نشست زمین در خیابان شهیدان کاظمی/اصفهان در انتظار تأمین حقابه‌ها و اعتبارات آبخیزداری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ایجاد حفره و نشست در خیابان شهیدان کاظمی شهر اصفهان در اثر ریزش خط لوله قدیمی انتقال فاضلاب بتنی خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره حادثه حفره و نشست در خیابان شهیدان کاظمی، اظهار کرد: بلافاصله با وقوع این حادثه، عوامل ایمنی، پلیس راهور، تیم فنی و مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب به محل اعزام و ضمن اعمال محدودیت ترافیکی در جهت رفع خطر و پر سازی محل نشست اقدامات لازم معمول کردند.

وی با اشاره به عملیات تعویض و نوسازی ۲۰۰۰ متر از خط لوله انتقال فاضلاب بتنی ۱۴۰۰ میلی‌متری خیابان شهیدان کاظمی، طی مدت پنج ماه گذشته، افزود: این عملیات توسط عوامل فنی شرکت آب و فاضلاب استان انجام و لوله‌های با جنس پلی اتیلن جایگزین لوله قدیمی شد و حادثه اخیر مربوط به خط قدیمی است که فقط نیاز به پرسازی و رفع خطر دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با توجه به فرسودگی خطوط لوله انتقال فاضلاب شهر اصفهان با قدمت بیش از ۵۰ سال و تأثیرات فرونشست زمین بر وقوع حوادث تاکنون عملیات بازسازی و تعویض ۱۹۳ کیلومتر از خطوط اولویت‌دار در شهر اصفهان انجام شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۲۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده در خیابان‌های کاوه، شهید چمران هفتون، قائمیه آبشار در برنامه بازسازی قرار دارد و پیمانکاران در زمینه بازسازی شبکه‌ها فعالیت می‌کنند.

شیشه‌فروش تاکید کرد: لازم به ذکر است بیش از ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های انتقال فاضلاب شهر اصفهان به علت قدمت ۵۰ ساله فرسوده و نیاز به اصلاح دارد که ۴۴ کیلومتر از این خطوط به دلیل قرار گرفتن در مناطق آسیب‌پذیر در اولویت اجرا است و نیاز به اعتبارات ملی دارد و باید توسط وزارت نیرو شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شد.

وی پیرامون اینکه تسریع در اجرای طرح بازسازی شبکه‌ها با توجه به شرایط کم آبی و فرونشست زمین در اصفهان بسیار حائز اهمیت است، گفت: با بررسی به عمل آمده فرونشست زمین نیز باعث تشدید حوادث در این شبکه‌ها لازم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره راهکار مؤثر در کاهش اثرات فرونشست زمین و پیشگیری از بروز خسارات در ابنیه تاریخی، مسکونی، اراضی و تأسیسات شهری، اظهار کرد: تداوم جریان رودخانه زاینده رود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی، زیست محیطی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، لازم است وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاطت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای اجرا و تکمیل طرح‌های مصوب تأمین آب استان، پیشگیری از بارگذاری در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود، حمایت از طرح‌های تأمین آب استان و تسریع در اجرای طرح‌های احیای زاینده رود و تأمین حقابه‌های قانونی حوضه اقدام کنند.

کد خبر 805403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.