بسیار مدرن و پایدار است و برای توسعه این پروژه در حال گفتوگو با مالکان زمینهای کشاورزی حاصلخیز دیگری است تا سیستمهای مشابهی را اجرا کند. پارک Svea Solar در ماه اوت، یک قرارداد همکاری با Sveaskog، بزرگترین مالک جنگل سوئد، برای توسعه پروژه خورشیدی دو گیگاواتی در سراسر کشور به مدت پنج سال امضا کرد.
برق سبز برای مشاغل
موفقیت این پروژه میتواند الگوی خوبی برای دیگر مناطق سوئد و حتی کشورهای دیگر باشد که به دنبال توسعه راهحلهای مشابه برای ترکیب راهکارهای تولید انرژی تجدیدپذیر و کشاورزی هستند. قراردادهای خرید برق از کشاورزان در حال افزایش است و میتواند به رونق کسبوکارهای محلی و استراتژیهای پایداری کمک کند. حمایت از این پروژهها گامی بزرگ در راستای تعهد سوئد به استفاده از انرژیهای پاک است و راه را برای برنامه انتقال سبز هموار میکند.
با توجه به روند روبهرشد اگریولتاییک، میتوان انتظار داشت که مدلهای مشابه در سایر مناطق جهان نیز به اجرا درآید، بهویژه در مناطقی که زمینهای مناسب برای کشاورزی و تولید انرژی خورشیدی بهطور همزمان در دسترس است. این نوع پروژهها میتواند بهعنوان بخشی از استراتژیهای جهانی برای مبارزه با تغییرات آبوهوایی و ایجاد امنیت غذایی در نظر گرفته شود.
تکنولوژی اگریولتاییک به کشاورزان این امکان را میدهد که بدون نیاز به افزایش فضاهای زراعی، همزمان به تولید انرژی و رشد محصولات کشاورزی بپردازند؛ ابتکاری که نهتنها به بهینهسازی استفاده از زمین در آینده پرجمعیت کمک میکند، بلکه به کاهش تأثیرات منفی کشاورزی بر محیط زیست نیز منجر میشود.
نظر شما