به گزارش خبرگزاری ایمنا، تحقیقات اخیر نشان داده است یادگیری با فناوری میتواند به دانشآموزان در اشتیاق برای کشف چیزهای جدید کمک کند، انگیزش را در آنها بهبود ببخشد و منجر به تقویت علاقه فراگیران برای کشف و تجربه کردن شود، بنابراین مدتی است که سوالی ذهن متولیان امر تعلیم و تربیت را درگیر کرده است که فناوریهای نوین چگونه شیوه آموزش و یادگیری را تغییر دادهاند؟
دسترسی گستردهتر و ساده به منابع علمی و آموزشی در راستای تقویت یادگیری معلمان و دانشآموزان، تعامل وسیعتر افراد و امکان برقراری ارتباطات ملی و فراملی، تقویت تعامل معلمان و دانشآموزان، بهبود علاقه و انگیزه فراگیران برای قرار گرفتن در مسیر یادگیری فعال، امکان ترکیب آموزش همراه با بازی به روشهای نوین و گسترش مرزهای کلاس درس از نمونههای مهم مزیتهای استفاده از فناوریها در آموزش است که در چند سال اخیر نظام تعلیم و تربیت جهانی را تحت تأثیر خود قرار داده است.
مطالعات انجام شده نشان داده است که انگیزه کلی دانشآموزان و مشارکت در یادگیری با اجرای فناوری آموزشی افزایش پیدا میکند، در واقع فناوریها از نظر رفتاری، شناختی و احساسی بر دانشآموزان تأثیراتی میگذارد و موجب افزایش تلاش و صرف زمان بیشتر مشارکت در فعالیتهای یادگیری و تأثیر مثبت بر نگرشها و علایق نسبت به یادگیری میشود.
ایجاد محیط آموزشی مناسب برای یادگیری و رشد دانشآموزان با استفاده از فناوریهای نوین
مجید فیروزی، دکترای مشاوره خانواده، مدرس دانشگاه و کارشناس مرکز مشاوره آموزشوپرورش درباره فعالیتهای مورد نیاز برای فراهم کردن زیرساختهای تلفیق آموزش با تکنولوژی به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: برای موفقیت در ترکیب آموزش با فناوری، نیاز به فراهم کردن زیرساختهای متنوع و مؤثری همچون دسترسی به اینترنت و فراهم کردن امکانات لازم برای تمام دانشآموزان است.
وی میافزاید: فراهم کردن دستگاههای الکترونیکی مناسب برای دانشآموزان و معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با سهولت از نرمافزارها و منابع برخط استفاده کرد، همچنین دستگاههایی که بتواند کنترل، نظارت و مدیریت لازم بر فعالیتهای دانشآموزان را انجام دهد میتواند بر فعالیت تعاملی معلمان و فراگیران تأثیر بسزایی داشته باشد.
کارشناس مرکز مشاوره آموزشوپرورش با اشاره به لزوم توانمندسازی معلمان ادامه میدهد: از سوی دیگر آموزش و توانمندسازی معلمان برای استفاده مؤثر و مفید از فناوری و پشتیبانی مستمر برای پاسخ به سوالات و رفع مشکلات فراگیران اهمیت بسزایی دارد، اگرچه لازم است از لحاظ ایمنی و حریم خصوصی نیز تدابیری اندیشیده شود.
فیروزی عنوان میکند: تنظیم کلاسها و فضاهای آموزشی به گونهای که دانشآموزان بتوانند به راحتی از فناوری استفاده کنند و ایجاد فضاهایی برای کارگروهها و همکاری میان دانشآموزان توسعه محتوای دیجیتال که در آن فناوری به راحتی مورد استفاده قرار گیرد، همچنین استفاده از سیستمهایی که بتوانند عملکرد دانشآموزان را پیگیری، تجزیه و تحلیل کنند تا به بهبود فرایند یادگیری کمک کنند، ضرورت دارد.
وی اضافه میکند: به صورت کلی ترکیب آموزش با فناوری نیازمند یک رویکرد جامع و چندوجهی شامل زیرساختهای فنی، آموزشی و انسانی است و با فراهم کردن زیرساختها میتوان محیطی مناسب برای یادگیری و رشد دانشآموزان ایجاد کرد.
تأثیر مثبت فناوریها بر یادگیری فراگیران / استفاده هوشمندانه و مناسب از فناوری میتواند به ایجاد محیط یادگیری جذابتر منجر شود
این مدرس دانشگاه درباره تأثیر استفاده از فناوریهای نوین مثل بازیهای رایانهای و هوش مصنوعی بر بهبود یادگیری دانشآموزان خاطرنشان میکند: به طور معمول تدریس همراه با فناوریهای نوین، تأثیر مثبت و قابل توجهی بر یادگیری فراگیران دارد.
فیروزی میافزاید: افزایش مشارکت و انگیزه یادگیری شخصیسازی شده، دسترسی به منابع گسترده اطلاعاتی، امکان یادگیری در هر زمان و مکان، تسهیل یادگیری تعاملی و امکان تدریس گسترده از مزایای تلفیق آموزش با فناوریهای نوین است، همچنین دانشآموزان با استفاده از فناوریها میتوانند مهارتهای دیجیتال و اطلاعاتی خود را توسعه میدهند که امری مهم و ضروری در قرن بیست و یکم است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از ابزارهای دیجیتال میتواند به فراگیران کمک کند تا مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسئله خود را تقویت کنند، عنوان میکند: تدریس همراه با فناوریهای نوین میتواند تأثیرات مثبتی بر یادگیری فراگیران داشته باشد، البته این تأثیرات موفقیتآمیز به بودجه، زیرساختها، آموزش معلمان و نحوه طراحی تدریس وابسته است؛ با این وجود استفاده هوشمندانه و مناسب از فناوری میتواند به ایجاد محیط یادگیری جذابتر و مؤثرتر منجر شود.
بر این اساس، با استفاده از فناوریها به دانشآموزان فرصت بیشتری داده میشود تا با مربیان تعامل داشته باشند، با همسالان خود همکاری کنند و خود را در فرایند یادگیری مشارکت دهند؛ فناوری گاهی اوقات به عنوان یک تهدید تلقی میشود و محدودیتهایی را به همراه دارد، اما از آنجا که تکنولوژی به طور فزایندهای در سیستم آموزشی رایج شده است، مهم است که دانشآموزان با برنامههای مختلف دیجیتالی آشنا شوند.
ادغام فناوری در برنامه درسی نه تنها به دانشآموزان این فرصت را میدهد که مهارتهای خود را توسعه داده و از نظر تحصیلی موفق شوند، بلکه آنها را برای دنیای واقعی پس از فارغالتحصیلی آماده میکند، علاوه بر آن فناوری آموزشی محیط یادگیری را از معلم محوری به دانشآموز محور تغییر میدهد، به لطف همین فناوریها است که آموزش دیگر محدود به دیوارهای کلاس درس نیست و میتوان در هر زمان و مکان به آموزش دانشآموزان پرداخت.
نظر شما