آغاز سلسله رویدادهای تئاتر محرابیان در مساجد سراسر کشور/ ۱۴ گروه منتخب نهایی کشوری می‌شوند

رئیس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد از آغاز سلسله رویدادهای تئاتر محرابیان در مساجد سراسر کشور خبر داد و گفت: در سال سوم این جشنواره ۱۴ گروه منتخب در مرحله نهایی به دبیرخانه کشوری معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الله ناصری پیش از ظهر امروز _دوشنبه هفتم آبان_ در نشست خبری «سومین سلسله رویدادهای تولیدی تئاتر بچه‌های مسجد (محرابیان)»، سیاست‌های کلی بچه‌های مسجد را تشریح کرد و با بیان اینکه همواره از هنرمندان متعهد در عرصه تولید و خلق آثار متعهدانه نمایشی انتظارات زیادی وجود داشته است، اظهار کرد: در راستای همین انتظارات بود که هدفی را با هدف خلق آثاری که جان کلام را در تولید آثار متعهدانه‌تر داشته باشد را دنبال کردیم.

وی جشنواره تئاتر مساجد را یک رویداد متعهدانه در راستای تحقق نمایش‌های دینی دانست و افزود: در دوره سوم این جشنواره بازاندیشی در فرایندهای تولیدی تئاتر مسجد با دو هدف توسعه کمی و کیفی صورت گرفت؛ در این راستا ذائقه‌یابی و مخاطب‌سازی را با ایجاد نمایش‌ها و گروه‌هایی که به مساجد می‌روند را دنبال کردیم تا مخاطب جدیدی به دایره تئاتر اضافه کنیم.

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هدف جشنواره بچه‌های مسجد را اضافه کردن مخاطب جدید به دایره تئاتر دانست و عنوان کرد: جامعه دینی در شرایطی که تئاتر به یک هنر تجملاتی تبدیل شده است با سالن‌های نمایش ارتباطی ندارد، بنابراین وقتی تئاتر درون مسجد یا با موضوع مسجد تولید و اجرا می‌شود، فرصت جدیدی برای مخاطبان در مسجد به وجود می‌آید و البته تبیین اندیشه و باور، تربیت نیروهای تازه‌نفس و و توزیع آثار هدف دیگر جشنواره است.

ناصری جشنواره محرابیان را یک اقدام برای استمرار فعالیت نمایشی در مساجد معرفی کرد و گفت: ما معتقدیم این جشنواره یک فرصت محتوایی است، چراکه محیط مسجد موجب شکل‌گیری محتوای فاخر دینی خواهد شد.

سپس، سید مصطفی موتورچی، رئیس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد اظهار کرد: ما در دفتر تئاتر بچه‌های مسجد فرایندمحور هستیم و به‌هیچ‌وجه به دنبال کارهایی ایذایی، تک و جزیره‌گونه نیستیم و برای همین در ۳۶۵ روز سال با حدود ۸۰۰ گروهی که در تئاتر مسجد با ما همراه بودند، فصل به فصل برنامه داشتیم.

وی محرابیان را یک گام از سلسله رویدادهای مؤثر تئاتر بچه‌های مسجد معرفی کرد و افزود: نخستین قدم برای یک گروه نمایشی در مسجد داشتن مربی است و ما برای تربیت و آموزش مربی بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی برگزار کردیم. بال دوم این اقدام متن نمایشی است که برای تولید متن چهار دوره جشنواره گلدسته‌ها را برگزار کردیم که خروجی دوره چهارم آن تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

موتورچی مهم‌ترین بخش این فرایند را تولید اثر نمایشی معرفی کرد و گفت: ما برای تولیدات این گروه‌ها سلسله رویدادهای استانی محرابیان را طراحی کردیم که در نهایت خروجی آن‌ها در جشنواره سراسری بچه‌های مسجد قرار می‌گیرد. در دوره‌های پیشین محرابیان تاکید بر تولید و اجرا در مساجد بود، اما در سند اخیر بخش ترویج اضافه شده است که یکی از گام‌های آن برگزاری جشنواره محرابیان است.

رئیس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد درباره فرایند جشنواره گفت: از بیست‌وپنجم آبان تا بیست‌وپنجم آذر کار تولید گروه‌ها صورت می‌گیرد و اجراهای محلی از آذر آغاز خواهد شد که آثار منتخب در مرحله استانی محرابیان شرکت خواهند کرد و سپس از هر استان سه اثر برگزیده به دبیرخانه ملی معرفی خواهد شد که در مجموع ۱۴ اثر در بخش ملی رقابت می‌کنند.

کد خبر 805240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.