خواص گیاه بابونه + طرز تهیه دمنوش

بابونه یک گیاه دارویی است که استفاده های متعددی از آن می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی از خانواده کاسنیان گیاه بابونه (Chamomile) نام دارد. بابونه گیاهی معطر است که با ارتفاع حدود ۳۰ سانتی‌متر و گاهی تا ۶۰ سانتی‌متر نیز رشد می‌کند. برگ‌های بابونه کوچک و دارای بریدگی‌های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است. گل بابونه در یک سطح و در انتهای ساقه و در تابستان رشد می‌کند. گلبرگ‌های گل بابونه به رنگ سفید در اطراف و گل‌های زرد در قسمت وسط قرار دارند. گیاه بابونه به دو دسته بابونه رومی و بابونه آلمانی تقسیم می‌شود. این گیاه علاوه بر زیبایی دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است که عصاره آن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود.

دمنوش بابونه

طریقه مصرف گیاه بابونه

متداول‌ترین شکل مصرف بابونه، به‌عنوان چای یا دمنوش بابونه است. برای تهیه دمنوش بابونه، یک قاشق چای‌خوری گل بابونه خشک را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. بعد از گذشت زمان، دمنوش را صاف کرده و در صورت تمایل همراه با نبات یا یک قاشق چای‌خوری عسل میل کنید.

چای بابونه

چای رایج‌ترین شکل مصرف این گیاه است که بیشتر مردم برای تسکین معده و تسهیل هضم غذا، یک فنجان چای بابونه بعد از غذا می‌خورند. برای خوش طعم‌تر کردن چای بابونه می‌توانید چند قطره آب لیمو یا عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش بابونه

بابونه در کاهش استرس و بهبود گوارش مفید هستند و خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند. چند قاشق چای‌خوری بابونه خشک را داخل قوری بیندازید آب جوش را ریخته و اجازه بدهید که ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. حالا دمنوش بابونه آماده است و می‌توانید بعد صاف کردن میل کنید.

روغن بابونه

روغن بابونه، از گل‌های خرد و بخارپز شده گیاه به‌دست می‌آید که روغنی آبی رنگ با عطری شبیه سیب یا بوی گل مانند شیرین است. استفاده از روغن بابونه روی پوست، باعث کاهش تورم شده و از رشد باکتری و میکروب‌های پوستی جلوگیری می‌کند. برای ایجاد آرامش در رایحه درمانی (آروماتراپی) یا تسکین و برطرف کردن دردهای عضلانی در ماساژ از روغن بابونه استفاده می‌شود.

خواص بابونه چیست؟

مردم رم باستان، یونان و مصر، گل بابونه خشک و روغن آن را به‌عنوان داروی گیاهی مصرف می‌کردند. امروزه بابونه به‌شکل‌های مختلفی از جمله کپسول، قرص، عصاره، روغن یا پماد و کرم‌های پوستی عرضه می‌شود؛ هر چند که متداول‌ترین شکل استفاده آن، به‌صورت دمنوش و چای بابونه است. برخی از خواص گیاه بابونه در زیر آمده است.

  • بهبود کیفیت خواب

یکی از معروف‌ترین کاربردهای دمنوش بابونه «تقویت خواب و درمان طبیعی بی‌خوابی» است. این گیاه در کاهش استرس و اضطراب نیز مؤثر است. مصرف چای بابونه قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب و به آرامش روحی کمک می‌کند. این دمنوش گیاهی حاوی فلاونوئیدی به نام «آپیژنین» است. آپیژنین مشابه «بنزودیازپین‌ها» در مغز عمل می‌کند و حکم نوعی داروی آرام بخش را برای درمان اضطراب و بی‌خوابی دارد. نوشیدن منظم چای بابونه کمک می‌کند سریع‌تر و بهتر بخوابید.

  • درمان سردرد و میگرن با بابونه

یکی از خاصیت‌های شناخته شده گل بابونه درمان طبیعی و سریع سر درد و میگرن است؛ برای این منظور به طور معمول از دمنوش یا چای بابونه استفاده می‌شود که خیلی سریع باعث کاهش یا درمان کامل سردرد می‌شود.

  • خواص بابونه برای معده

تسکین دردهای معده و گوارشی، کاهش علائم التهابی معده مانند درد شکم، سوزش معده و ترشح اسید معده، بهبود و تسهیل هضم غذا، کاهش نفخ و تجمع گاز در معده و التیام زخم معده، اصلی‌ترین خواص بابونه از دوران گذشته تا به امروز هستند. خواص ضد التهابی و آرامش بخشی این گیاه، میزان اسید معده و علائم مرتبط با اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و نقش مؤثری در کاهش سوزش معده، درد شکم و تهوع مرتبط با افزایش اسید معده ایفا می‌کند. دمنوش بابونه به عنوان ضد اسید طبیعی عمل می‌کند، سطح pH معده را تنظیم کرده و از ترشح اسید معده جلوگیری می‌کند.

