به گزارش خبرگزاری ایمنا، «بردگیم» بازیها و سرگرمیهایی است که بهطور معمول روی میز یا هر سطح صافی همچون قالی یا زمین اجرا میشوند؛ تاریخچه این بازیها به ۵۰۰۰ سال قبل در مصر باستان مربوط میشود و Senet نام اولین بازی رومیزی کشفشده توسط باستانشناسان است.
بازیهای استراتژیک: این نوع بازی رومیزی به بازیکنانی نیاز دارد که از مهارت و تفکر خود برای برنامهریزی و اجرای یک استراتژی برنده استفاده میکنند. شطرنج یکی از شناختهشدهترین نوع این بازیها است.
حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوردگیمها وارد عصر تازهای شدند و علاوه بر پادشاهان و اشرافزادگان، مردم عادی و طبقه کارگر نیز از این بازی استقبال زیادی کردند. در آن دوران بازیهای رومیزی حتی با اعتقادات مذهبی مردم نیز آمیخته شدند که منجر به خلق بازیهای جدیدی شد.
پس از اتفاقات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که حماس و دیگر گروههای فلسطینی حملات هماهنگشدهای را از نوار غزه به جنوب اسرائیل آغاز کردند و نخستین تهاجم به خاک اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ محسوب میشد، واکنشهای فرهنگی و هنری در این خصوص آغاز شد. بردگیم «۲۵» یکی از بازیهای جذاب تولیدشده با موضوع فلسطین و در واکنش به عملیات طوفانالاقصی است که توسط یک تیم جوان طراحی و به بازار عرضه شده است.
با فکر به جنگ رژیم صهیونیستی میرویم
سید مصطفی نقیبقراء یکی از طراحان این بازی است که با بیان اینکه دو سالی است در حوزه بازی در یک تیم سهنفره مشغول طراحی این بازی هستیم، به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: بازی «۲۵» با محوریت قدس، بعد از اتفاقات سال گذشته که عملیات طوفانالاقصی رقم خورد، طراحی شد.
وی به ابعاد فنی بازی میپردازد و با بیان اینکه بازیسازی یک اتفاق پیچیده است و ساخت آن علاوه بر ایده نیازمند ابعاد فنی و جذابیت دارد، میافزاید: بازی «۲۵» با یک تیم متخصص و کارشناس در زمینه بازی تولید شد؛ در این بازی مباحث لانهزنبوری وجود دارد که افراد شرکتکننده در بازی باید از آن محافظت کنند، سپس نوجوان فلسطینی و فضای اسرائیل در بازی قرار میگیرد و تمام اطلاعات بازی بر اساس بیانات رهبری، عملیات طوفانالاقصی و روایتهای مختلف از فلسطین اشغالی صورت گرفته است.
این بازیساز درباره هدف ساخت این بازی عنوان میکند: کسانی که وارد مراحل این بازی میشوند از طرفی با وجود اینکه با مفاهیم فلسطین و مقاومت آشنا میشود و ظلم و جنایت اسرائیل را لمس میکند به این نتیجه خواهد رسید که برای نابودی اسرائیل باید مسلمانان متحد و با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند؛ این ضرورتی است که در بیانات امام (ره) و رهبری وجود دارد و ما در این بازی سعی کردیم مراحل را طراحی کنیم که اگر قرار باشد اتفاقی علیه اسرائیل صورت بگیرد، باید دست به دست هم بدهیم. اگر کسی تکنفره بخواهد این بازی را پیش ببرد، قطعاً پیش نخواهد رفت و پیروز نمیشود و این مهمترین رکنی بود که ما در طراحی این بازی دنبال کردیم.
