حوزه شهدای زن همچنان مغفول مانده است

نویسنده دفاع مقدس گفت: ما کتاب‌های پرتیراژی در حوزه شهدای مرد داریم، اما در حوزه زنان چنین نیست و نتوانستیم آن‌ها را طوری که شایسته است معرفی کنیم؛ ما حتی در فیلم‌ها در این حوزه ضعیف عمل کردیم و برای کتاب‌های شهدای زن، تبلیغ زیادی نمی‌شود.

سیده رقیه آذرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ وارد حرفه نویسندگی در حوزه شهدای زن شدم و کتاب عصمت، خاطراتی از شهید عصمت پورانوری را نوشتم که به‌صورت یک رمان جامع از این شهیده است؛ شنیده‌ام که این کتاب به چند زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده و مورد تمجید رهبر انقلاب هم قرار گرفته است.

وی افزود: من اهل خوزستان هستم و خوزستانی‌ها حداقل با یک نفر از شهدا و جانبازان، ارتباط دارند، پدرم نیز جانباز است و عموی من استاد حبیب‌الله آذرنگ، نقاش تمثال شهدا بودند که ۳۰۰۰ تصویر شهید کشیده بودند؛ این عوامل در کنار درس خواندن در مدارس شاهد و آشنایی با فرزندان شهدا مرا در مسیر نوشتن درباره دفاع مقدس قرار داد.

نویسنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: متوجه شده بودم که شهدای زن، بیشترین آمار شهدا را در کل کشور دارند و به همین خاطر وارد این عرصه شدم زیرا احساس کردم که حوزه شهدای زن، مغفول مانده است؛ زنی که تا دیروز در حوزه خانواده فعال بوده است، ناگهان با جنگ وارد اجتماع می‌شود و سپس در پشتیبانی کار می‌کند و حتی وارد جنگ می‌شود و امدادگری و پرستاری می‌کند؛ به قول استادی، وقتی جنگ شد و ناگهان همه ما با هم سرباز شدیم، دیگر زن و مرد معنا نداشت.

آذرنگ بیان کرد: ما کتاب‌های پرتیراژی در حوزه شهدای مرد داریم، اما در حوزه زنان چنین نیست، البته چند سالی است که سیر صعودی به خود گرفته است، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌ها را طوری که شایسته است معرفی کنیم؛ ما حتی در فیلم‌ها در این حوزه ضعیف عمل کردیم و کتاب شهدای زن، تبلیغ زیادی نمی‌شود.

وی عنوان کرد: امیدوارم که مسئولان درباره معرفی شهدای زن، فکری کنند تا الگوی نسل جوان باشند؛ آن‌ها علاوه بر ایستادگی، اسطوره و اسوه بودند که توانستند خودشان را با شرایط وفق دهند؛ به‌طور مثال از همسر دور بودند یا حتی خودشان به عنوان یک زن، در شهرهای جبهه حضور داشتند.

نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه آینده ادبیات دفاع مقدس با حضور جوان‌های نوقلمی که وارد این عرصه شدند، بهترین و درخشان‌ترین آینده است، گفت: امیدوارم که جوانان ما این کتاب‌ها را بخوانند و در حد تبلیغ نباشد؛ این کتاب‌ها، زندگی‌ساز هستند و باید گفته شود که این مردم، چطور مقاومت کردندف نویسندگان مستعد باید پای کار بیایند. مقام معظم رهبری فرمودند کتاب‌های دفاع مقدس بخش ناگفته‌ای از تاریخ ما هستند و بسیاری از جوانان هنوز خبر ندارند که چه اتفاق‌هایی افتاده است؛ من از خبرنگاران جنگ شنیده‌ام لبنانی‌ها و اهالی غزه می‌گویند که مقاومت، جنگ هشت‌ساله مردم ایران را الگوی خود قرار داده است.

کد خبر 804763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.