  • خواص بابونه برای سرماخوردگی

بابونه خواص آرامش بخشی دارد که می‌تواند در کاهش التهاب و تسکین علائم سرماخوردگی مانند درد گلو و سرفه کمک کند. برخی ترکیبات موجود در بابونه می‌توانند در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر باشند. استفاده از آن در کاهش شدت عفونت‌های تنفسی، مانند سرماخوردگی کمک می‌کند. مصرف آن می‌تواند ترشحات بینی و سینوسی در دوره سرماخوردگی را کاهش دهد؛ در نتیجه هم تنفس بهتر شده و هم گرفتگی بینی کمتر می‌شود.

بابونه

  • بابونه و لاغری شکم

چای بابونه سرشار از پتاسیم و کلسیم است و از همین طریق، مواد سمی و توکسین‌ها را از بدن خارج می‌کند. مصرف آن برای معده سنگین نیست و باعث تسکین معده می‌شود، اشتها را به میزان زیادی کم می‌کند. بنابراین، گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که قصد لاغری شکم و کاهش وزن دارند.

  • روغن بابونه برای صورت

روغن بابونه دارای خواص ضد التهابی، ضدعفونی کننده و التیام بخشی است که می‌تواند در مشکلات پوستی مختلف تأثیرگذار باشد. این روغن گیاهی، به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و خشکی و ترک‌های پوست صورت را کاهش می‌دهد. خواص التیام بخشی روغن بابونه می‌تواند در بهبود آسیب‌های پوستی مانند جوش‌، زخم‌، خراش‌ها و التهاب‌های پوستی تأثیرگذار باشد و فرآیند بهبود و التیام پوست را تسریع کند.

از این روغن برای کاهش التهاب‌های پوستی مانند آکنه، قرمزی و التهابات پوستی دیگر هم استفاده می‌شود. به‌علاوه اینکه، خاصیت ضدعفونی کنندگی روغن بابونه برای پیشگیری از عفونت‌ها و بهبود آکنه و جوش‌های پوستی صورت معجزه می‌کند.

  • حمایت از سلامت قلب

بابونه سرشار از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که مسئولیت حفاظت از بدن را در برابر اثرات استرس اکسیداتیو بر عهده دارند. آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، با گذشت زمان باعث التهاب مزمن می‌شود و امکان ابتلاء به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی را به وجود می‌آورد.

  • مدیریت سطح قند خون

دمنوش بابونه سطح قند خون را کنترل می‌کند. نوشیدن منظم این دمنوش، تأثیر قابل توجهی بر میانگین سطح گلوکز خون خواهد داشت و از پانکراس (اندامی که مسئول تولید انسولین است) محافظت می‌کند.

  • دمنوش بابونه برای سرطان

بابونه حاوی ترکیبات ضد اکسیدان است. این ترکیبات، با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی سرطان هستند واکنش نشان می‌دهند و از فعالیت آسیب‌زای آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند. درنتیجه، بابونه می‌تواند تا حدودی جلوی رشد سلول‌های سرطانی را در بدن بگیرد.

  • خواص بابونه برای مو

این گیاه به تقویت ریشه‌های مو کمک می‌کند و باعث می‌شود موهایی قوی و سالم داشته باشید، این خاصیت از ریزش موها نیز جلوگیری خواهد کرد، همچنین خواص آرامش‌بخش و ضد التهابی آن در کاهش التهاب‌های پوست سر و خارش مربوط به آنها مفید است.

چه کسانی نباید دمنوش بابونه بنوشند؟

این افراد بهتر است قبل از مصرف چای بابونه یا سایر محصولات آن با پزشکشان مشورت کنند. بی‌خطر بودن نوشیدن چای بابونه برای کودکان خردسال، زنان باردار، مادران شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی ثابت نشده است؛ بنابراین رعایت جانب احتیاط در مصرف این نوشیدنی بسیار مهم خواهد بود.

  • افراد مبتلا به آلرژی‌های خاص: کسانی که به بابونه و گیاهان وابسته به آن مانند ابروسیا، گل داوودی یا گل همیشه بهار حساسیت دارند به دلیل خطر واکنش آلرژیک، از مصرف بابونه اجتناب کنند.
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند مثل وارفارین و سیکلوسپورین
  • زنان باردار یا شیرده

کد خبر 804771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.