نقیب قراء جذابیت را بخش دیگری از بازی «۲۵» دانست و میگوید: جدای از مباحث اعتقاداتی و مبارزاتی بخاطر ایجاد جذابیت در بازی فضای رقابتی به «۲۵» اضافه شده است؛ در این مراحل به کسی که توانسته باشد بازی را بهتر مدیریت کند و به هدف برسد، جایزه تعلق میگیرد؛ بنابراین این بازی یک بازی فکری و استراتژیک است و هر بازیگری که بتواند مدیریت فکری بهتری انجام دهد، او امتیاز بیشتری خواهد داشت و برنده نهایی خواهد شد. بازی ۲۵ به شش سبک قابل اجراست و زمان انجام سبک اصلی آن از ۴۵ دقیقه تا یک زمان به طول میانجامد که از ۲ تا ۴ نفر شرکت کننده در بازی خواهند بود و شش راند فرصت وجود دارد تا تعداد سربازان مورد نیاز به مقصد رسانده شوند و برنده بازی مشخص شود.
بوردگیم «۲۵»؛ یک اقدام برای کنشگری جوانان درباره فلسطین
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با بیان اینکه بازی و سرگرمی یکی از اقتضائات زمانه ما است، به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: اگر ما قصد داریم با مخاطب و مردم و کودک و نوجوان ارتباط برقرار کنیم، قطعاً باید از مسئله و مقوله سرگرمی و سبد محصولات آن استفاده کنیم. چه بسا پرمخاطبترین محصول روزگار ما بازی و سرگرمی است و این را آمار و مخاطبان تصدیق میکنند.
وی به بردگیم «۲۵» با موضوع فلسطین اشاره کرده و میافزاید: ما برای اینکه بتوانیم موضوع فلسطین و مسئله مقاومت را در نسل جدید با ادبیاتی که با آن ارتباط داشته باشند، جا بیندازیم قطعاً باید از پلتفرم و بستر و قالب بازی و سرگرمی استفاده کنیم. بازی ۲۵ یک اتفاق مهم است که برای مخاطب نوجوان طراحی شده است و خواهد توانست بچههای نوجوان را با نقشآفرینی و رویاپردازی وارد ماجرای آزادسازی قدس کند. این نوع محصولات میتواند موجب هویتبخشی مسائل در بین نوجوان و جوان امروزی نسبت به مسائل و آرمان فلسطین باشد و در این راستا مؤثر باشد.
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه بازیها استراتژیک را مهم خواند و تاکید میکند: بازار ایران و جهان اسلام بستر مهمی برای بازیهای مختلف با موضوع فلسطین و آرمان قدس است که میتواند جریان جدیدی را علیه رژیم صهیونیستی به وجود آورد که باید مورد توجه ویژه بازیسازان و تصمیمسازان این عرصه قرار گیرد.
به گزارش ایمنا، تبیین موضوع جریان مقاومت به کمک بازی برای کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد، زیرا بازیها به عنوان ابزاری جذاب و سرگرمکننده میتوانند مفاهیم پیچیده را به شیوهای ساده و قابل فهم ارائه دهند؛ از آنجا که کودکان و نوجوانان به طور طبیعی به بازیها علاقهمند هستند، استفاده از این رسانه میتواند به انتقال پیامهای مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کمک کند.
علاوه بر این، بازیهای آموزشی میتوانند حس همبستگی و مسئولیت اجتماعی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنند؛ با طراحی بازیهایی که بر محوریت جریان مقاومت و مبارزه با ظلم تمرکز دارند، میتوان به جوانان آموخت که چگونه میتوانند در برابر ناعدالتیها ایستادگی و نقش فعالی در جامعه خود ایفا کنند؛ این نوع بازیها نه تنها به آموزش مهارتهای اجتماعی و همکاری کمک میکنند، بلکه احساس تعلق به یک هویت جمعی را نیز در آنها تقویت میکنند؛ استفاده از بازی به عنوان یک ابزار آموزشی میتواند به ایجاد تفکر انتقادی در میان کودکان و نوجوانان کمک کند. با مواجهه با سناریوهای مختلف در بازی، آنها میتوانند توانایی تحلیل وضعیتها و اتخاذ تصمیمات درست را توسعه دهند. این امر نه تنها به ارتقا آگاهی سیاسی و اجتماعی آنها کمک میکند، بلکه آنها را برای تبدیل شدن به شهروندان فعال و مسئول در آینده آماده میسازد. در نتیجه، تبیین موضوع جریان مقاومت از طریق بازی میتواند تأثیر عمیقی بر شکلگیری نگرشها و ارزشهای نسل آینده داشته باشد.
نظر شما